Varför dör Ducatin?????

copperswe

Ny medlem
Gick med
15 May 2007
Hoj
Ducati Monster 900
Är mycket novis på hojar. Köpte en Ducati monster 900 -97

Problemen är att hojen dör efter ca: 20 min körning. Ibland är tändstiften sotade och efter en annan sväng blir stiften vita... (som i för lite bensin.)

Vad ska jag göra?:huvet :confused: :confused: menar inge kul att ha en hoj som bara ska jävlas.....:huvet

Vore evigt tacksam för lite hjälp.

Kolla bensintankens ventilation/tanklock. Rengör bensintanken, bensinfilter, kolla veck på bensinslangar och flottörnålarnas skick och flottörhöjd. Kika även lite i servicemanualen efter tips, typ mecka lite allmänt - bara lite så där bara. <tm_macken>

Tack brink, ska leka hobby mek nu. Hur rengör jag tanken på bästa sätt då?
är det någon speciell höjd på flottörnålarna som är att rekommendera?

När den dör kolla om du har undertryck i tanken då, öppna bara tanklocket å se om det pyser som attan.
Det finns en liten slang till tankavluftningen som lätt kläms om den hamnar fel när man fäller tanken, brukar ge lite liknande symptom.

Jag hade en exakt likadan ( jaja en -96 då ) och den hade samma symtom, det var tändningspickupen ( ja det finns 2 st men hur böjer man det ordet?)

De blev varma och slutade fungera. Vanligt fel.

Jag köpte nya och monterade själv. Kostnad typ 1200,-

Ganska lätt, skriv om du vill ha instruktioner:tummenupp

Finns inte många Duccemekar däruppe va?

prova att köra med tanklocket öppet.
Ev kan det vara smuts i tanken som sugs fast på filtret i tanken så det går bra i början sen blir filtret mer och mer igensatt och hojen får mindre o mindre soppa!

Tack brink, ska leka hobby mek nu. Hur rengör jag tanken på bästa sätt då?
är det någon speciell höjd på flottörnålarna som är att rekommendera?

Jag har iofs en instruktion från Ducati om hur man kollar flottörhöjden (det finns inte i verkstadshandboken) men när jag pratade med Biscaya om det så sa de att de aldrig hade behövd justera den någonsin. Jag tror inte på det problemet.

Köp en burk kylspray och spraya på tändspolar och tändboxar så märker du om det är värmeproblem där.

Tankavluftningen är tidigare nämnd. Kan sätta igen.

Det största tipset är väl att fråga på Ducceklubbens forum istället för här... :)

Jag har iofs en instruktion från Ducati om hur man kollar flottörhöjden (det finns inte i verkstadshandboken) men när jag pratade med Biscaya om det så sa de att de aldrig hade behövd justera den någonsin. Jag tror inte på det problemet.

Köp en burk kylspray och spraya på tändspolar och tändboxar så märker du om det är värmeproblem där.

Tankavluftningen är tidigare nämnd. Kan sätta igen.

Det största tipset är väl att fråga på Ducceklubbens forum istället för här... :)

Nä, det är ju vaccumförgasare, så det justerar väl sig självt..typ nästan:confused:

Tack grabbar för mycket bra tips. Ska ut i snöyran och mecka lite.....

Chronic det vore hyggligt om du kunde fixa lite instruktioner. Nej inte många duccemekar här...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg