Ta loss nedersta delen på r1-gaffel.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Går det att ta loss den nedersta delen på en r1a-gaffel, dvs biten som bromsoket och hjulaxeln sitter fast i? Borde gå att dela mellan det kromade innerbenet och nedrebiten tycker jag?

Någon som gjort detta eller vet hur man gör?

Om ingen vet hur man gör, vet nån vart man kan ringa för att få reda på det? Har Yamaha någon kundtjänst eller dyl dit man kan ringa?

den är gängad på det kromade benet , men med mycke locktite

Värmepistol + att få fast det kromade benet utan att repa det samma är väl tricket

Kopparbackar V- formade har ja för mig används för detta

Lycka till

den är gängad på det kromade benet , men med mycke locktite

Värmepistol + att få fast det kromade benet utan att repa det samma är väl tricket

Kopparbackar V- formade har ja för mig används för detta

Lycka till

Tusen tack för det svaret! Här ska demonteras! :)

Haha, yep! Var det jag tänkte :)

Måste jag ta ur inre gaffelbenet ur yttre för detta och tömma olja etc, eller är det inre gaffelbenet s.a.s. tätt nertill? Grejjen är att jag packade om den rätt nyligen, NÅja, det är inte hela världen om det nu var så, men det skulle spara tid...

Inte svar på dina frågor, men det känns som du tar lite stora risker utan att vinna något. Är det inte bättre att måla med 2k-lack för att slippa demontera (och i värsta fall repa=förstöra)? Du måste förstås lacka båda sidor för att de ska bli lika, men annars ser jag ingen nackdel.

En annan risk är ju att den biten du pulverlackar inte blir lika den fabrikslackade.

Men vad vet jag...

Haha, yep! Var det jag tänkte :)

Måste jag ta ur inre gaffelbenet ur yttre för detta och tömma olja etc, eller är det inre gaffelbenet s.a.s. tätt nertill? Grejjen är att jag packade om den rätt nyligen, NÅja, det är inte hela världen om det nu var så, men det skulle spara tid...
Du måste demontera hela fjäderbenet (och tömma oljan), det är endel pul med det och du behöver ett par specialverktyg.

Går det verkligen inte att maskera övriga delar för det är endel jobb att riva isär plus att du riskerar förstöra kromet på innerbenet.

Kanske är lika bra... Men skulle in med ram för lack så jag tänkte att det skulle vara smidigt att skicka den biten samtiigt. Ska lacka båda. Kanske får bli 2kompnentslack ist. Då går det ju maskera.
Får se hur jag gör på måndag, när jag får tid att skruva.

Tack för svaren förresten. :)

Last edited:
Håller nog med där

Lite onödigt att demontera bara för lackeringen

Men om du ändå river gaffeln så kan du ju pulverlacka ändå

Det går att maskera även för pulverlackering , se bara till att den är ren från olja

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg