hojpriser skyhöga

I sak har du rätt, folk begär oerhört höga priser för begagnat. Ska du ha något sånär ny hoj så får du mer för pengarna om du köper en sprillans ny.

MEN, det är bara att acceptera! Som Gulleplutt påpekar så är en marknadsekonomi självreglerande.

1) Det finns vissa lagar. En sådan är lagen om tillgång/efterfrågan. Sätt dig ner och fundera på att om hojbeståndet ökar för varje år (vilket är fallet i Sverige) och flertalet inte har råd att köpa nytt. Vad händer då med begagnatpriset tror du?
2) Sedan, som så många redan påpekat, det är SÄSONG. Man kan köpa billigt på hösten, men det är dyrt på våren. Ska du sälja så får du mer på våren och mindre på hösten. Solen går upp på morgonen och ner på kvällen.

Om du vill klaga lite mer, roa dig med att gnälla över tidvattnet, månens faser eller något annat... ;)

Men det kan jag ju säga att bud från folk som inte har varit och kollat på bågen tar man inte särskilt seriöst = såna mail raderas direkt.

Va, är du full eller?:7peta :D .

Jag har hittat två knarrar jag vill ha och inte fan kör jag från Lund till Stockholm/Uppsala bara för att titta. Klart jag måste lägga ett bud via mailen innan annars är det ju kört! Snyggt att köra 60-70 mil och sen försöka pruta. Snacka om att vara i underläge gentemot säljaren.

Jag skall kunna lägga ett bud och sedan få klargjort av säljaren att han accepterar mitt bud för att SEDAN köra och titta på den. Har då säljaren farit med osanning ang. skick eller annat så får man ta det därifrån.....

Kan också tillägga att även om säljaren räknar med att folk skall pruta så tappar dom i alla fall mig som köpare när man sätter ut ett pris som ligger högt över "normalpris". Känns som om man ligger rent för långt ifrån varandra för att det skall vara lönt att slösa sin tid.

Last edited:
Måste bara besserschmitta lite...:yoparty

Spirit, jag ser inte den exakta mekanismen mellan att hoj beståndet ökar varje år och att begagnat priserna stiger för att de flesta inte har råd med att köpa nytt. Ekvationen är lite mer komplicerad än så, en så drastisk förenkling blir ofta skev.

Enligt den teorin så borde även beg priserna på bilar öka hela tiden, något som inte sker. Om du leasar en bil så skriver man av 50 % på tre år. En mc tappar i en liknande skala. Klart att du får mer hoj för pengarna MEN hojen tappar mer och fortare i värde. En ny mc eller bil tappar mest under de tre första åren. Naturligtvis så finns det undantag till allt, men i grova svängar så stämmer det rätt bra för de flesta mc.

Kungen, vad letar du efter för hoj? Hur mycket räknar du med att kunna pruta på priserna på tex blocket, och när blir det så dyrt att du skiter i att ta kontakt?

Jo, privatpersonens kanske tom stannar på 41000kr.

Jag har hittat en Suzuki gsxr 1000 -03 för 69000 och har precis mailat iväg ett bud på 41000kr. Jag håller tummarna.

Tror du på största allvar att du kan pruta ner en hoj som kostar, enligt säljaren 69k till 41? För det första så är ju 69 redan en av de billigare k3orna till salu.
Då behåller han nog fan den ett par säsonger till ska du se.

Verklighetsuppfattning.

Kungen, vad letar du efter för hoj? Hur mycket räknar du med att kunna pruta på priserna på tex blocket, och när blir det så dyrt att du skiter i att ta kontakt?

Jag har letat efter Aprilia Tuono men kommit till insikt att det kommer inte att hända eftersom det knappt finns några beggade och definitivt inga som jag har råd med:(

Alternativ nummer två (vilket mitt beggat resonemang gäller) är Triumph Speed Triple. Jag tycker att man borde kunna pruta 5-10% på ett normalpris (dvs. det priset som ligger klart under mcfirmornas rekommendationer).
Är jag helt ute å cyklar:va .??

Den 02:an som en privatperson har ute på Blocket och som han begärde 68000Sek för skulle jag inte slösa en sekund på! Vill man sälja sin knarr får man sätta ett pris som är med verkligheten överensstämmande!!!

Likadant om det står typ: "prutat å klart, inga byten eller dealer". Då skiter jag också i det. Har man ingen förhandlingsvilja så finns det ingen ide för mig att slösa min dyrbara tid:D :D .

Kan säga så här mycket att det finns ett par S3:or som kostar 65000Sek som jag utan att sett dom kan ge 60000Sek för rakt upp å ner! (under förutsättning att knarren är i det skick som utlovats). Dock så vill dom, enligt sina annonser, inte göra mer på priset. Då får dom sitta där och riskera att sitta kvar med den till hösten. Kan säga att den ena varit inne i minst 6-7 veckor.......

Dock skall ju tilläggas att det är ju upp till varje säljare att utforma sin annons hur dom vill. Även att diktera villkoren i densamma!
Ju mer jag tänker på det ju mer Tyskland luktar det:yoparty .
Har en 03:a som gått 1100 mil på gång, för runt 55000Sek......

Jag har letat efter Aprilia Tuono men kommit till insikt att det kommer inte att hända eftersom det knappt finns några beggade och definitivt inga som jag har råd med:(

Alternativ nummer två (vilket mitt beggat resonemang gäller) är Triumph Speed Triple. Jag tycker att man borde kunna pruta 5-10% på ett normalpris (dvs. det priset som ligger klart under mcfirmornas rekommendationer).
Är jag helt ute å cyklar:va .??

Den 02:an som en privatperson har ute på Blocket och som han begärde 68000Sek för skulle jag inte slösa en sekund på! Vill man sälja sin knarr får man sätta ett pris som är med verkligheten överensstämmande!!!

Likadant om det står typ: "prutat å klart, inga byten eller dealer". Då skiter jag också i det. Har man ingen förhandlingsvilja så finns det ingen ide för mig att slösa min dyrbara tid:D :D .

Kan säga så här mycket att det finns ett par S3:or som kostar 65000Sek som jag utan att sett dom kan ge 60000Sek för rakt upp å ner! (under förutsättning att knarren är i det skick som utlovats). Dock så vill dom, enligt sina annonser, inte göra mer på priset. Då får dom sitta där och riskera att sitta kvar med den till hösten. Kan säga att den ena varit inne i minst 6-7 veckor.......

Dock skall ju tilläggas att det är ju upp till varje säljare att utforma sin annons hur dom vill. Även att diktera villkoren i densamma!
Ju mer jag tänker på det ju mer Tyskland luktar det:yoparty .
Har en 03:a som gått 1100 mil på gång, för runt 55000Sek......

Lova att skriva i tråden sen vad det blev för hoj och till vilket pris.
Även om du nu inte skulle få till en affär innan snön faller:)
Tillgång och efterfrågan.
Hur desperat behöver säljaren göra sig av med hojen/hur desperat behöver köparen hojen (så man kan va ute och åka och ha skoj istället för att ta ut sina aggresioner på ett forum)
Sen är det ju så att även om du eller jag inte vill betala det köparen begär, så kanske nån annan gör det.
Dvs då står man där utan hoj.:pannkyss

Lova att skriva i tråden sen vad det blev för hoj och till vilket pris.

Skall jag göra!

Tillgång och efterfrågan.
Hur desperat behöver säljaren göra sig av med hojen/hur desperat behöver köparen hojen (så man kan va ute och åka och ha skoj istället för att ta ut sina aggresioner på ett forum)
Sen är det ju så att även om du eller jag inte vill betala det köparen begär, så kanske nån annan gör det.

Visst är det så! Jag vill bara påpeka att jag tar inte ut några aggressioner här på forumet :D . Retar bara mig lite:huvet

Last edited:
Någon som vill köpa min för 220 tusen?

Nej tack, vill inte ha en trimmad japansk hårtork:D :tungan .
Även om priset verkar lockande....

Funderar på att köpa hoj igen nästa år men följer priserna. En R1 00 kostar ca. 60 i år. Konstigt nog kostade en R1 00 ungefär 60 förra våren... Detsamma gäller R6 där 00 står still, 99 över 3000 mil börjar krypa ner men de flesta hojar har samma pris. Löjligt blir det om man tittar på GSXR 750 där en 00 kostat ca. 60 de senaste tre åren. Kawa 636 från 03 har även de stått still sista åren.

Mitt antagande är att skyhöga försäkringar driver upp begagnatpriserna men ser det ut så här så är det löjligt. Att samma hojar oftast ligger ute månader i sträck gör ju knappast att jag tycker prisbilden framstår som rimlig men på blocket verkar det som om alla tänker att om grannen kan ta överpris så kan jag...

det är vår?
Någon som vill köpa min för 220 tusen? :tungan

Näe, för jag har ute min för 218 tusen, och om någon bjuder hälften av det på mail tar jag det budet. :D

Får folk verkligen så mycket mer för hojarna på våren?
ISF ska jag köpa på mig ett par lik till hösten och sälja dyrt till våren och tjäna storkovan

Löjligt blir det om man tittar på GSXR 750 där en 00 kostat ca. 60 de senaste tre åren.

Mitt antagande är att skyhöga försäkringar driver upp begagnatpriserna men ser det ut så här så är det löjligt. Att samma hojar oftast ligger ute månader i sträck gör ju knappast att jag tycker prisbilden framstår som rimlig men på blocket verkar det som om alla tänker att om grannen kan ta överpris så kan jag...

Har också reflekterat över vad folk begär för 750:n när jag spanat runt vad jag skulle kunna få för min (ska troligen sätta ut den på anons för ca 45 nästa vecka) jag tror inte folk får det dom sätter ut dom för.

Men hur menar du att höga försäkringspremier skulle vara driva upp beg. priserna? Tycker folk säger att dom inte köper sporthojar just för att försäkringarna är så dyra.

Det låter väldigt högt.Jag köpte en -00 för 79k -01 och kan då inte tänka mig att jag skulle kunna få ut 60k nu efter 6år(om jag haft hojjen kvar).

Jag köpte min R1 -00 för 55.000 för 2år sen.Å det e ju risk att jag skulle kunna få det om jag sålde den nu.

Funderar på att köpa hoj igen nästa år men följer priserna. En R1 00 kostar ca. 60 i år. Konstigt nog kostade en R1 00 ungefär 60 förra våren... Detsamma gäller R6 där 00 står still, 99 över 3000 mil börjar krypa ner men de flesta hojar har samma pris. Löjligt blir det om man tittar på GSXR 750 där en 00 kostat ca. 60 de senaste tre åren. Kawa 636 från 03 har även de stått still sista åren.

DEt måste väl vara detta som kallas för ett bra andrahandsvärde vilket oxå borgar för en trygg investering. Om man nu inte har råd att se sin hoj minska nån tusenlapp i värde ty nån stans måste det väl ändå få kosta lite!

Hur fan kan man gnälla på att priserna är höga? Har man inga pengar så får man låta bli att köpa, inte gnälla på dom som säljer att dom är för dyra.:va

Hur fan kan man gnälla på att priserna är höga? Har man inga pengar så får man låta bli att köpa, inte gnälla på dom som säljer att dom är för dyra.:va
Ptja jo men vissa anonser är ganska patetiska, som gamla cbr från -97 med 4000+ mil på mätarn för 50 lax, såg ngn för över 50 lax. när somliga har sina 929 ute för 55..

marknaden verkar för övrigt vara mättad. inte så stor omsättning nu, folk har kanske redan handlat sin hoj för säsongen? Sen kanske det kommer lite eftersläntae som nyss tagit lappen osv. Tror bara jag fått 3-4 mail på min hoj, fast den ligger ute för en peng, som många med "gamla modellen" begär. Iofs är inte lacken "redo för utställning" men vem bryr sig, inte jag iaf, bara den går bra kontra priset..

:yoparty

Frågan är dock hur mycket försäkringspremierna gör på marknadspriser? Min -01 är 27% dyrare än min -00, samma bolag sketna rettor båda 2.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back