Den bara dog? =(

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Tja nu behöver jag lite hjälp här. Igår var jag ute och körde med min Ktm exc 520 2002. Och jag körde helt vanligt på TVÅ hjul och så bara dog den :confused: så jag fick dra hem den med kärra :huvet Hur som hälst så har jag plockat ner cykeln nu och hittar inget fel :va men den tänder inte? Så vad kan det vara för fel alla kablar ser hela och fina ut tändstiftet har jag bytt och testat utan resultat.... :( Tutan och elstarten och allt som går på el funkar men det kommer ingen ström till tändstiftet.. :va

cdi-boxen föreslås offta som en möjlig orsak.. men varför?? pajar dom bara sådär utan anledning? e det vanligt i så fall? :va :va

cdi-boxen föreslås offta som en möjlig orsak.. men varför?? pajar dom bara sådär utan anledning? e det vanligt i så fall? :va :va

Jag tolkade "den tänder inte" som att det inte är gnista, men Mögel kanske menar hela motorn tänder inte typ?

Annars får man kolla gnista och bensin och fortsätta därifrån.

Att det ofta är CDI-boxen är väl för att den är så jävla dyr :pannkyss

Jag tolkade "den tänder inte" som att det inte är gnista, men Mögel kanske menar hela motorn tänder inte typ?

jaja.. jag tänkte inte på vad som var fel på hans nu.. bara att cdi-boxen nämns så offta när hojar strular... blir nästan lite orolig. fast pajar den så får man kanske köpa en ny från en smr elelr en sx... om dom nu funkar på exc...

Japp det kommer ingen gnista.. :näsblod Fan får se om jag kan få tag på en cdi-box och testa då... :gråta Vad kan en sådan box kosta?

Japp det kommer ingen gnista.. :näsblod Fan får se om jag kan få tag på en cdi-box och testa då... :gråta Vad kan en sådan box kosta?

jag ahr faktiskt kollat på det.. en box till en 560 kostar 1800.. märkligt nog blir dom dyrare ju äldre hoj man har. så skulle tippa på 2200 för din kanske. men e det nån som vet om en 560 box funkar.. har hört ryktesvägar att den ska ge en lite roligare kurva på effekten.

Ta först reda på vad som krånglar.
Hur många volt får du till tändspolen när du kör på starten/kickar?
Om du inte får något utslag där....hur många volt får du från statorn när du kör på starten/kickar?

Dom tillfällen som cdi-boxar indikerar fel ska man först kolla givare och brytare kopplade till boxen.
T.e.x dödare.

En box kostar ca 1500-2000 men det kan lika gärna vara statorn, tändpulsgivaren eller tändspolen som är kass

Tanka en verkstadsmanual och mät upp komponenterna

Last edited:
Ta först reda på vad som krånglar.
Hur många volt får du till tändspolen när du kör på starten/kickar?
Om du inte får något utslag där....hur många volt får du från statorn när du kör på starten/kickar?

Dom tillfällen som cdi-boxar indikerar fel ska man först kolla givare och brytare kopplade till boxen.
T.e.x dödare.

Japp det ska jag göra har precis skaffat en multimeter. :) Hoppas det är tändspolen som gått i sönder....

En box kostar ca 1500-2000 men det kan lika gärna vara statorn, tändpulsgivaren eller tändspolen som är kass

Tanka en verkstadsmanual och mät upp komponenterna

Vart kan man tanka de nånstans? Hittar fan bara på tyska.. :gnissla

Last edited:
Jag har tändpulsgivare, tändspole mm. Om du hittar felet :tummenupp

Bifogat

• IGNITION3.jpg
    IGNITION3.jpg
    111.2 KB · Visningar: 90
En liten fråga. :) Denna kabeln på bilden, Ska den sitta nånstans? Jag har mätt den och det är lika mycke ström i den som i batteriet men jag hittar ingenstans att sätta den?

Bifogat

• Bild-0005 (Small).jpg
    Bild-0005 (Small).jpg
    55.2 KB · Visningar: 98
  • Bild-0004 (Small).jpg
    Bild-0004 (Small).jpg
    62.8 KB · Visningar: 92
nu är detta bara en gissning. inte en fördragning för ev fläkt montering ?

Mmm jag är helt tanksprid just nu, Det är klart den är till fläkten.. Sen behöver man ju ingen ström från batteriet för den ska tända på stiftet :huvet Jag vet inte vart jag har haft huvudet. Men den funkar fortfarande inte det verkar inte som det kommer någon ström till cdi-boxen så felet ligger nog innan den.. :va :(

De blåa kontaktstycket me 2 kablar, dela de... Spännigsmät i kontatkstycket (kablarna som går ner i motorn) och kicka utan tändstift. bör ligga runt 4,5 v så är tändpulsgivaren ok

statormätning kan jag ej i huvet, köp en handbok

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...