Miljöproblem

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Kom med förslag på miljöproblem som jag kan skriva om. Är så förbannad just nu så det står still i huvet.

Har försökt hitta något om kolkraftverk, men hittar inget på hela jävla nätet.

:huvet

som...?

Är så trött på skiten så jag orkar inte ens tänka. :argpådato

Eller om nån har nåt tips på vart man kan hitta fakta om kolkraftverk.

Har just dunkat ihop ett arbete på drygt 10 sidor om varför solfångare och solceller inte blir lönsamma i sverige inom överskådlig tid, så att det skulle finnas lite information om ett godtyckligt fritt ämne har jag svårt att tro.

Ge lite mer bakgrundsinfo, omfattning, vad ska man rikta in sig på, ska dte vara några slutsatser eller en klassisk högstadieuppsats där man bara ordbajsar fakta?

Har just dunkat ihop ett arbete på drygt 10 sidor om varför solfångare och solceller inte blir lönsamma i sverige inom överskådlig tid, så att det skulle finnas lite information om ett godtyckligt fritt ämne har jag svårt att tro.

Ge lite mer bakgrundsinfo, omfattning, vad ska man rikta in sig på, ska dte vara några slutsatser eller en klassisk högstadieuppsats där man bara ordbajsar fakta?

Skulle vara intressant att se det arbetet och vilka elpriser och vilken värmelast du räknar med för att få det icke lönsamt.

Jag behöver inte hjälp längre. Fann ett "roligt" ämne i ett lexikon som jag skrev av. :banana

Skulle vara intressant att se det arbetet och vilka elpriser och vilken värmelast du räknar med för att få det icke lönsamt.

Visst finns det situationer och vissa användningsområden som gör det lönsamt, men om man räknar för uppvärmning av hus/varmvatten, med de mättal som SP fått fram och även gör en glädjekalkyl skulle paybacktiden (utan att ta hänsyn till kalkylränta och ökande elpriser) bli väldigt lång. Kan gärna maila över det om du är intresserad.

Last edited:
Visst finns det situationer och vissa användningsområden som gör det lönsamt, men om man räknar för uppvärmning av hus/varmvatten, med de mättal som SP fått fram och även gör en glädjekalkyl skulle paybacktiden (utan att ta hänsyn till kalkylränta och ökande elpriser) bli väldigt lång. Kan gärna maila över det om du är intresserad.

Vill gärna ha det också om det går för sig.

casper@skehus11.ac

Har den i plugget. Kommer i morn förhoppningsvis.

Varmluftspaneler kan ju fan inte vara olönsamma?
Varmvattenpaneler måste ju också gå att tjäna in relativt snabbt.
Solcellsel däremot blir inte lönsam än på många år, då tekniken för att screentrycka kiselceller på plast fortfarande inte är tillräckligt billig och effektiv.
Sen skulle det inte skada med mer forskning på multilayer celler heller, vilket kan öka effektiviteten enormt.
Men i dagsläget, i sverige är det inte ens möjligt att få en break even på en solcellsanläggning skulle jag tro.
Ju längre norrut desto hopplösare dessutom.

Varmluftspaneler kan ju fan inte vara olönsamma?
Varmvattenpaneler måste ju också gå att tjäna in relativt snabbt.
Solcellsel däremot blir inte lönsam än på många år, då tekniken för att screentrycka kiselceller på plast fortfarande inte är tillräckligt billig och effektiv.
Sen skulle det inte skada med mer forskning på multilayer celler heller, vilket kan öka effektiviteten enormt.
Men i dagsläget, i sverige är det inte ens möjligt att få en break even på en solcellsanläggning skulle jag tro.
Ju längre norrut desto hopplösare dessutom.

Vad räknar du med att tjäna in snabbt? Ett år? Två år? Fem år? 20 år?

Sen kan man även köra på det halvt blåögda resonemanget att om de skulle vara lönsamma skulle väl all värme komma från solpaneler, det skulle helt enkelt då vara det mest lönsamma kommersiellt?

Vad räknar du med att tjäna in snabbt? Ett år? Två år? Fem år? 20 år?

Sen kan man även köra på det halvt blåögda resonemanget att om de skulle vara lönsamma skulle väl all värme komma från solpaneler, det skulle helt enkelt då vara det mest lönsamma kommersiellt?

Tja, fem år tycker jag låter rimligt, givetvis beroende på vilken teknik som man använder sig av, en simpel kollektor kan man ju löda ihop själv med rördelar för en femhundring en glasskiva och lite plywood, medans en vacumkollektor givetvis är dyrare i tillverkning, men åas har högre termisk verkningsgrad.

Men som sagt, här uppe har vi så få timmar solinstrålning i vettig vinkel att solel akdrig kan bli lönsamt om vi inte får aå billiga celler att vi kan klä hela hus med dom...
(alternativt en ny teknologi med så högeffektiva celler att man kan ha små paneler monterade så att man kan följa solen i optimal vinkel, sk tracking arrays)

Tja, fem år tycker jag låter rimligt, givetvis beroende på vilken teknik som man använder sig av, en simpel kollektor kan man ju löda ihop själv med rördelar för en femhundring en glasskiva och lite plywood, medans en vacumkollektor givetvis är dyrare i tillverkning, men åas har högre termisk verkningsgrad.

Men som sagt, här uppe har vi så få timmar solinstrålning i vettig vinkel att solel akdrig kan bli lönsamt om vi inte får aå billiga celler att vi kan klä hela hus med dom...
(alternativt en ny teknologi med så högeffektiva celler att man kan ha små paneler monterade så att man kan följa solen i optimal vinkel, sk tracking arrays)

Att pilla ihop en egen panel och tjäna in kostnaderna på den genom att tex värma poolen med den är nog inga problem, att däremot få ut de uppåt 60-70 graderna som behövs för värma hus/varmvatten och samtidigt ha en något sånär lönsamhet på dem är lite mer problematiskt.
En vakuumrörssolfångare är självklart mer effektiv, framförallt om man ser till ett året-runt användande, då den inte är lika känslig för utomhustemperaturen som vanliga solfångare är samt att de även tar vara på diffus strålning vilket inte en vanlig solfångare gör.
Sedan så måste man även ta med i beräkning hur mycket av den befintliga uppvärmningsutrustningen måste bytas ut/modifieras. T.ex. om du har en hyffsat ny ackumulatortank men en kass oljebrännare som behöver bytas är det lättare att få det lönsamt än om du har eluppvärmning och måste skaffa allt från början.

Nej, solceller är inte lönsamt på ett bra tag. De är alldeles för dyra iförhållande till den energi som man kan ta ut.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg