Judder-problem på Trajja

Bjuren

Bjuren
Gick med
18 May 2007
Hoj
Triumph Thunderbird Sport
Har en Triumph Thunderbird Sport med obehagliga problem.

Vid varvtal mellan ca 2500-3500 börjar det skaka/vibrera i framgaffeln.

När jag köpte hojen hade verkstaden bytt kolvar, foder, vevstakar samt portat toppen. I sambandet bestyckades förgasaren om för att få mera ös på lägre varavtal (kör mest i stan och vill ha det så!)

Har bytt fram- och bakdäck, bytt fälgbana bak (buckla i fälgen), bytt drivpaket (misstänkt paj länk i kedjan), "expertisen" har kollat balans och annat på fram- och bakhjul. Packboxarna i gaffelbenen pajjar efter 3-400 mil pga påfrestningarna så de är bytta (på verkstad).

Hojen har stått på verkstad flera veckor per säsong för felsökning, utan resultat. Nu är jag förtvivlad och vet inte var jag skall börja felsöka.

Någon som har några kvalificerade ideér??

Du skriver "Vid varvtal mellan ca 2500-3500 börjar det skaka/vibrera i framgaffeln"

Hur menar du?
Är det när du står still och gasar, eller uppträder det när du kör mc:n vid dessa varv?

Det är när jag kör som det vibrerar. Det vibrerar nästan hela tiden, men väldigt lite, det är vid 2500-3500 som det är väldigt tydliga vibrationer (ungefär som att köra på dålig/trasig asfalt).

När hojjen står still är det inga vibrationer.

Packboxarna i gaffelbenen pallar bara 3-400 mil, sedan är de utslitna och börjar blöda. Tycker det är en tydlig indikation på att dessa vibrationer är konstanta och allvarliga.

Lägger inte gärna ner alltför mycket i böjarna - man vill ju inte gärna tappa fästet.

Eftersom det har med motorvarv (inte km/h) att göra och bara när du kör så
är det ju bara det som kommer efter motorn fram tills främre drevet som kan skapa detta!
Vad ligger däremellan? Kopplingen och vad?

Får du detta om du fri hjular (drar in kopplinen) men håller kvar varvtalet med gasen?

Last edited:
En följdfråga - det vibrerar alltså alltid lika mycket vid 2500-3500 rpm, oavsett vilken växel (alltså hastighet) du använder?

Har en Triumph Thunderbird Sport med obehagliga problem.

Vid varvtal mellan ca 2500-3500 börjar det skaka/vibrera i framgaffeln.

När jag köpte hojen hade verkstaden bytt kolvar, foder, vevstakar samt portat toppen. I sambandet bestyckades förgasaren om för att få mera ös på lägre varavtal (kör mest i stan och vill ha det så!)

Har bytt fram- och bakdäck, bytt fälgbana bak (buckla i fälgen), bytt drivpaket (misstänkt paj länk i kedjan), "expertisen" har kollat balans och annat på fram- och bakhjul. Packboxarna i gaffelbenen pajjar efter 3-400 mil pga påfrestningarna så de är bytta (på verkstad).

Hojen har stått på verkstad flera veckor per säsong för felsökning, utan resultat. Nu är jag förtvivlad och vet inte var jag skall börja felsöka.

Någon som har några kvalificerade ideér??
Börja med att berätta varför en så pass ny hoj har behövt en sådan omfattande renovering. Runt 3000rpm så vibbar mycket riktigt åskpippin till lite, men normalt inte på långt när så illa som du beskriver. Någonting gör att detta förstärks på just din hoj. En felaktigt monterad balansaxel efter renoveringen kanske, blev vevaxeln kontrollerad/balanserad efter renoveringen ? Den kan ha fått sig en knäck om ovanvåningen rasat.

Här kommer några "kvalificerade ideér".

1 - Fjäderbenen har skador, som gör att packningarna rivs sönder.
Troligtvis inte detta - är ju lätt att kontrollera om ytorna är oskadade.

2 - Innre fjäder benen (alltså de långa blanka rören), är lite "krokiga". Har dessa kontrollerats?

3 - Är "glidhylsorna" (kommer inte på vad rätta benämningen är) som sitter precis under tätningarna, bytta? Finns även inne i gaffeln längs ner.
Är dessa slitna så glappar innerbenen och packningarna får ta upp denna rörelse. Och då håller de inte länge
Kanske dags att helrenovera och byta ut alla slitagedelar

4 - Detta har inte med ditt läckage att göra, men du skriver "Lägger inte gärna ner alltför mycket i böjarna - man vill ju inte gärna tappa fästet"
Vibrerar de så mycket att du är orolig för att tappa fästet på framhjulet?
I så fall kan det vara att gaffeln är för stum.
För tjock olja?
Du kan ju justera din gaffel - för hård ställd?
Eller kärvar/fastnar gaffeln vid belastning?

Triumph vibrerar normalt sätt inget alls, utom lite grand vid de varvtal som du skriver.

Hur är däcken balanserade? Har en s.k "bilbalansering" gjorts?
Det är att föredra att balansera däcken som mc:mekar gör, där fälgen sakta får snurra i ett stativ.
Har du kontrollerat däcktrycket (detta missar många)
Du har nya däck, men är det lågpris däck eller med tveksam kvalite?

Hur ser det ut längre bak? (tänker på att du inte vågar lägga ner)
Lite glapp här och där kan göra körningen osäker

Har du glapp i svingen?
Har du glapp i fjäderlänkage bak?
Har du rundsmort sving lagringen och längaget? (finns fettnipplar)
Har du bakfjädern rätt inställd (den kan justeras)
Om någon med din vikt sitter på hojen , utan att stöden används, kontrollera så att inte kedjan är för spänd.

Balansaxeln borde du kunna utesluta pga att du märker inget när du gasar och står still.

Tjenare RedBaron
Den tidigare ägaren skruvade av fuggarna, drog en pressening över och lät bågen stå ute över vintern. Tja..... ganska mycket rost i rovan frampå vårkanten. Han sålde skrotet till en Triumphverkstad i stan som renoverade upp den, det var där jag fick klorna i den. En härlig hoj om man bortser från vibbarna i frampartiet.

Ska kolla det där med vevaxeln. Borde kanske kännas även när hojen är "obelastad". Har kollat, motorn är lugn och fin genom hela varvregistret när den står still.

Tjenare RedBaron
Den tidigare ägaren skruvade av fuggarna, drog en pressening över och lät bågen stå ute över vintern. Tja..... ganska mycket rost i rovan frampå vårkanten. Han sålde skrotet till en Triumphverkstad i stan som renoverade upp den, det var där jag fick klorna i den. En härlig hoj om man bortser från vibbarna i frampartiet.

Ska kolla det där med vevaxeln. Borde kanske kännas även när hojen är "obelastad". Har kollat, motorn är lugn och fin genom hela varvregistret när den står still.
OK...

Märklig historia, men om det stämmer så har ju inte motorn rasat och utsatt vevaxeln för onormal stress. Troligen har då inte motorn varit kluven och balansaxeln urmonterad för att bli felaktigt återmonterad.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg