Ventilsäte Husaberg?

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Tjo.

Står en Husaberg FE450 i mitt garage där ventilsätet på höger avgas har släppt. GÅR DET att få tag på ventilsäten någonstans eller lär man låta motorslipen tillverka? Dom finns med på Husas sprängskisser men ingår visst endast om man köper en komplett topp. Vilket inte är på tal då det är för dyrt. Några tips?

Tjo.

Står en Husaberg FE450 i mitt garage där ventilsätet på höger avgas har släppt. GÅR DET att få tag på ventilsäten någonstans eller lär man låta motorslipen tillverka? Dom finns med på Husas sprängskisser men ingår visst endast om man köper en komplett topp. Vilket inte är på tal då det är för dyrt. Några tips?

De finns ju tom artikelnummer på dom och pris.
Insug 20021101 87,52 kr
Utblås 20021201 87,52 kr

:tummenupp

Det var det värsta. Fanns nämligen inga nummer när jag kollade i katalogen. Passar dom där FE450 -04? Stog nämligen 501-650 hos Karlströms så jag blev lite tveksam.

Last edited:
Det var det värsta. Fanns nämligen inga nummer när jag kollade i katalogen. Passar dom där FE450 -04? Stog nämligen 501-650 hos Karlströms så jag blev lite tveksam.

Nej det är sant. Kanske inte passar 450n. Ring karlströms och fråga annars? De "borde" veta. Kanske är det inte samma topp på 450n.

Nej det är sant. Kanske inte passar 450n. Ring karlströms och fråga annars? De "borde" veta. Kanske är det inte samma topp på 450n.

De nummer Philsson har knappat in gäller fram till 03.Efter 04 är det ny topp,kan i och för sig vara samma storlek på sätena som tidigare.
Det blev i alla fall större insugsventiler från 04.Att det står 501-650 beror på att 400 hade mindre avgasventiler än 501 och större.Från 04 har samtliga motorstorlekar lika stora ventiler.

I Jofrab´s katalog finns säten till KTM 400-525 med,de skulle kunna passa eftersom topparna är ganska lika,bara vattenpumpen som fattas på Husabergs topp.

Men om ett säte släppt,är det då någon idé att montera ett till lika stort,sitter det kvar?Varför har det släppt,grym varmgång?

Mät upp hålet noga för att se så det är tillräcklig krymppassning.Kanske bättre att få ett nytt säte gjort i överdimension?

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda