Vilken A-kassa kan man gå med i?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Läste en artikel i aftonbladet att man kunde tjäna lite kottar på att byta till a-kassor som är billigare än andra. Hur funkar det?

Sant. Bli inte fiskare.

Skit i hundralappen och var med i den som ditt blivande fackförbund har. Smidigast så.

Då är det alfa-kassan som gäller. Visst det går att vara med i de andra men då måste du nog först bli medlem i facket och sen gå ut.

Vilken branch jobbar du i?

Saken är den att skillnaden mellan att bara vara med i a-kassan och i båda är så liten så det tjänar du igen på försäkringar o.s.v. Kanske 250kr till i månaden, men jag vet inte hur det ser ut för transport.

Jag väljer att inte gå in på den ideologiska biten så slipper vi kriga om det igen.

jag valde alfakassan då den är helt oberoende av om du pluggar eller jobbar som pilot eller städare.

Man får ju ut lika mkt/lite deg hos alla.

jag valde alfakassan då den är helt oberoende av om du pluggar eller jobbar som pilot eller städare.

Man får ju ut lika mkt/lite deg hos alla.

Alfakassan är väl alla med i per automatik? har för mig att man får ut runt 60% av sin lön från dom. Iallafall på den tiden jag var arbetslös...2001

Vilken automatik då? :va

Det är precis som vilken annan a-kassa som helst.

"betalar dessutom ut grundersättning till den som inte är med i en a-kassa"

alfakassan verkar som sista utvägen när man blir arbetslös och inte varit med i någon a-kassa. Alfakassan fungerar alltså som en vanlig a-kassa samt en kassa för dom som inte varit med.

Vad pyntar du i månaden?

Last edited:

Vad pyntar du i månaden?

Jag stämplar, men betalade innan. Kommer inte ihåg hur mkt den kostade men alla a-kassor kostar på ett ungefär lika mycket och betalar även ut lika mycket så jag tror inte det är nån ide att sätta sig och jämföra. Ska man däremot vara med i fack osv. så kan det vara aktuellt att läsa på mer antar jag. Har dock inte så mkt kunskap om fack. Däremot fuck :rolleyes:

Då är det alfa-kassan som gäller. Visst det går att vara med i de andra men då måste du nog först bli medlem i facket och sen gå ut.

Vilken branch jobbar du i?

Trams. Det är bara att ringa till facket och säga att du vill bli medlem i a-kassan. När de försöker pracka på dig att vara medlem i facket också, svara du helt enkelt att "nej, jag vill bara vara med i a-kassan".

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg