Husaberg STYLING/MODDNING

Et styck husa + 20-papp.:gnissla Huua, som en sprillans ny Aprilia SXV fast med mindre hästar :tungan Då vågar man ju knappast gissa vad Stoffys har kostat per extra hk:näsblod




:yoparty
För det första så har inte en Standard Aprilla lika mycket hästar som Stoffy...långt ifrån faktiskt. För det andra har inte Stoffy betalat äns 20000kr ja jo kanske om man räknar in dubblesystemet men vem åker original?
Jag tänkte då främst på trimningen.

Original ska ju Husans chassie vara mycket bättre än Aprillan.
På Aprillorna får de ju byta halva gaffeln och bakdämparen samt köpa ny krona plus att de flesa typ alla i sm byter system oxå. Så inte är det så billigt att köra Aprilla inte.

Engström var ju snabbast förra året på en nästintill standard Husa hande han inte haft oflyt och krachat på Linklöping från ledning har jag för mig så hade han vunnit sm. Han körde men en lite omchimsad bakdämpare och andra ventiler i toppen bara och ett akra. Det säger en del om Husans potential i standardutförande.
Ja jag vet att jag är lite husafrälst :D
Men vem kan klandra mig :)
 
Last edited:

Mitt paket ligger fortfarande i posten :)

Hallå!

Är du nöjd med nya systemet?

Nu så har jag fått dit det, passade fint och det blev riktigt skönt ljud. Mycket skönare ljud än akra sen så tycker jag att hojen känns mycket piggare än med akra. Är mycket bättre drag redan från låga varv. Skulle vilja lämna den till någon som kan kolla att allt är rätt inställt och få lite papper på hur många hk det är nu.
Hobby körare som man är så har jag till och med startmotorn kvar :)
 
Jag kan säga att jag inte ens tänkt på att med det helv-es, j-a skitsystemet jag satt på min hoj så sitter den högra kröken så (o)lämpligt till att man inte kommer åt att byta oljefilter utan att TA BORT KRÖKEN!!! :mad: Och oljefilter byter man ju aldrig på en Husa?!? :huvet Och hur kan man (jag alltså) vara så j-a dum att man som Husaägare inte ens tänker den tanken?!? :va

Nu kanske det är jag som monterat fel eller är på allmänt dåligt humör så jag inte hittar en vettig lösning just nu, men himmel vad skönt det är att få gnälla ibland!

Så, nu har jag gnällt klart, nu ska jag gå tillbaka och pilla bort det där j-a filtret... :hej
 
För det första så har inte en Standard Aprilla lika mycket hästar som Stoffy...
Ja jag vet att jag är lite husafrälst :D
Men vem kan klandra mig :)

Jag betvivlar inte att du e stark, men att du har fler hästar än en Aprilia e väl att ta i;)
Husafrälst? Skiter björnen i skogen?;)
Jag klandrar dig inte. Som jag sagt tidigare. Är man stor som en mindre dinosaurie så har man inget val annat än att trimma :D

Citat:
"Annars är allt original.":D :yoparty
 
Last edited:
För det första så har inte en Standard Aprilla lika mycket hästar som Stoffy...långt ifrån faktiskt. För det andra har inte Stoffy betalat äns 20000kr ja jo kanske om man räknar in dubblesystemet men vem åker original?
Jag tänkte då främst på trimningen.

Original ska ju Husans chassie vara mycket bättre än Aprillan.
På Aprillorna får de ju byta halva gaffeln och bakdämparen samt köpa ny krona plus att de flesa typ alla i sm byter system oxå. Så inte är det så billigt att köra Aprilla inte.

Engström var ju snabbast förra året på en nästintill standard Husa hande han inte haft oflyt och krachat på Linklöping från ledning har jag för mig så hade han vunnit sm. Han körde men en lite omchimsad bakdämpare och andra ventiler i toppen bara och ett akra. Det säger en del om Husans potential i standardutförande.
Ja jag vet att jag är lite husafrälst :D
Men vem kan klandra mig :)

Det var inte mycket som stämde i det inlägget men det gäller ju att modifiera sanningen så den passar ens egna övertygelser.. :)
 
Det var inte mycket som stämde i det inlägget men det gäller ju att modifiera sanningen så den passar ens egna övertygelser.. :)
Jasså vad är det som inte stämmer?
Bra om du precicerar dig lite mer......

