Inget rasförbud

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Ett fall framåt får man väl säga när så Regeringens betänkande avseende behovet av begränsningar i tillgång och ägande av kamphundar kom.
Jordbruksministern sa (precis som i Teve efter Malmöincidenten) att ett förbud avseende raser vare sig var praktiskt genomförbart (vilket man ju kan förstå) eller aktuellt.
Däremot ville man kunna förbjuda vissa individer att inneha dessa typer av hundar.
Kalasbyxa tycker jag! :tummenupp
Och fair enough.

Artikeln finner du här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=650761

Superbra att det äntligen görs något åt farliga hundar. En bit på väg iaf...
Jag drar mitt strå till stacken genom att mh-beskriva min hund i augusti. Känns mycket roligt och spännande!

@Dr.B: Du ska inte sitta och posta trådar! Du ska skriva PM. BUMS!

/Carin

Kalasbyxa :tummenupp

Helt klart en viktig milstolpe på vägen, men jag är rädd för att det här kommer bli en tandlös lag.

Framtiden får utvisa huruvida den räcker för att förhindra attacker.

Jag drar mitt strå till stacken genom att mh-beskriva min hund i augusti. Känns mycket roligt och spännande!

/Carin

Vad är en mh-beskrivning?

Last edited:
Nja, iaf värt något.
Kommer lagen att träda i kraft blir det första gången sedan 1943 som lagen om tillsyn av hund ses över. Så det var väl på tiden att komma till skott med något:)

Första steget till att kopiera Danmarks lagstiftning rakt av hoppas jag.

Men det ska ju vara politiskt korrekt tills vidare (är ju ej direkt förebyggande, utan mer av "straff" att få ett hundförbud efter incidenter. Nåja)

/Badger

/Carin

Hehe... men det HAR jag ju gjort! Vars blev det av då?

Vad är en mh-beskrivning?

Det är en Mental test och beskrivning av hunden.
T.ex att den inte är nervös och stirrig, klarar sig i sociala situationer osv osv.
Även kallat MuH-test/beskrivning.

KLipper lite här och klistrar, så kan du se.
OBS det är bara en beskrivning av de mentala fakta och ingen värdering/betygssättning.

Vad är det då man beskriver? Testet delas in i 31 olika moment, uppdelade på 10 olika stationer.
Kort ser det ut som följer:

KONTAKT: man tittar på hur hunden hälsar, samarbetar och ”tål” hantering

LEK: man tittar på leklust och gripande

JAKT: man tittar på förföljande och gripande "Lilla-bytet"

AKTIVITET: man tittar på om hunden kan koppla av eller...

AVST.LEK: man tittar på hur hunden reagerar på en person som inbjuder till lek på avstånd

RÄDSLA: (social) man tittar på rädsla, hot/agg, nyfikenhet, kvarst.rädsla, kvarst.intresse "Dumpe-gubben"

RÄDSLA: (miljö) i princip samma som ovan, ljudkänslighet "Skrammel"

SPÖKEN: man tittar på hot/agg, kontroll, rädsla, nyfikenhet, kontakt

LEK: man vill se om hunden, trots att den utsatts för belastning, fortfarande vill leka

SKOTT: man vill se om hunden är skottfast, skottberörd eller skotträdd

MH-Nyckel

Varje moment (retningssituation) omfattar 3 / tre skeenden.

1. Väckning
Varje retningssituation måste startas lika för alla hundar. Visar en hund litet eller ringa
intresse ska provet inte göras annorlunda eller intressantare för att få hunden till
aktivitet.

2. Handlingsprogram
Retningssituationerna som utlöser handlingarna ska ha samma utformning och styrka
för varje hund.

3. Avslutning - nyfikenhet och kvarstående rädsla.
Avslutningen måste utformas så att den inte blir en ny retningssituation. Exempelvis får
inte testledare eller förare rycka i objektet eller figuranten röra sig i fel ögonblick.
Tidsfaktorn har stor betydelse för hunden, varför underlättande åtgärder ska ske i
tidsintervaller ca 15 sek i varje sekvens.

Avslutning -nyfikenhet och kvarstående rädsla.

