ny i 2-takt köret...

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Hejsan hopp,
I onsdags köpte jag en beggad och något sliten 1998 Aprilia RS250. Mot alla råd från mina 4-takt polare. Få se om Aprilian rasar efter 5 minuter som polarna förutspår, eller om jag hinner köra några race.

Eftersom den nya SP klassen i 2007 ska köra tillsammans med ERF och jag ändå är på plats till ERF race så tänkte jag mingla lite med alla trevliga blårykande miniracers.

Tanken är att jag ska köra en lätt 2-taktare och lära mig köra rigtig racing med snabbare ingång och kurvhastighet. Lite annat än den tunga 4-takt ångvält vi kör med i ERF. Vi ses i SP klassen i 2007. Guidning till spårval mottages tacksamt. Mutor kan utdelas i form av øl från Danmark.

/Kris

Last edited:
Kris955 skrev:
2651559 Hejsan hopp,
Igår köpte jag en beggad och något sliten 1998 Aprilia RS250. Mot alla råd från mina 4-takt polare. Få se om Aprilian rasar efter 5 minuter som polarna förutspår, eller om jag hinner köra några race.

Eftersom den nya SP klassen i 2007 ska köra tillsammans med ERF och jag ändå är på plats till ERF race så tänkte jag mingla lite med alla trevliga blårykande miniracers.

Tanken är att jag ska köra en lätt 2-taktare och lära mig köra rigtig racing med snabbare ingång och kurvhastighet. Lite annat än den tunga 4-takt ångvält vi kör med i ERF. Vi ses i SP klassen i 2007. Guidning till spårval mottages tacksamt. Mutor kan utdelas i form av øl från Danmark.

/Kris

Lägg någon timme på den nu i vinter, riv isär motorn och gå igenom. Byt suspekta delar och montera nya kolvar samt ringar. Kolla eller byt avgasportarna så har du förhoppningsvis ingenting kvar som ska strula sedan.

Rolle Rotax skrev:
2653593 Lägg någon timme på den nu i vinter, riv isär motorn och gå igenom. Byt suspekta delar och montera nya kolvar samt ringar. Kolla eller byt avgasportarna så har du förhoppningsvis ingenting kvar som ska strula sedan.

Oki Doki,
isärtagning och ihopmontering av motor står på vinterns "to-do" lista. Ska bli kul att se hur den ser ut innifrån.

Kris

Grattis, det kommer att bli en annorlunda och rolig bekantskap för dig! Det är få som bli besvikna på körupplevelsen, speciellt om man kommer från hojar som är större och tyngre. Det är en fantastisk upplevelse att kunna hålla gasen lite längre, bromsa lite senare och sedan släppa bromsen och kasta sig in i kurvan i en högre hastighet än man är van vid.

Jag grattar här också och välkommen i gänget! :tummenupp
Vems 250 köpte du? Klart hojen inte rasar efter 5 minuter. Bara du underhåller sakerna ska du se att de håller!

Kris955 skrev:
2651559 Hejsan hopp,
I onsdags köpte jag en beggad och något sliten 1998 Aprilia RS250. Mot alla råd från mina 4-takt polare. Få se om Aprilian rasar efter 5 minuter som polarna förutspår, eller om jag hinner köra några race.
/Kris

Jag grattar här också och välkommen i gänget! :tummenupp
Vems 250 köpte du? Klart hojen inte rasar efter 5 minuter. Bara du underhåller sakerna ska du se att de håller!

Ingen aning vems hoj det var. Han kørde nummer 44 förra året. Och före det var det en Rossi-freak som hade den eftersom den har varit lackad svart på vänster och gul på högersidan.

Idag var jag äntligen ute på jungfruturen på en bana. Tog till kvällsträning på Knutstorp.

Jag fattar att man lätt blir 2-takt taliban. Det startade redan när jag skulle blanda soppa med 2-takt olja. När man blandar med skruvmejsel i en liten biltema kanna, och det luktar så gott när man häller det i tanken. Kan man bli hög eller dopad av denna ljuvt luktande blandning? Efter första 3-liters kannan så tyckte jag att en till kanske vore bra. Andra gången kände jag redan att det verkade som om jag visste vad jag gjorde. Blandade gallisk trolldryck til min nya "racer". Redan nu var man lite grann expert och freak. Mycket störe upplevelse än att tanka min gamla 4-takt buss.

Ute på banan så tycktes det först helt pajigt, låga varv ingenting och lång väntan. Höga varv så hände det trevliga och plötsliga saker. Om man låg på bra varv så var det strax dags att växla. Och igen, och igen, och igen. Det var ett faslig växlande. Nästa körpass så vande jag mig lite till allt växlande. He, he, man var verkligen aktiv.

Så kom nästa 2-takt taliban upplevelse. Sakta gick det upp för mig att cykeln kunde klara mycket högre kurvhastigheter än jag försökte mig med. Ovan broms och något sen broms ibland. Inga problem. Broms långt in i kurvan var fint. Nedlägg istället för broms också fint. Klantigt med växling och plötslig klumpig växling mitt i kurvan, inga problem. Långsam 4-takt ångvält mitt i kurvan, spårbyte höger, nej, vämster, inga problem. Faktiskt spelade det ingen roll vilka dumheter jag gjorde i kurvorna, RS250 protesterade inte. Min gamla ångvält skulle lägga sig för lämge sedan, men denna RS250 tog det hela. Och hade helt säkert mycket marginal kvar. Började experimentyera med broms långt in i kurvor. Fattar inte att framhjulet inte släppte. Kände mig plötsligt som en rigtig RR förare. Man kan faktiskt bli 2-takt taliban.

Tänk om jag också kunde lära mig att köra en sån här eminent körmaskin. Det vore toppen.

I pit så puttrade den fint och producerade välluktande blårök. Hurra för 2-takt.

Nu lägger jag inte 4-takt eller ERF på hyllan. Men jag har en aning att man kan bli bättre förare på Aprilian än på ångvälten. Ska ta ett par provturer mera och så kommer jag till SP på Falkenberg och agerar "back marker". Ska bli kul. Dock med förbehåll för regn eftersom mina regnfälgar passar inte. Ska fixa andra lager till framfälgen, men hinner nog inte före Falkenberg pga annat tjafs i vardagen.

Det var i alla fall kul at prova 2-takt RR idag.

Bild på cykeln. Ingen tid till lack ännu. Gammal fullack.

Bifogat

• 20070522_RS250.jpg
    20070522_RS250.jpg
    114.5 KB · Visningar: 113
Last edited:
Kul att höra! :tummenupp Själv var jag och gasade min racer så gott jag kunde på Sviestad i kväll och redan vid varmkörningen var man euforisk. :)

Later fint!

Kul o bra skrivet!

Langtar tills jag ocksa far kanna lite pa bana med den lille, verkar saa jakla skoj! Hoppas det kommer funka bra med Aprilian! Baaaaaap baaapppbaaaaaaap!!!

/L

Skönt skrivet. Kul att höra någon som 'byter läger' utan att vara så färgad från ena eller andra hållet så det faktiskt kan bli positivt.

RS250 är fruktansvärt roligt att köra när den funkar, tyvärr händer det inte oftast. :)

Hojen är en ex-Knixen och dessförinnan en ex- Daniel Persson. Skriv upp i intresseboken.

Skönt skrivet. Kul att höra någon som 'byter läger' utan att vara så färgad från ena eller andra hållet så det faktiskt kan bli positivt.

RS250 är fruktansvärt roligt att köra när den funkar, tyvärr händer det inte oftast. :)

Den funkade igår i alla fall. Men jag är lite orolig för avgasportarna. Har hört att dom pajar ibland. Bör jag byta för säkerhets skull? Och hur ofta ska den ha nya kolvar? Och vad med övervarv? Hur högt törs jag varva den? Funkade bra upp och genom 12.000 och in i 13.000. Är det för mycket? Hur högt är absoluta gränsen på en Aprilia? Konstigt att den inte har elektroniskt varvstopp som min 4-takt ångvält. Rätt bekrvämt det.

Hojen är en ex-Knixen och dessförinnan en ex- Daniel Persson. Skriv upp i intresseboken.

Oki. Noterat.
Får höra vem dom är vid tillfälle när vi ses på nån bana.
Jag vet ingenting om svensk RR. Känner igen namnen Stiggy, JimmyL och Miinin. Så jag är rätt analfabet liksom. Nåja, Humlan, Skalman och DonQ känner jag också igen. Vet en massa snart. He, he.

Last edited:
Den funkade igår i alla fall. Men jag är lite orolig för avgasportarna. Har hört att dom pajar ibland. Bör jag byta för säkerhets skull? Och hur ofta ska den ha nya kolvar? Och vad med övervarv? Hur högt törs jag varva den? Funkade bra upp och genom 12.000 och in i 13.000. Är det för mycket? Hur högt är absoluta gränsen på en Aprilia? Konstigt att den inte har elektroniskt varvstopp som min 4-takt ångvält. Rätt bekrvämt det.
På moderna tvåtaktare är varvstopp ytterst ovanligt då det helt enkelt inte behövs då expansionskammarens utformning gör att motorn drabbas av andnöd innan man får problem med krokiga vevar. När det slutar dra är det dags att peta i nästa växel.

Annat var det förr en missad växling kunde ge obehagliga ras...

