Förgasarproblem Aprilia

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Tänkte bara höra om det är någon som vet vad det kan vara för fel om cykeln "hostar" vid gaspådrag. Mellan 6-7k varv.

Jag har flyttat nålen i alla lägen, men det blir bara marginell skillnad. Förutom när nålen är på det lägsta läget. Då "hostar" den inte lika mycket, (men går dåligt ändå) men om man ligger och glider på låga varv och släpper gasen, för att sedan dra på igen. Då dröjer det 0,5 sek. innan det rycker till, så man ser ut som en idiot som inte kan köra... :gnissla

Bör tilläggas att den går perfekt på alla andra varvtal.
 
Tänkte bara höra om det är någon som vet vad det kan vara för fel om cykeln "hostar" vid gaspådrag. Mellan 6-7k varv.

Jag har flyttat nålen i alla lägen, men det blir bara marginell skillnad. Förutom när nålen är på det lägsta läget. Då "hostar" den inte lika mycket, (men går dåligt ändå) men om man ligger och glider på låga varv och släpper gasen, för att sedan dra på igen. Då dröjer det 0,5 sek. innan det rycker till, så man ser ut som en idiot som inte kan köra... :gnissla

Bör tilläggas att den går perfekt på alla andra varvtal.

Så är det på min med typ vid 7 har den en lite effektsvacka och sen vid 8000 drar den iväg fast tror bara det händer på 1 växel om jag kommer ihåg rätt får ut och pröva imorron...
Har en 03... vad har du för nån?
 
98


(Här måste jag skriva nåt, eftersom det inte går att posta med bara två tecken)
 
vad har du för munstycke i den nu? Har du testat att gå ner en strl? Ja måste ha min nål på lägsta läget jag med och vi har samma modell men min blöddrar inte. Se till att du är säker på att du har rätt huvudmunstycke. T.ex så tyckte jag att min gick perfekt med 130 men sen testade jag 132 och då gick den bättre:tungan. Kolla stiftet.
 
jag skulle tippa på att du skulle också gå ner några storlekar i munstycket.. för den får för mycket bensin
 
Annars kan du låta bli o ge den fullgas på just dom varven, jag tror d fixar sig då? för min "hackar" när ja fullgasar på 4-6k varv, den får antagligen mer bensin än den kan göra av med.. ja kör btw rs 06..

Edit: Om du nu måååste gasa fullt då, slirkoppla :tuttar
 
Annars kan du låta bli o ge den fullgas på just dom varven, jag tror d fixar sig då? för min "hackar" när ja fullgasar på 4-6k varv, den får antagligen mer bensin än den kan göra av med.. ja kör btw rs 06..

Edit: Om du nu måååste gasa fullt då, slirkoppla :tuttar

det är väll inte så smart vid 6 tusen varv?
 
Tänkte bara höra om det är någon som vet vad det kan vara för fel om cykeln "hostar" vid gaspådrag. Mellan 6-7k varv.

Jag har flyttat nålen i alla lägen, men det blir bara marginell skillnad. Förutom när nålen är på det lägsta läget. Då "hostar" den inte lika mycket, (men går dåligt ändå) men om man ligger och glider på låga varv och släpper gasen, för att sedan dra på igen. Då dröjer det 0,5 sek. innan det rycker till, så man ser ut som en idiot som inte kan köra... :gnissla

Bör tilläggas att den går perfekt på alla andra varvtal.

jag har precis samma syndrom och de är för att ja har på tok förstort huvudmunstycke jag kör med 200mm munstycke fast de ska vara 180 i min
och då blir då så att den blöddrar men kolla om du har 130 eller vad de ska vara på RS har du inte det så byt till 130 så ska du se de blir bättre :tummenupp
 
Jag har 125 som huvudmustycke nu... Men färgen på tändstiftet är gyllenbrunt.
 
jag har precis samma syndrom och de är för att ja har på tok förstort huvudmunstycke jag kör med 200mm munstycke fast de ska vara 180 i min
och då blir då så att den blöddrar men kolla om du har 130 eller vad de ska vara på RS har du inte det så byt till 130 så ska du se de blir bättre :tummenupp

Sjysst... alldrig sett ett 20000 munstycke förr:D
 
Problemet du har har inget med munstycken mm att göra utan är en strypning som alla rs´or har(om man inte tagit bort den då) Den sitter i en box brevid CDI-boxen där bak & gör så att det blir en effekt svacka nån gång mellan 5000-6000 rpm. bara för att buller nivån ska sänkas o för att den ska gå i genom kravet på 15 kw & 15 hk. Men de e bus enkelt att ta bort den om man vill. ( och strypningen gäller på alla växlar )
Men sen så klart hojen går bättre om du skulle stycka om den oxå ;) Lycka till..
 
Den är redan borta. Men tack alla som svarat och försökt hjälpa mig. :tummenupp
Ska iväg till handlarn på månda och köpa munstycken.
 
Du skrev aldrig om den gick bättre med 125 eller inte.

Vart köper du munstycken? Ni kanske har nått ställe i Arvika?
Jag har haft 125 på hela tiden.

Det finns ett ställe som säljer Aprilia reservdelar, men jag vet inte om han säljer nåt till dell´orto.
 
Jag har haft 125 på hela tiden.

Det finns ett ställe som säljer Aprilia reservdelar, men jag vet inte om han säljer nåt till dell´orto.


Antagligen får du rycket pga för mycket bensin, men det kan vara bra så det går lite fett i övre register.

Finns förgasare som har powerjet då kan man finjustera bättre. Bättre med ett litet ryck än en skuren motor.

Själv hade jag ett jävla ryck vid 8500 rpm då porten öppnades.

Saknar tiden med rs 125 , funderar på at köpa en bara för att ha en.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top