försäkring!!

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
har hört lite olika saker om just hornet!

klassas 600 som stret 1
900 som stret 2-3eller hur funkar det??
är det någon som har bra koll på detta och orkar förklara lite?
priser på ett ungefär !
tack på förhand!!:confused:

Salusansvar är ännu billigare ändå på Honda!!!

Berätta gärna mer, det är ju ett intressant påstående. De är alltså billigare än 13 000 helförsäkring/helår för en årsförsäkring för en klass 7 hoj (eller vad nu den dyraste klassen heter hos de olika bolagen) om man är under 30 och folkbokförd i trafikzon 1?

Jo men nu gällde det juh en Honda Hornet :tummenupp

Klart självrisken blir hög med tanke på att Hondaförare kör bäst och aldrig behöver utnyttja vagnskadan :D

jo det förstod jag :) men ändå, har man en hoj som är värd 35`så
är det väl knappast lönt och plocka ut en ny om man klotat den ?

trodde det var därför dom hade så hög eftersom honda rajders alltid
behöver utnyttja den :tummenupp

Jo nästan en 3:e del av detta..(vilket kommer betyda ännu mer i kr räknat,då det är en höjning på trafikdelen från Juni månad med 32%).Klart det krävdes en kurs á la 1100 kr, men det skulle man gått på iaf.
SMC-folksam, fick för övrigt en sänkning i år från 5064 till 3398 kr, men så kommer en höjning till sommaren, men ändock nästan 600 kr SÄNKNING i år!:yoparty

jo det förstod jag :) men ändå, har man en hoj som är värd 35`så
är det väl knappast lönt och plocka ut en ny om man klotat den ?

trodde det var därför dom hade så hög eftersom honda rajders alltid
behöver utnyttja den :tummenupp

Det är därför R:1or har blivit billigt FAN att försäkra för de står skrotade i varje gatuhörn att skruva delar ur:rolleyes:

Last edited:
Jo nästan en 3:e del av detta..(vilket kommer betyda ännu mer i kr räknat,då det är en höjning på trafikdelen från Juni månad med 32%).Klart det krävdes en kurs á la 1100 kr, men det skulle man gått på iaf.
SMC-folksam, fick för övrigt en sänkning i år från 5064 till 3398 kr, men så kommer en höjning till sommaren, men ändock nästan 600 kr SÄNKNING i år!:yoparty

Jag hänvisar fortfarande till trådskaparens önskemål. Hornet är överlägset billigast med IF som 25åring och boendes i STHLM (zon1). Självrisken är rätt låg och fin.

Däremot verkar det jujh rätt meningslöst att försäkra en honda sporthoj med IF, hur har dom tänkt egentligen? :va Någon med sporthoj som använder sig av IF's märkesförsäkring?

Däremot verkar det jujh rätt meningslöst att försäkra en honda sporthoj med IF, hur har dom tänkt egentligen? :va Någon med sporthoj som använder sig av IF's märkesförsäkring?

Jag gör det. < 30 år, trafikzon 1 och högsta försäkringsklassen brukar innebära fantasipremier när jag kollar försäkringar. En helförsäkring för mig brukar ligga från 40 000:- i bästa fall hos andra bolag, vare sig det är en årsförsäkring eller en avställningsbar försäkring. En halvförsäkring brukar fortfarande ligga på mer än dubbelt så mycket som min nuvarande helförsäkring. Även om självrisken är 25 000 så får jag i alla fall ut mellanskillnaden mellan hojens värde och självrisken om jag skulle krascha den jämfört med att köra halvförsäkring (som fortfarande brukar vara dyrare per månad) och inte få en spänn om olyckan är framme.

Tilläggas kan att jag inte orkar ställa av och på hojen varje gång jag ska köra. Dessutom är det enligt tidigare trådar här bara Folksam som brukar gå med på att man ställer av och på obegränsat antal gånger under ett år och om jag inte minns helt fel låg den försäkringspremien på över 50 000 hel/helår för mig.

tack för svaren /diskutionen:) har kollat lite på hondas sida!
hornet 600 ligger bra i försäkrings premier!man fyller ju 30 me i december så nästa år blir det väll lite bättre(kaske)man vet alldrig!!

Jag har IF och betalar 6500kr för halv/helår, billigare än så finns inte.
Skulle man klota hoppas jag det blir billigare än 25000 :gnissla

Jag har IF och betalar 6500kr för halv/helår, billigare än så finns inte.
Skulle man klota hoppas jag det blir billigare än 25000 :gnissla

Jag skulle göra som Rille...håll tummarna, nackdelen e vid stöld e självrisken 15000kr eller??det hade jag på min cbr...Det går inte att ställa av denna försäkring ska man räkna med i budgeten...om man inte "säljer" hojen till tjejen som jag gjorde:yoparty då täcknar man ny försäkring som man kan ställa av...till våren "köper" man tillbaka hojen:arsele

Jag skulle göra som Rille...håll tummarna, nackdelen e vid stöld e självrisken 15000kr eller??det hade jag på min cbr...Det går inte att ställa av denna försäkring ska man räkna med i budgeten...om man inte "säljer" hojen till tjejen som jag gjorde:yoparty då täcknar man ny försäkring som man kan ställa av...till våren "köper" man tillbaka hojen:arsele

Tack för att du gör min försäkring dyrare.

Eftersom jag bara kör halvförs så sänkte jag min premie från ca 600/mån (IF-Honda) till 400/mån. Dessutom får jag sänkt självrisk på stöld från 15000 till 3000 kr.

Då är jag 27 år o bor i Borlänge (zon2) tror jag.

Visst är IFs helförsäkring billig men med en självrisk på 25000 vid vagnskada kan det knappast bli lönsamt om inte hojen är värd en bra bit över 50000 samt blir totalskrot.

När jag nu är inne på min 3:e säsong halvförsäkrat anser jag mig ha sparat sisådär 10000/år och lägger man sedan till en självrisk på 25000 så är man uppe i 55000 kr vilket inte min hoj är värd längre. Så det är en avvägning man får göra tycker jag.

Visst totalskrotar man en dyr hoj utan vagnskada under första säsongen så är det klart att man har gjort en stor ekonomisk förlust om man överlever vill säga...

Kör lugnt!!!

Berätta gärna mer, det är ju ett intressant påstående. De är alltså billigare än 13 000 helförsäkring/helår för en årsförsäkring för en klass 7 hoj (eller vad nu den dyraste klassen heter hos de olika bolagen) om man är under 30 och folkbokförd i trafikzon 1?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back