Kris955 skrev:
Hur högt törs jag varva den? Funkade bra upp och genom 12.000 och in i 13.000. Är det för mycket? Hur högt är absoluta gränsen på en Aprilia?

Jag har min blinkeblink-lampa satt på 11300 rpm. Funkar fint. Det går att varva tills den slutar dra om man vill spara en upp- och en nerväxling nånstans, men annars leder det nog mest till tappad fart och schleten motor såsmåningom.

På moderna tvåtaktare är varvstopp ytterst ovanligt då det helt enkelt inte behövs då expansionskammarens utformning gör att motorn drabbas av andnöd innan man får problem med krokiga vevar. När det slutar dra är det dags att peta i nästa växel.

Annat var det förr en missad växling kunde ge obehagliga ras...

Aha. Då bör jag inte vara särskilt rädd då. Var lite rädd pga allt snack att 2-takt är så bräckliga. Jag tyckte den drog fint in i 13.000 varv. Det är bara att gasa till den går skit och peta in ny växel, då. Väl? Mattias är kanske inte helt enig?

Och hur ofta bör jag byta kolvar? Kan jag köra 5 stk SP lopp i år på samma kolvar? (Dom har nog redan gått 2 lopp förra året.)

Frågar eftersom polaren har en Traja 600 som jag alltid varvar in i varvtalstoppen omkring 13.000 och det går fint. Vi byter bara olja och filter då och då.

Var uppe på Falkenberg med Aprilian idag. Ser att däcken håller fint. Borde hålla 2-3 lopp. Kör Pirelli SC1. Men fan va man måste växla på Aprilian. Hinner knappt med. Men luktar gott med blårök i depån.

Och det är ingen fördel med race soppa på 105 eller 110 oktan på Aprilian? Kör just nu på vanlig V-power. Frågor, frågor,...

/Kris

Last edited:
Aha. Då bör jag inte vara särskilt rädd då. Var lite rädd pga allt snack att 2-takt är så bräckliga. Jag tyckte den drog fint in i 13.000 varv. Det är bara att gasa till den går skit och peta in ny växel, då. Väl? Mattias är kanske inte helt enig?

Och hur ofta bör jag byta kolvar? Kan jag köra 5 stk SP lopp i år på samma kolvar? (Dom har nog redan gått 2 lopp förra året.)

Frågar eftersom polaren har en Traja 600 som jag alltid varvar in i varvtalstoppen omkring 13.000 och det går fint. Vi byter bara olja och filter då och då.

Var uppe på Falkenberg med Aprilian idag. Ser att däcken håller fint. Borde hålla 2-3 lopp. Kör Pirelli SC1. Men fan va man måste växla på Aprilian. Hinner knappt med. Men luktar gott med blårök i depån.

Och det är ingen fördel med race soppa på 105 eller 110 oktan på Aprilian? Kör just nu på vanlig V-power. Frågor, frågor,...

/Kris

Halloj, du behöver inte vara bekymmrad över din SP, har förutom vurpor inte haft något mekaniskt fel på min, det är ingen högtrimmad racer, utan en gathoj som håller bättre än många tror. Visst ska du köra ERF finns det bättre val.
Kolvarna håller utan problem en säsong. Avgasportarna kan det vara värt att titta på, går dom sönder blir det tråkigt. Om du ska byta Avgasportarna är det bättre att köpa annat än original.
Finns ingen större anledning att köra annat än vanlig pumpsoppa, -95 eller -98. Vi ses på Falken racet:tummenupp

/Kris

Jag tror vi menar samma sak...

Effektmässigt finns där ingen anledning att varva tills det slutar dra då detta indikerar att du är långt över optimalt växlingsvarv men det innebär inte ögonblickligt ras om du gör det.

Gör som mattias ställ växlingslampan till 11300 och se glad ut.

Är det öht tillåtet med mer än 102 oktan i NÅGON klass? Är inte bränslereglementet detsamma?

Känner några som kör Classic Racing. Dom kör på specialbensin, flygbensin och allt möjligt. 105 och upp till 114 oktan blyat. 125R och 250R har nog också specialbensin. Men om SP regler säger standardsoppa så blir det genast enklare.

Känner några som kör Classic Racing. Dom kör på specialbensin, flygbensin och allt möjligt. 105 och upp till 114 oktan blyat. 125R och 250R har nog också specialbensin. Men om SP regler säger standardsoppa så blir det genast enklare.

Att åka på flygbensin eller övrigt högoktanig racesoppa är inte förenligt med reglementet i någon svensk RR klass. Det är pumpbensin eller alkylatbensin enl specialreglemente och det gäller oavsett klass, max oktan är kring 102 oktan.

*/ ?>
Back