Jag betvivlar inte att du e stark, men att du har fler hästar än en Aprilia e väl att ta i;)
Husafrälst? Skiter björnen i skogen?;)
Jag klandrar dig inte. Som jag sagt tidigare. Är man stor som en mindre dinosaurie så har man inget val annat än att trimma :D

Citat:
"Annars är allt original.":D :yoparty
Häng med och kolla när vi kör. Sörehall körde tex om Fredrik E på rakan i Stgrännäs Engströmn likaså.
Själv är jag för långsam ur svång med Fredrik kom och stack fram framhjulet en gång när jag fick en dålig utgång i Strängnäs, vred på och han var några hojlängder bakom när vi kom in i nästa sväng.

Lätt att sitta här och tyck, bättre att hänga med ut på banan och kolla iställer ;)
 
Last edited:
Jasså vad är det som inte stämmer?
Bra om du precicerar dig lite mer......

Jag har egentligen inte lust då jag oavsett vad du tror inte är någon märkesfantast eller vill hålla på och tjaffsa om vad som är bättre än något annat men eftersom du far med osanning så. :)

Kom igen, Husa bättre chassi, möjligtvis att din är bra men den är knappast orginal, Aprilian kommer mjuk i fjädring/dämpning men resten av chassit är verkligen ljusår bättre. Byta halva gaffeln? Sen när är några shims en halv gaffel? Att byta fjädrar gör nog inte heller en halv gaffel? Samma sak bak, är shims en halv dämpare? I kitet som vi köpt ingår dessutom justerbar fjäderförspänning fram och en annan kolvstång bak modifierad för att kunna justera längden på dämparen, detta kit kostade 4264 kr vilket är billigt för delarna man fick men hade man hoppat över de extra justermöjligheterna så hade det inte kostat mer än att fixa fjädringen på någon annan hoj som alla gör ändå. Att byta krona är nog valfritt, det är inte mer nödvändigt på Aprilia än någon annan hoj.

Den dagen dina kompisar upplevde att de körde om en Aprilia i Strängnäs var det en helt standard hoj med tillochmed orginalsystem på till skillnad från Husorna med i princip det mesta utbytt/modifierat i motorerna. Köper man sen ett helsystem till Aprilian som kostar 5486 kr har man omkring samma antal hästar som vad är inom felmarginalerna på vad en Husa-med-bytt-allt har.

Billigt är det aldrig att köra hoj men i sammanhanget krävs det förhållandevis lite pengar att få fart på en Aprilia. Ta inte det här personligt nu, det är ju ändå inte du som är Husaberg. :)
 
Men orka hålla på att jämföra hojjarna, att en skruv är lättare än en annan osv... F*n det är bara till att köra...
 
Jag har egentligen inte lust då jag oavsett vad du tror inte är någon märkesfantast eller vill hålla på och tjaffsa om vad som är bättre än något annat men eftersom du far med osanning så. :)

Billigt är det aldrig att köra hoj men i sammanhanget krävs det förhållandevis lite pengar att få fart på en Aprilia. Ta inte det här personligt nu, det är ju ändå inte du som är Husaberg. :)

Klart att stoooffy är husaberg´s fanbärare här på sporthoj.
Tillsammans med Kenneth så har de gett 650 trimmning ett ansikte.

Hlsn
Thomas
( Nu med bandag för oss som inte kan men vill gärna)
 
Tänkte kolla en sak med er som har bättre koll än mig.

Ska montera ihop hojen igen nu efter lite service och har slängt på ett Akra-helsystem.

Fick ett tips om bestyckning av en polare, men han var lite osäker på om han kom ihåg rätt.
Nål: ODTP mittenläget
Högfart: 190
Lågfart: 42
Sen skruva ut luftskruven ca 1,5 varv.

Låter det vettigt med den bestyckningen på en Husa -04, standard förrutom Akra-helsystem?
 
Hämtade en Husa 650 igår, behöver nu lite förslag på krashpuckar för ram/sving. Är Husabergs egna svindyra? Eller är det värt att tillverka själv av skatehjul t.ex?
 
Hämtade en Husa 650 igår, behöver nu lite förslag på krashpuckar för ram/sving. Är Husabergs egna svindyra? Eller är det värt att tillverka själv av skatehjul t.ex?

Köp Husabergs egna, snyggast och perfekt passform. Drygt 600 SEK köp dina delar hos karlströmsmotor...

Dessa monteras i hjulaxlarna fram och bak. Du behöver inga puckar till ramen!

När skall Jonte köpa motard då?
 
Köp Husabergs egna, snyggast och perfekt passform. Drygt 600 SEK köp dina delar hos karlströmsmotor...

Dessa monteras i hjulaxlarna fram och bak. Du behöver inga puckar till ramen!

När skall Jonte köpa motard då?

Tack för tipset.

När han får fingrarna ur vet jag inte, men det kommer att ta tid antar jag, han är ju som en farbror när det gäller sånt här.
 
Jag har egentligen inte lust då jag oavsett vad du tror inte är någon märkesfantast eller vill hålla på och tjaffsa om vad som är bättre än något annat men eftersom du far med osanning så. :)

Kom igen, Husa bättre chassi, möjligtvis att din är bra men den är knappast orginal, Aprilian kommer mjuk i fjädring/dämpning men resten av chassit är verkligen ljusår bättre. Byta halva gaffeln? Sen när är några shims en halv gaffel? Att byta fjädrar gör nog inte heller en halv gaffel? Samma sak bak, är shims en halv dämpare? I kitet som vi köpt ingår dessutom justerbar fjäderförspänning fram och en annan kolvstång bak modifierad för att kunna justera längden på dämparen, detta kit kostade 4264 kr vilket är billigt för delarna man fick men hade man hoppat över de extra justermöjligheterna så hade det inte kostat mer än att fixa fjädringen på någon annan hoj som alla gör ändå. Att byta krona är nog valfritt, det är inte mer nödvändigt på Aprilia än någon annan hoj.

Den dagen dina kompisar upplevde att de körde om en Aprilia i Strängnäs var det en helt standard hoj med tillochmed orginalsystem på till skillnad från Husorna med i princip det mesta utbytt/modifierat i motorerna. Köper man sen ett helsystem till Aprilian som kostar 5486 kr har man omkring samma antal hästar som vad är inom felmarginalerna på vad en Husa-med-bytt-allt har.

Billigt är det aldrig att köra hoj men i sammanhanget krävs det förhållandevis lite pengar att få fart på en Aprilia. Ta inte det här personligt nu, det är ju ändå inte du som är Husaberg. :)

Och ändå är Ola snabbast på Suzuki.:va :rolleyes:
 
Hade du varit i Strängnäs ner vi körde s¨å hade du vetat att Engström körde snabbare tider än Ola ;)

Å fan! Där ser man.
Syftade snarast på SM i Sommen med mitt inlägg.

Off-topic: Jag har fått min bromsokadapter nu. Äntligen!:tummenupp
 
Tycker min Husa har extremt dålig motorbroms, som att den får lite gas fastän man släpper rullen helt. Har aldrig lyckats få bakhjulet att hacka fast än jag försökt, en kompis som provade hojen reagerade oxå på detta fenomen när han slangande, höll på att gå över...

Tomgången är lite hög och har en tendens att vandra upp ytterligare om man står på tomgång ett tag. Provade att sänka tomgången och det fungerar, men när man ska köra iväg så dör den, så jag har fått höja igen...

Dessutom, om man varvar till snabbt, så går varvet ner lite först o sen varvar den upp. Den startar dock löjligt enkelt o inga andra problem...

Fick hojen levererad med fel nål, kan det vara fel munstycken oxå?

Vad faan kan det vara tror ni?
 
Tycker min Husa har extremt dålig motorbroms, som att den får lite gas fastän man släpper rullen helt. Har aldrig lyckats få bakhjulet att hacka fast än jag försökt, en kompis som provade hojen reagerade oxå på detta fenomen när han slangande, höll på att gå över...

Tomgången är lite hög och har en tendens att vandra upp ytterligare om man står på tomgång ett tag. Provade att sänka tomgången och det fungerar, men när man ska köra iväg så dör den, så jag har fått höja igen...

Dessutom, om man varvar till snabbt, så går varvet ner lite först o sen varvar den upp. Den startar dock löjligt enkelt o inga andra problem...

Fick hojen levererad med fel nål, kan det vara fel munstycken oxå?

Vad faan kan det vara tror ni?

Stäm av bestyckningen du har gentemot vad som står i manualen under fs650 c, kan ju mkt väl vara att du har fel lågfart, huvudmunstycke samt nålplacering:tummenupp Manualen är ju bara att ladda ner från www.husaberg.se
 
Finns det någon som har tips på polering av avgassystemet, vad för medel.. vill ha lite bättre glans, bling bling...
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top