Att samarbeta med Max Biaggi

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Utdrag ur intervju med Biaggis nuvarande chefsmekaniker i WSBK - Giacomo Guiodotti:

Q. Max has a reputation for being hard to work with. He pretty much finished off Erv Kanemoto [1998]. Is it because you two were friends and colleagues, and raced together, that makes the difference?
A. He's [Biaggi] been always great words about Erv, and I am also a fan of him. But with the rest of the teams, yes, he gets some problem. But I don't know. Maybe because we talk the same language, it's much more easier to talk with and to explain.

Q. It helps, perhaps, because you were a rider, so you understand riders?
A. Yeah, maybe. Also myself is not so easy. I look nervous, but inside always I keep myself down. So before to make some discussion, I want to be sure what I'm going to say. That makes a good relationship. But anyway, I think every rider is pretty strange, let me say. They want, they try, for sure they try 100 percent. They give his life. They want in front of them some people pretty sure of his job and pretty elastic to follow. So I am to support him as much as I can.

http://www.superbikeplanet.com/2007/May/070523a.htm

Någon som tror att ett MotoGP-team vågar eller vill erbjuda honom en plats 2008? När löper kontrakten för Suzukis nuvarande MotoGP-förare ut?

Någon som tror att ett MotoGP-team vågar eller vill erbjuda honom en plats 2008? När löper kontrakten för Suzukis nuvarande MotoGP-förare ut?

Jag kan inte hjälpa det, men jag skulle tycka det vore skoj om han kom tillbaka till MotoGP. Det förefaller inte särskilt sannolikt dock. Varför satsa på ett gamlo som aldrig kört 800cc, när det finns gott om nya talanger att ta upp från 250? Tror det ligger mycket i vad Randy Mamola sa i helgen; De som varit med länge lägger sig till med later och beteenden som inte är så enkla att ändra när det blir ett nytt reglemente och nya hojar. Skall man skola in någon på 800cc är det väl lika bra att ta en yngre förmåga, helst med mästarpotential.

Jag kan inte hjälpa det, men jag skulle tycka det vore skoj om han kom tillbaka till MotoGP. Det förefaller inte särskilt sannolikt dock. Varför satsa på ett gamlo som aldrig kört 800cc, när det finns gott om nya talanger att ta upp från 250? Tror det ligger mycket i vad Randy Mamola sa i helgen; De som varit med länge lägger sig till med later och beteenden som inte är så enkla att ändra när det blir ett nytt reglemente och nya hojar. Skall man skola in någon på 800cc är det väl lika bra att ta en yngre förmåga, helst med mästarpotential.
Det är onekligen svårt att se att något team skulle satsa på en förare som rimligtvis befinner sig väldigt nära slutet av sin karriär. Han är nog lite för gammal. Synd, för det hade varit kul att se honom i MotoGP - även om jag tycker att han blivit timid på gamla dar. Vart har kaxigheten tagit vägen?

Känns också som att en del av förarna har varit med lite för länge i GP-cirkusen och att det snart blir en utskiftning till förmån för unga, snabba killar, som vill nåt och är beredda att satsa allt.

Varför satsa på ett gamlo som aldrig kört 800cc, när det finns gott om nya talanger att ta upp från 250?
Skulle vara för att de som är hetast i 800 (Stoner, Rossi, Pedrosa, Elias) har gemensamt att de har varit riktigt bra i 250. Biaggi har 4 VM-titlar i 250...

...snart blir en utskiftning till förmån för unga...
Det har ju redan skett: Pedrosa, Stoner, Elias, Hayden, Hopkins, Melandri, Vermuelen, Guintoli. Den äldste är 25!

Last edited:
Skulle vara för att de som är hetast i 800 (Stoner, Rossi, Pedrosa, Elias) har gemensamt att de har varit riktigt bra i 250. Biaggi har 4 VM-titlar i 250...
Vad du verkar missa är att dessa gossar även var bra på 990-tiden och troligtvis hade de andra, förutom Rossi som vi redan vet var det, varit duktiga även på tvåtakts 500:or.
Biaggi tog dessutom sina 250-titlar för 10 år sedan...

Biaggi har peakat precis som Capirex och det är nog bara satellitteamen som kan vara intresserade av dem för att få lite bättre förare och mer massmedial uppmärksamhet.

Biaggi har peakat precis som Capirex och det är nog bara satellitteamen som kan vara intresserade av dem för att få lite bättre förare och mer massmedial uppmärksamhet.
Exakt, heta 250-förare som Lorenzo och Dovizioso måste ju rimligtvis vara av större intresse. Tyvärr är det ju bara tre platser i hela MotoGP-fältet som tillsätts förare p g a deras meriter, en hos Yamaha (Rossi), en hos Honda (Pedrosa) och en hos Ducati (Stoner), resten av platsera tillsätts till följd av 1.politik och 2.ekonomi och 3.bästa tillgängliga förare. Biaggis enda möjliga sits i MotoGP är som dragplåster i ett Ducati satelitteam.

