Hojen startar inte - R1 00

Mr-Andersson

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM 990 superduke
Nu börjar fan humöret tryta.
Hoj J*vlen vill inte som jag vill.
Har startproblem. Hojen är helt död,tills jag jorda neutral givaren(bakom vxl lådan) då hoppar den igång. Har felsökt kopplings givaren verkar okej samt bytt ut "Starting circuit cutoff relay" Idèerna ta slut:huvet
Någon som har någon idé?

Hoj:Yamaha R1-00

Mätt alla kablar så att det inte är brått någonstans?

Benämn din tråd bättre nästa gång. Annars kan man ju tro att du är en "skit".

Hojen är helt död,tills jag jorda neutral givaren(bakom vxl lådan) då hoppar den igång.
Har du inte löst problemet i och med ovanstående?
Låter som att du saknar jord till neutrallägesgivaren.

Kolla så att du har jordkontakt till neutrallägesgivaren (samt även till sidostödkontakten.)

Har du inte löst problemet i och med ovanstående?
Låter som att du saknar jord till neutrallägesgivaren.

Kolla så att du har jordkontakt till neutrallägesgivaren (samt även till sidostödkontakten.)

Nej det tror jag inte. Måste väl ändå kunna starta även ifall neutralgivaren inyte är inkopplad?:va
lr jordas alla "Startspärrskrestsar" via neutralgivaren?

Nu har jag förvisso ingen R1:a men jag skulle ändå förmoda att "kopplingshandtagsvillkoret" jordas via neutrallägesgivaren om växel är i (kan även jordas via sidostödskontakten.) Har du ingen fungerande neutrallägesgivare så måste du ändå ha den kretsen jordad för att den ska starta.

Två möjligheter:
1. Hojen har en växel i => startas om kopplingshandtag är indraget och sidostödet inte är nedfällt.
2. Hojen har ingen växel i => inga åtgärder för start behövs i och med att den kretsen är hel (till jord).
Kopplar du bort neutrallägesgivaren måste du ha "startförreglingskretsen jordad" annars kommer den alltid att förregla pga avsaknad av jord oavsett kopplingshandtagets läge.

EDIT:

Prova starta hojen med sidostödet uppfällt och kopplingen indraget och se om den startar utan problem.

Last edited:
Normalt är frilägesgivaren, kopplingsswitchen, dödarknappen och sidostödskontakten ihopkopplade via relä till ngn del i tändningen så att det inte skall gå att starta med växel i, sidostödet ute utan att dra in kopplingen. Börja med att mäta resp se att det går ström igenom som det skall och att det bryter i övriga lägen. Eliminera det som fungerar och byt det felaktiga.

Nej det tror jag inte. Måste väl ändå kunna starta även ifall neutralgivaren inyte är inkopplad?:va
lr jordas alla "Startspärrskrestsar" via neutralgivaren?

På de flesta gör de det inte om inte frilägesindikatorn/växellägesindikatorn är inkopplad, men specifikt på en R1 då måste man kontrollera på elschemat.

Last edited:
Normalt är frilägesgivaren, kopplingsswitchen, dödarknappen och sidostödskontakten ihopkopplade via relä till ngn del i tändningen så att det inte skall gå att starta med växel i, sidostödet ute utan att dra in kopplingen. Börja med att mäta resp se att det går ström igenom som det skall och att det bryter i övriga lägen. Eliminera det som fungerar och byt det felaktiga.

På de flesta gör de det inte om inte frilägesindikatorn/växellägesindikatorn är inkopplad, men specifikt på en R1 då måste man kontrollera på elschemat.

Har ett el schema i pdf format, hur laddar jag upp det?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg