Fjädringsväg fram?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Finns det någon tumregel för hur långt ner framfjädringen ska jobba vid hårda inbromsningar?

Har ett buntband runt ena benet och det stannar ungefär 1 cm från botten så frågan är om det är för lite och vad det får för effekt på inbromsningarna.

Följdfrågan blir hur man enklast rättar till det eventuella problemet.
Skruva åt kompen och/eller förspänningen?
 
Finns det någon tumregel för hur långt ner framfjädringen ska jobba vid hårda inbromsningar?

Har ett buntband runt ena benet och det stannar ungefär 1 cm från botten så frågan är om det är för lite och vad det får för effekt på inbromsningarna.

Följdfrågan blir hur man enklast rättar till det eventuella problemet.
Skruva åt kompen och/eller förspänningen?

1cm kvar är lagom vad jag vet.

Om det bottnar och du inte väljer att byta fjäder så är det mer gaffelolja som gäller/eller trögare olja..

2c
 
Ta reda på var botten är, man ska utnyttja hela fjädringsvägen helst utan att slå o botten.
 
Finns det någon tumregel för hur långt ner framfjädringen ska jobba vid hårda inbromsningar?

Har ett buntband runt ena benet och det stannar ungefär 1 cm från botten så frågan är om det är för lite och vad det får för effekt på inbromsningarna.

Följdfrågan blir hur man enklast rättar till det eventuella problemet.
Skruva åt kompen och/eller förspänningen?

Generellt kan sägas att ju mer av fjädringsvägen du kan utnyttja - dess bättre.
Men! (alltid detta men) under inbromsning sätts ju denna regel lite granna ur spel, för om du optimerar gaffeln för max inbromsning kommer den ju kännas som en sågbock vid körning, och vice versa.

Så 1 cm kvar är nog så bra det kan bli. Sen stryps oljeflödet nästan helt. För trots allt vill du aldrig att den bottnar ur under bromsningen, för gör den det, då tappar du all vägkontakt när hela hojen hänger stumt över däcket och hjulet börjar studsa, med trista följder.
 

Så 1 cm kvar är nog så bra det kan bli. Sen stryps oljeflödet nästan helt. För trots allt vill du aldrig att den bottnar ur under bromsningen, för gör den det, då tappar du all vägkontakt när hela hojen hänger stumt över däcket och hjulet börjar studsa, med trista följder.

Nja, så illa brukar det inte bli på en sporthoj/racer, bottnar man gaffeln blir det oftast bara en stoppie av det hela. Men i det hela så kan man ju inte bromsa lika hårt om det händer.
 
Anledningen till frågan är egentligen att jag kränger rätt rejält med bakänden vid hårda inbromsningar. Vet inte om det beror på att jag tar upp för mycket av vikten med överkroppen och därmed pressar styret så att det börjar kränga eller om det kanske hade med fjädringen att göra?
 
Så 1 cm kvar är alltså helt okej?
Jag är helt grön på de här med fjädrar,
men på min 03a är hydral stoppet borttaget och min stripes har ca 4-5mm kvar till botten. Jag blev lite fundersam när jag såg detta, men blev tillsagd att går den inte i bott så e de bara att köra.
Sen finns det ju hundra andra saker att ställa in förstås :) .
 
Anledningen till frågan är egentligen att jag kränger rätt rejält med bakänden vid hårda inbromsningar. Vet inte om det beror på att jag tar upp för mycket av vikten med överkroppen och därmed pressar styret så att det börjar kränga eller om det kanske hade med fjädringen att göra?

Använder du bakbromsen?
(det låter så)
 
Anledningen till frågan är egentligen att jag kränger rätt rejält med bakänden vid hårda inbromsningar. Vet inte om det beror på att jag tar upp för mycket av vikten med överkroppen och därmed pressar styret så att det börjar kränga eller om det kanske hade med fjädringen att göra?

Kan vara motorbroms/broms eller att du bottnar gaffeln.
Ibland kan det bero på hur du lägger på bromsen också, om du pressar max direkt i handtaget eller om du mjukt trycker in bromsen till max broms.
Det är också sånt man får ta hänsyn till när man ställer in gaffeln.
 
Så 1 cm kvar är alltså helt okej?

Mitt 5 mm breda buntband sitter max nertryckt efter en inbromsning på min k5. Jag har lagt åt förspänningen och kompen en hel del.

Jag skulle va glad om jag hade 1 cm kvar.. Jag ska byta fjädrar så fort jag hinner.
 
Använder du bakbromsen?
(det låter så)
Nej, den vågar jag inte röra.
Kan vara motorbroms/broms eller att du bottnar gaffeln. Ibland kan det bero på hur du lägger på bromsen också, om du pressar max direkt i handtaget eller om du mjukt trycker in bromsen till max broms. Det är också sånt man får ta hänsyn till när man ställer in gaffeln.
Jag får prova att bromsa max och mjukt nästa träning och se om det ger någon skillnad.

Tack för alla svar! :tummenupp
 
Anledningen till frågan är egentligen att jag kränger rätt rejält med bakänden vid hårda inbromsningar. Vet inte om det beror på att jag tar upp för mycket av vikten med överkroppen och därmed pressar styret så att det börjar kränga eller om det kanske hade med fjädringen att göra?

Jag stod och kikade en del igår, från vad jag såg så rör sig de flesta hojar mer än din vid inbromsning. Jag reagerade tvärtom på att din hoj såg stabil ut vid inbromsning. Kan det vara så att det bara känns som att det rör sig mycket?
 
Jag stod och kikade en del igår, från vad jag såg så rör sig de flesta hojar mer än din vid inbromsning. Jag reagerade tvärtom på att din hoj såg stabil ut vid inbromsning. Kan det vara så att det bara känns som att det rör sig mycket?
Svårt att svara på såklart men jag kanske skulle montera en videokamera bakåt ett pass för att se om det verkligen rör sig så mycket som det känns.
 
Anledningen till frågan är egentligen att jag kränger rätt rejält med bakänden vid hårda inbromsningar. Vet inte om det beror på att jag tar upp för mycket av vikten med överkroppen och därmed pressar styret så att det börjar kränga eller om det kanske hade med fjädringen att göra?
Det är väl ganska välkänt att sukkornas framfjädrar är i vekaste laget. Bytte mina till Wilbers linjära och det blev mycket bättre vid inbromsningarna. Inga stoppies och långt mindre slingrande. Det är en prisbillig och prisvärd modifiering.
 
Det är väl ganska välkänt att sukkornas framfjädrar är i vekaste laget. Bytte mina till Wilbers linjära och det blev mycket bättre vid inbromsningarna. Inga stoppies och långt mindre slingrande. Det är en prisbillig och prisvärd modifiering.
Vad ligger ett par fjädrar på så där mellan tummen och pekfingret?
Klarar man att byta själv om man har tummarna på rätt ställe (dock inte så dugliga alltid)?
 
Vad ligger ett par fjädrar på så där mellan tummen och pekfingret?
Klarar man att byta själv om man har tummarna på rätt ställe (dock inte så dugliga alltid)?


runt 1200 kr till de hojar jag haft. Ingen zukka iofs.

Svårt att svara på såklart men jag kanske skulle montera en videokamera bakåt ett pass för att se om det verkligen rör sig så mycket som det känns.


använder du bakbromsen något? Jag tycker hojen stabiliseras något av det. Fast det hjälper ju inte om hjulet är i luften :)
 
Last edited:
Vad ligger ett par fjädrar på så där mellan tummen och pekfingret?
Klarar man att byta själv om man har tummarna på rätt ställe (dock inte så dugliga alltid)?
Runt en tusing. Jag skulle inte gjort det själv* men det kostar förvånansvärt lite att få det gjort på verkstad. Vill minnas att Wemi skulle ha 1 600 kr för fjädrar och jobb. Jag lämande in hojen på en lokal verkstad och tror det kostade en tusing eller så.

Sen mår gaffeln bra av lite ny olja också. Den du har i nu har nog varit där ett tag.

Edit: * betyder alltså inte att det är svårt utan att jag är lat :)
 
använder du bakbromsen något? Jag tycker hojen stabiliseras något av det. Fast det hjälper ju inte om hjulet är i luften :)
Har inte vågat använda den, fick höra rätt tidigt att den var tänkt för killar som Lindström och Watz, inte amatörer som jag.
Man skulle ju kunna trampa på den lite försiktigt och se om det gör någon skillnad.
Runt en tusing. Jag skulle inte gjort det själv men det kostar förvånansvärt lite att få det gjort på verkstad. Vill minnas att Wemi skulle ha 1 600 kr för fjädrar och jobb. Jag lämande in hojen på en lokal verkstad och tror det kostade en tusing eller så. Sen mår gaffeln bra av lite ny olja också. Den du har i nu har nog varit där ett tag.
Japp, den har skvalpat där i två år så det kanske ändå är dags att byta. 1000-1500:- är ju rena rean när det gäller RR.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top