Mät i kameratid o exponering i rutan har idag de mindre teamen svårt att hävda sig trots erfarna o populära Barros, Nakano o Checa m.fl. Dom måste vara kval #1 eller överaska rejält i ett race för att ens komma med i linsen. Fokus ligger på ungtupparna o Valentino, det är där det breda folkliga intresset ligger o d vet tv bolagen o d mindre teamen mkt väl om. Ett mindre team kommer aldrig chansa med att erbjuda Max ett kontrakt just för den saken. Som d e i dag hänger han inte med yttersta toppen i WSBK racen o att då tro på motogp e inte alls troligt.

Vad du verkar missa är att dessa gossar även var bra på 990-tiden och troligtvis hade de andra, förutom Rossi som vi redan vet var det, varit duktiga även på tvåtakts 500:or.
Och Biaggi var inte "duktig på" 990 eller 500? Jag ser redan vart den här tråden är på väg. Det behövdes bara ett inlägg från you-know-you. Trist.

Exakt, heta 250-förare som Lorenzo och Dovizioso måste ju rimligtvis vara av större intresse. Tyvärr är det ju bara tre platser i hela MotoGP-fältet som tillsätts förare p g a deras meriter, en hos Yamaha (Rossi), en hos Honda (Pedrosa) och en hos Ducati (Stoner), resten av platsera tillsätts till följd av 1.politik och 2.ekonomi och 3.bästa tillgängliga förare. Biaggis enda möjliga sits i MotoGP är som dragplåster i ett Ducati satelitteam.
Lorenzo och Dovizioso kommer förstås till MotoGP. Men det innebär inte att det inte skulle finnas plats för Biaggi. T.ex tror jag att vilken teamchef som helst skulle välja att peta Nakano, Jacque, Tamada eller Checa om de kunde få Biaggi.

Last edited:
T.ex tror jag att vilken teamchef som helst skulle välja att peta Nakano, Jacque, Tamada eller Checa om de kunde få Biaggi.

De du nämner e lagspelare och varför skulle minnet va så kort i just motogp depå ? Max känns i år riktigt mycket som ulv i fåraklädsel !

Och Biaggi var inte "duktig på" 990 eller 500? Jag ser redan vart den här tråden är på väg. Det behövdes bara ett inlägg från you-know-you. Trist.
Nu målar du fan på väggen igen utan att det behövs. Försök att någon gång utgå ifrån att inte hela världen är emot dig :rolleyes:

Biaggi var duktig på både 500 och 990 vad det nu har med saken att göra. Du försökte vinkla det som att de förare som är med i toppen i 800 är det pga att det var duktiga i 250 och att det automatiskt skulle innebära att Max som gammal 250-mästare vore väl lämpad för att köra en 800:a.

Jag är övertygad om att Max skulle figurera i toppen i MotoGP idag (eller imorgon, i det här fallet). Han har faktiskt inte varit så jävla dålig som man kan tro om man läser alla skägg-hatares inlägg.

Med risk för att låta som en bakåtsträvande gubbe så kan ingen som såg hans framfart i 250 i slutet av 90-talet hysa annat än djup respekt för hans förmåga. Divalaterna kändes faktiskt berättigade då, nu är de kanske smått oklädsamma iofs.

Lite aktuell info från Max själv i ämnet framtiden:
http://www.crash.net/news_view~cid~5~id~148493.htm

Precis vad jag tänkte säga. Biaggi verkar oerhört nöjd med att köra WSBK och han verkar, trots strulet de ofta haft under helgerna, ha roligt igen. Han avslutar nog gärna karriären med ett par år till i WSBK.

Med risk för att låta som en bakåtsträvande gubbe så kan ingen som såg hans framfart i 250 i slutet av 90-talet hysa annat än djup respekt för hans förmåga. Divalaterna kändes faktiskt berättigade då, nu är de kanske smått oklädsamma iofs.

Fast de finns ju knappt längre, Biaggi är ju minst lika ödmjuk som vilken annan förare som helst i serien numera, tyvärr.

Det som skiljer Skägg-hatarna från oss andra är att de inte såg Biaggi för tio år sedan.

Last edited:
Precis vad jag tänkte säga. Biaggi verkar oerhört nöjd med att köra WSBK och han verkar, trots strulet de ofta haft under helgerna, ha roligt igen. Han avslutar nog gärna karriären med ett par år till i WSBK.
Det låter mest troligt just nu men man vet ju aldrig.

Lorenzo och Dovizioso kommer förstås till MotoGP. Men det innebär inte att det inte skulle finnas plats för Biaggi. T.ex tror jag att vilken teamchef som helst skulle välja att peta Nakano, Jacque, Tamada eller Checa om de kunde få Biaggi.

Håller med, Biaggi är fortfarande en av de bästa!

Är det inte ganska bra att ligga trea med en hojtyp som man inte kört tidigare, spöa sin teamkompis rejält, är K7 svårkörd dessutom så är det nog inte så tokigt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...