R1 - skrammel efter att ha bytt växellåda!?

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Goderafton!

Jag har bytt växellåda på rettan(98-01) och jagade ihop det sista idag för en liten provstart.
Den startade relativt snabbt efter att ha stått isärplockad hela vintern men jag hade ett påtagligt rasselljud som vi lokaliserade till bakänden på motorn(utg. axel samt kopplingskåpa).

Plockade bort kopplingskåpan och fattade mygelmejseln och kände på kedjan till vatten/olje -pumpen. Denna var slak, såpass slak så jag kunde vika en länk vertikalt. Därefter la vi i en växel och vurpfuckot Steinmeister fick snurra bakhjul och kedjan går med runt!? :va O så vitt jag kan minnas så slocknade oljetryckslampan.....
Ljudet stämmer överrens med en rasslande kedja så felet verkar vara lokaliserat men frågan är vad som kan ha hänt och hur jag lättast åtgärdar det???

Är det enkelt att få bort koppling och kopplingskorg och därefter inspektera det drevet och den delen av kedjan??

(Vid De-Mo av pumpen så buntade jag kedja runt drevet och hade bra med spänn på kedjan när jag häktade tillbaka drevet)

Har ingen bra idé om rasslet men du kan inte dra några slutsatser av oljelampan för den visar bara oljenivån i tråget (ingen tryckswitch på R1).

Har ingen bra idé om rasslet men du kan inte dra några slutsatser av oljelampan för den visar bara oljenivån i tråget (ingen tryckswitch på R1).

Åhh guuud... det har du ju rätt i o det visste ja ju...

Ryckte kopplingskorgen nu vilket resulterade i att jag till min blotta besvikelse fick se en kedja som låg i fas på bägge dreven...

Vrider jag på ingående axeln(sidoaxeln/bottenstocken) så låter det som att något ligger halvt som halvt i ingrepp oavsett vilken växel jag lägger i....

Känns som att det bara är att vända håll på muttermaskinen o riva isär allt igen :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Last edited:
Åhh guuud... det har du ju rätt i o det visste ja ju...

Ryckte kopplingskorgen nu vilket resulterade i att jag till min blotta besvikelse fick se en kedja som låg i fas på bägge dreven...

Vrider jag på ingående axeln(sidoaxeln/bottenstocken) så låter det som att något ligger halvt som halvt i ingrepp oavsett vilken växel jag lägger i....

Känns som att det bara är att vända håll på muttermaskinen o riva isär allt igen :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
Japp, det är nog en bra idé att ta isär ock kolla, surt men sant :tummenupp

Japp, det är nog en bra idé att ta isär ock kolla, surt men sant :tummenupp

Just for the record.....

Bollade lite idéer med 2meter och vi misstänker att huvudaxeln och sidoaxeln är av två olika årgångar... 98 vs 01.

Så nu är jag i full gång att byta sidoaxeln, göre o göre öm, dä ä söm å itna gööre dä!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg