Vilken A-kassa kan man gå med i?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Läste en artikel i aftonbladet att man kunde tjäna lite kottar på att byta till a-kassor som är billigare än andra. Hur funkar det?

Sant. Bli inte fiskare.

Skit i hundralappen och var med i den som ditt blivande fackförbund har. Smidigast så.

Då är det alfa-kassan som gäller. Visst det går att vara med i de andra men då måste du nog först bli medlem i facket och sen gå ut.

Vilken branch jobbar du i?

Saken är den att skillnaden mellan att bara vara med i a-kassan och i båda är så liten så det tjänar du igen på försäkringar o.s.v. Kanske 250kr till i månaden, men jag vet inte hur det ser ut för transport.

Jag väljer att inte gå in på den ideologiska biten så slipper vi kriga om det igen.

jag valde alfakassan då den är helt oberoende av om du pluggar eller jobbar som pilot eller städare.

Man får ju ut lika mkt/lite deg hos alla.

jag valde alfakassan då den är helt oberoende av om du pluggar eller jobbar som pilot eller städare.

Man får ju ut lika mkt/lite deg hos alla.

Alfakassan är väl alla med i per automatik? har för mig att man får ut runt 60% av sin lön från dom. Iallafall på den tiden jag var arbetslös...2001

Vilken automatik då? :va

Det är precis som vilken annan a-kassa som helst.

"betalar dessutom ut grundersättning till den som inte är med i en a-kassa"

alfakassan verkar som sista utvägen när man blir arbetslös och inte varit med i någon a-kassa. Alfakassan fungerar alltså som en vanlig a-kassa samt en kassa för dom som inte varit med.

Vad pyntar du i månaden?

Last edited:

Vad pyntar du i månaden?