1. Föraren passiv, hunden får utreda utan hjälp.
2. Någon hjälp av föraren som går halvvägs till objektet.
3. Föraren står invid objektet.
4. Föraren talar till figuranten eller objektet och lockar på hunden om den inte är i
omedelbar anslutning till föraren.
5. Föraren hjälper ev. figurant att ta av sig förklädnaden.
6. När hunden har tagit kontakt kopplas den och efterkontrollen börjar. Oavsett om
kontakten var mycket snabb ska den inte tvingas fram för ytterligare
undersökning. En hund som har mycket svårt att avreagera bör lämna momentet
och följa sin förare på promenad för att återkomma och passera platsen några
gånger tills rädslan har sjunkit.

Last edited:
Det är en Mental test och beskrivning av hunden.
T.ex att den inte är nervös och stirrig, klarar sig i sociala situationer osv osv.
Även kallat MuH-test/beskrivning.

Jag skulle snarare säga att det är en beskrivning på hur hög stress en hund klarar av i vissa situationer. (men det är ju nästan vad du skriver. Ville bara förtydliga lite :) ).

/Carin

Ett fall framåt får man väl säga när så Regeringens betänkande avseende behovet av begränsningar i tillgång och ägande av kamphundar kom.
Jordbruksministern sa (precis som i Teve efter Malmöincidenten) att ett förbud avseende raser vare sig var praktiskt genomförbart (vilket man ju kan förstå) eller aktuellt.
Däremot ville man kunna förbjuda vissa individer att inneha dessa typer av hundar.
Kalasbyxa tycker jag! :tummenupp
Och fair enough.

Artikeln finner du här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=650761

Så jävla bra!
Och hoppas alla idioter straffas hårt som inte har koll på sina hundar! :yoparty

Ja, men efter "olyckor" och incidenter. Till vilken nytta:(

Så får vi verkligen hoppas att det inte blir.
Tror denna lag är till för att minska den risken samt om man ger den kanske ett år så kanske även lokala "stoffe" låter bli att skaffa hund :)

Förbudet riktar sig ju till hundägare som inte kan ta hand om sina hundar och då kan man ju inte beslagta i förebyggande syfte. I Sverige är du ju oskyldig tills motsatsen bevisats. Tyvärr kan man tycke i vissa fall, eftersom poliserna oftast vet var "olagligheterna" äger rum.

Jag skulle vilja att det utformades något slags körkort. Det sägs ju att det är en omöjlighet att låta alla hundägare ta "detta körkort", men någonstans måste man ju börja. Varför inte börja nu, med alla som köper nya hundar, och i mån av plats, frivillig hundägare? Detta ska då kunna kontrolleras med vilket datum du köpte din senaste hund....

/Carin

Hur vill du göra??
Det är ETT steg i rätt riktning!!
Dom kommer säkert att bygga på lagen med tiden.
Förbud är inte aktuellt för tillfället enligt "HSB".

Acceptera eller gå och grina i något passande forum...

VH
Jannis

Hur vill du göra??
Det är ETT steg i rätt riktning!!
Dom kommer säkert att bygga på lagen med tiden.
Förbud är inte aktuellt för tillfället enligt "HSB".

Acceptera eller gå och grina i något passande forum...

VH
Jannis

Nu är det lite väl hårda bud för ingenting :rolleyes:

Det här är absolut ett steg i rätt riktning. Tiden får utvisa om lagen har avsedd effekt, annars kommer den säkert att göras om vad det lider.

Förbudet riktar sig ju till hundägare som inte kan ta hand om sina hundar och då kan man ju inte beslagta i förebyggande syfte. I Sverige är du ju oskyldig tills motsatsen bevisats. Tyvärr kan man tycke i vissa fall, eftersom poliserna oftast vet var "olagligheterna" äger rum.

Jag skulle vilja att det utformades något slags körkort. Det sägs ju att det är en omöjlighet att låta alla hundägare ta "detta körkort", men någonstans måste man ju börja. Varför inte börja nu, med alla som köper nya hundar, och i mån av plats, frivillig hundägare? Detta ska då kunna kontrolleras med vilket datum du köpte din senaste hund....

/Carin

Klokt.

Väldigt roligt att personer som tidigare stridit på två sidor i kamphundstrådarna nu är rörande eniga. Jag tycker också att det är bra.

Jag är förstås väldigt nyfiken på vad Flamma77 kommer säga om det så låt höra nu! :)

Bästa hade väl varit att införa totalt ägaransvar rakt över.
Gör hunden nåt så är det ägaren som står till svars lika hårt som om han/hon gjort det själv.
D.v.s. smiter hunden och biter ett barn så är det ägaren som "bitit".

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg