WSBK/WSS- 2007 - Monza. OBS! Spoiler! OBS!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Suzukin har inte samma övertag som 2005 men att den plötsligt skulle ha blivit mycket sämre än Ducatin, Hondan och Yamahan verkar osannolikt.
Jag tycker det mesta tyder på att Suzuki har en del arbete att göra.

Synd att inte Biaggi lyckades plocka hem andra platsen i andra heatet, det hade varit bra för mästerskapet.

Men Haga tog ju en dubbel! :)

Last edited:
Lugn och fin nu, det var bara ett flame-bait ;) Men visst, jag är inte en av dem som saknar den gamla goda highside-tiden. Däremot kan man undra över behovet av att ha armco-räcken ändå inpå banan hela varvet på en av seriens snabbaste och smalaste banor.

Jo precis riktigt otäck krasch som harms gjorde:död
Nån som vet om han skadade sej något?
han joggade ju därifrån iaf...

Bra race och kul med en dubbel för Haga. Riktigt bra kört!

Förresten, är det bara jag som tycker att han påminner om Jet Li? :)

Last edited:
Jo precis riktigt otäck krasch som harms gjorde:död
Nån som vet om han skadade sej något?
han joggade ju därifrån iaf...

Harms är istort sett oskadd.

Angående Biaggi tycker jag fortfarande att han är för svag i början av racen och sedan gör misstag som kostar pallplaceringar. Suzukin har inte samma övertag som 2005 men att den plötsligt skulle ha blivit mycket sämre än Ducatin, Hondan och Yamahan verkar osannolikt.

Eftersom det är en helt ny cykel för året kan det ju vara lite inkörningsproblem, saknad av data etc.
Hondan är ju mer eller mindre samma cykel sen 04, tenkate har ruggig koll på hojen och den är snabb, duccen ser man ju nu lida, den har ju haft brutalt övertag innan.
Yamaha är väl kanske de som lyckats bäst med ny hoj för året, men den är kanske inte heller lika ändrad från förra året.

Biaggi är ruggigt långt efter i början av helgerna innan de hittar en ok setup, och sen verkar han bli pressad till misstag för att hänga med i fighten om pallplatserna.
Tycker det rätt ofta är så i wsbk, första säsongen med ny generation cykel är ofta inte bästa moppen. Som när alla körde ducce 998 istället för 999'an.

Dock trodde jag biaggi skulle göra lite bättre ifrån sig iaf, han ska liksom inte ha Rolfo framför sig oavsett vilken hoj han sitter på...

Haga ägde och skägget klantade sig inför hemmapubliken, dock bjöd han iaf på sig.

Biaggi är ruggigt långt efter i början av helgerna innan de hittar en ok setup, och sen verkar han bli pressad till misstag för att hänga med i fighten om pallplatserna. Tycker det rätt ofta är så i wsbk, första säsongen med ny generation cykel är ofta inte bästa moppen. Som när alla körde ducce 998 istället för 999'an.
Suzukis K5 var ju helt överlägsen när den var ny och vad jag har lite svårt att köpa är att K7:an skulle vara så mycket sämre än de andra där tex Hondan är relativt oförändrad. Men visst, det är små marginaler i toppen.
Dock trodde jag biaggi skulle göra lite bättre ifrån sig iaf, han ska liksom inte ha Rolfo framför sig oavsett vilken hoj han sitter på...
Det är lite så jag också känner. Biaggi ska hänga med t.o.m på en Kawasaki.

Suzukis K5 var ju helt överlägsen när den var ny och vad jag har lite svårt att köpa är att K7:an skulle vara så mycket sämre än de andra där tex Hondan är relativt oförändrad. Men visst, det är små marginaler i toppen.
..

Suzuki var väl tidigt ute med bra system för TC bland dom Japanska märkena då? Nu har dom andra teamen kommit ifatt och om med allt det som behövs numera?

Du säger det själv, tänk om Suzukin är tre tiondelar per varv långsammare än tex Honda, det blir sex-sju sekunder på ett race, dessa sekunder måste man ta igen genom att köra så nära gränsen det bara går, ibland blir det över.

När K5:an kom var det bara Suzuki som levererade "fabrikshojar" vilket var emot var som var bestämt mellan fabrikerna..sen efter halva säsongen så var Ducati överlägsna..Nu är alla "fabrikare" på ett eller annat sätt

Haga körde tydligen på sin gammla Öhlinsgaffel som han hade på sin R7:a '00. Yamaha plockade av den från hojen på museumet så att han kunde låna den. Den gaffeln var den som Haga har tyckt bäst om att köra med.

När K5:an kom var det bara Suzuki som levererade "fabrikshojar" vilket var emot var som var bestämt mellan fabrikerna..sen efter halva säsongen så var Ducati överlägsna..Nu är alla "fabrikare" på ett eller annat sätt

Har inte Ducce "alltid" kört fabrikshojar i WSBK? Det var väl de japanska tillverkarna som hade kommit överens om att inte köra med fabrikshojar?

I F1 har dom alltid hållt bilen högre än föraren iaf...

Beror inte det på att italienarna har haft ett stall som vunnit "allt" tills för två år sedan medans det under samma tid inte funnits någon direkt framgångsrik italiensk förare? Hade det varit tvärtom, dvs att Ferrari hade legat i mitten på fältet medans en italiensk förare hade sopat mattan med de andra framförandes en Renault tror jag nog de hade hejat på honom istället för Ferrari. Se på Rossi, han är ju populärare än Ducati i Italien oavsett om han åker på Honda eller Yamaha.

Monza är ju en riktigt fin bana och brukar bjuda på bra race men varför kör inte MotoGP där? Jag har säkert hört förklaringen någon gång men jag har nog förträngt den i så fall.

Last edited:
Beror inte det på att italienarna har haft ett stall som vunnit "allt" tills för två år sedan medans det under samma tid inte funnits någon direkt framgångsrik italiensk förare? Hade det varit tvärtom, dvs att Ferrari hade legat i mitten på fältet medans en italiensk förare hade sopat mattan med de andra framförandes en Renault tror jag nog de hade hejat på honom istället för Ferrari. Se på Rossi, han är ju populärare än Ducati i Italien oavsett om han åker på Honda eller Yamaha.

Som vanligt är tidsperspektivet ungefär 3 år bakåt. :rolleyes: Ferrari hade en väldigt lång kräftgång även i början av Schumacher-eran innan det lossnade, de vann ingen konstruktörstitel mellan -83 och -99 och ingen förartitel mellan -79 och -00, mellan -91 och -93 vann de inte ett enda race och Alain Prost liknade bilen vid en kundvagn. :D Tifosi var fortfarande trogna sitt märke under hela den tiden.

Ducati var inte överlägsna efter halva säsongen, det var Haga på Yamaha och Vermeulen på Honda som dominerade och nästan tog sig ifatt Corser på K5:an.
Under andra halvan av säsongen var det bara Lanzi av Ducati-förarna som lyckades knipa 1 första plats.

Haga körde tydligen på sin gammla Öhlinsgaffel som han hade på sin R7:a '00. Yamaha plockade av den från hojen på museumet så att han kunde låna den. Den gaffeln var den som Haga har tyckt bäst om att köra med.

Hehe, vad coolt! Jag tror det var Malle som sade att Haga är en enorm "känsloförare" allt måste kännas 100% rätt annars kan han inte köra fort. Var mycket det som satte käppar i hjulet under tiden i WCM. Han körde tex inte med radialmonterade bromsok då de inte gav den rätta känslan som han var van vid.

Tycker det är värre när torpeder som Haga och Butter är i gång.

Är du allvarlig?
Två förare som gjort sig skyldiga till var sin race incident och du kallar dem torpeder....
Toselands svajande är ju minst lika farligt som att man försöker bromsa sig förbi någon (Haga) eller missbedömmer ingången till en kurva (Pedrosa).

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...