Fjädringsväg fram?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Har inte vågat använda den, fick höra rätt tidigt att den var tänkt för killar som Lindström och Watz, inte amatörer som jag.
Man skulle ju kunna trampa på den lite försiktigt och se om det gör någon skillnad.
Japp, den har skvalpat där i två år så det kanske ändå är dags att byta. 1000-1500:- är ju rena rean när det gäller RR.

Jag använder den inte nu då jag tycker r6:an är stabil som tåget, iallafall på Andertorp. När jag körde millen på bandagar tryckte jag dock lite lätt på bakbromsen och det fungerade för mig. Vi pratar ju inte om att ställa upp hojen inför böjarna alltså :D
 
Har inte vågat använda den, fick höra rätt tidigt att den var tänkt för killar som Lindström och Watz, inte amatörer som jag.
Man skulle ju kunna trampa på den lite försiktigt och se om det gör någon skillnad.

I långa hårda bromsningar tycker jag ett lätt tryck på bakbromsen stabiliserar hojen, alltså man lägger på bromsen någon tiondel före frambromsen, så sätter sig hojen lite bak, innan man lägger fullt tryck fram. Sen släpper man den efterhand så det inte låser.
 
Vi pratar ju inte om att ställa upp hojen inför böjarna alltså :D
Fast det hade varit grymt coolt att kunna :D
I långa hårda bromsningar tycker jag ett lätt tryck på bakbromsen stabiliserar hojen, alltså man lägger på bromsen någon tiondel före frambromsen, så sätter sig hojen lite bak, innan man lägger fullt tryck fram. Sen släpper man den efterhand så det inte låser.
Okej, ska prova mig fram försiktigt.
 
I långa hårda bromsningar tycker jag ett lätt tryck på bakbromsen stabiliserar hojen, alltså man lägger på bromsen någon tiondel före frambromsen, så sätter sig hojen lite bak, innan man lägger fullt tryck fram. Sen släpper man den efterhand så det inte låser.

motorbromsen på en tusenkubikare vid varvstoppet borde väl mer än väl räcka som broms, eller?
 
Jag använder den inte nu då jag tycker r6:an är stabil som tåget, iallafall på Andertorp. När jag körde millen på bandagar tryckte jag dock lite lätt på bakbromsen och det fungerade för mig. Vi pratar ju inte om att ställa upp hojen inför böjarna alltså :D

Sen vet ju vi andra som har kört Mille hur mycket den bakbromsen tar... :tungan



Hur mycket häng brukar man säga på ett ungefär att man ska ha fram inkl. förare?
 
Motorbromsen sätter inte hojen bak särskilt mycket. Sen slänger man väl på en slirkoppling om man kan? ;)

Gör inte motorbromsen och bakbromsen ungefär samma sak, saktar ner bakhjulet. Eller hur menar du att det skiljer? :va

En slirkoppling tar väl inte bort motorbromsens effekter? Bara släpper när hjulet låser sig väl, ungefär som ABS för motorbromsen. :)

Har bara provat ett par hojar med slirkoppling, bl.a. Millen jag hade och där var ju saftigt med motorbroms, dock utan att bakdäcket studsade som det gör på gixxern om man 'råkar' peta för många gånger inför kurvorna.

EDIT: Tillagt frågetecken.
 
Nej, den vågar jag inte röra.
:tummenupp

Då är det för mycket motorbroms kan hända. Då bakhjulet inte längre rullar lika fort som asfalten rusar förbi så får du just studsar och hopp så att det kastar i olika ledder bak.
Tjacka en slirkoppling - det hade jag på min gamla cbx 750 F och det var kalas. Då överförs inte mer momentän att bakhjulet alltid rullar = fortsatt greppar/spårar.
 
Gör inte motorbromsen och bakbromsen ungefär samma sak, saktar ner bakhjulet. Eller hur menar du att det skiljer? :va

En slirkoppling tar väl inte bort motorbromsens effekter? Bara släpper när hjulet låser sig väl, ungefär som ABS för motorbromsen. :)

Har bara provat ett par hojar med slirkoppling, bl.a. Millen jag hade och där var ju saftigt med motorbroms, dock utan att bakdäcket studsade som det gör på gixxern om man 'råkar' peta för många gånger inför kurvorna.

EDIT: Tillagt frågetecken.

Det fanns någoin jätteteknisk beskrivning på skillnaden mellan hur bakbromsen och kedjan inverkar på chassit. Jag tycker mig upplevt den skillnaden också.
 
Då är det för mycket motorbroms kan hända. Då bakhjulet inte längre rullar lika fort som asfalten rusar förbi så får du just studsar och hopp så att det kastar i olika ledder bak.
Tjacka en slirkoppling - det hade jag på min gamla cbx 750 F och det var kalas. Då överförs inte mer momentän att bakhjulet alltid rullar = fortsatt greppar/spårar.

Det är slirkoppling på k5an. Jag tycker den motorbromsen som den ger är precis lagom för att stabilitera/bromsa upp hojen och bakhjulet.

Det fanns någoin jätteteknisk beskrivning på skillnaden mellan hur bakbromsen och kedjan inverkar på chassit. Jag tycker mig upplevt den skillnaden också.

jo det är klart, bakbromsen sitter ju på svingen med hävarmen från centrum på hjulet och kedjan drar från framdrevet så viss skilland gör det säkert för hur fjädringen sätter sig bak men jag tror att den vinsten är klart mycket mindre än risken att låsa eller klanta sig på annat sätt med bromsen för amatörer som mig o sandström
 
Last edited:

jo det är klart, bakbromsen sitter ju på svingen med hävarmen från centrum på hjulet och kedjan drar från framdrevet så viss skilland gör det säkert för hur fjädringen sätter sig bak men jag tror att den vinsten är klart mycket mindre än risken att låsa eller klanta sig på annat sätt med bromsen för amatörer som mig o sandström

Så svårt är det inte att använda fotbromsen, se bara till att den inte tar så hårt förrän i bottenläget. Det gör skillnad på både stabilitet och bromssträcka.
Precis som med all annan träning på rr-banan, testa lite mjukt ett par varv, inte en se döden i vitögatbromsning första gången ni testar.
 
Så svårt är det inte att använda fotbromsen, se bara till att den inte tar så hårt förrän i bottenläget. Det gör skillnad på både stabilitet och bromssträcka.
Precis som med all annan träning på rr-banan, testa lite mjukt ett par varv, inte en se döden i vitögatbromsning första gången ni testar.

Jo, det är väl så jag använder bromsen, men väljer alltid att säga att jag INTE använder den.
För det blir alltid sån division om HUR hårt man kan bromsa med den och om det gör nån nytta för man får ju ändå knappt ut nån bromseffekt bak osv.

Men jag brukar iaf trycka lite lätt på den så man åtminstone tar ner hjulets egenrotation, så det iaf inte "trycker på" när man bromsar.
Sen kan givetvis ett mycket lätt tryck på bakbromsen stabilisera hojen ända långt in mot böj innan man väljer att lägga ned, så till skillnad mot dig OffKeff (om jag förstått dig rätt?) så bibehåller jag foten på bromsen relativt länge.
Men med väldigt lätt tryck.

Inbillning eller inte, men det KÄNNS iaf bra :)
 
Jo, det är väl så jag använder bromsen, men väljer alltid att säga att jag INTE använder den.
För det blir alltid sån division om HUR hårt man kan bromsa med den och om det gör nån nytta för man får ju ändå knappt ut nån bromseffekt bak osv.

Men jag brukar iaf trycka lite lätt på den så man åtminstone tar ner hjulets egenrotation, så det iaf inte "trycker på" när man bromsar.
Sen kan givetvis ett mycket lätt tryck på bakbromsen stabilisera hojen ända långt in mot böj innan man väljer att lägga ned, så till skillnad mot dig OffKeff (om jag förstått dig rätt?) så bibehåller jag foten på bromsen relativt länge.
Men med väldigt lätt tryck.

Inbillning eller inte, men det KÄNNS iaf bra :)

Jag håller foten på bromsen rätt länge, men släpper trycket efterhand för att inte låsa upp.
Kan tillägga att jag inte använder fotbromsen i alla bromsningar heller, utan oftast bara från riktigt höga farter och långa bromsningar.
 
Så svårt är det inte att använda fotbromsen, se bara till att den inte tar så hårt förrän i bottenläget. Det gör skillnad på både stabilitet och bromssträcka.
Precis som med all annan träning på rr-banan, testa lite mjukt ett par varv, inte en se döden i vitögatbromsning första gången ni testar.

nej jag är medveten om att det inte är så svårt, jag använder den ju när jag kör cross och även dom gånger jag provat motard. jag känner dock att jag har mycket annat att tänka på när jag åker rr...
Känns som jag gör en bättre inbromsning om jag lägger all fokus på att dosera fram bättre men jag är ju som sagt nybörjare möjligt att jag provar bakbromsen när jag har lite mer erfarenhet och varv bakom mig.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top