Hur blir man mindre pedant?

Voj voj! Hedning! :D

Jag kan erkänna att jag skruvar utan dokumention på delar där jag kan alla moment mm i huvet. Men är det en motor jag inte skruvat med tidigare så börjar jag alltid med att leta rätt på all dokumentation som kan hjälpa mig.

Det hade jag inte alltid tålamod till när jag var yngre kan jag säga :näsblod
/J

Jag börjar med att riva hela skiten i molekyler, byter det som ska bytas och sen försöker jag plocka ihop skiten. Det brukar fungera sådär, hittills har det mesta fungerat efteråt även om det har blivit en hel del grejjer över :D

Jag börjar med att riva hela skiten i molekyler, byter det som ska bytas och sen försöker jag plocka ihop skiten. Det brukar fungera sådär, hittills har det mesta fungerat efteråt även om det har blivit en hel del grejjer över :D

Det där var en klassiker på moppetiden (vilket iof inte var så länge sen för mig, men för er lär det ha varit nåt sekel sedan), man trodde att man kunde allt. Sen att det vart en mindre kartong med skruvar över nör allt var klart gjorde inte så mycket... :gnissla

Allvarligt talat så kan det där bli ett riktigt handikapp....

Nå'n variant av Aspergers Syndrom gränsande till autism?

När man läser sån't där är det skönt att vara en genuin slacker. Att kunna titta på nå't som inte är 100% och tänka "Äh vafan, det funkar ju hyffsat iallafall" för att sedan åka hem och lägga sig på soffan och käka godis istället. :D

Lite mer allvarligt än mitt tidigare svar i tråden, så är det ju bara bra med en sådan egenskap. En eventuell uppmärksam köpare av din hoj ser ju att den är väl omhändertagen och då blir det svårare att pruta också :tummenupp

Själv är jag dålig och halvt ointresserad av att skruva med fordon, vilket också kostar mig en massa pengar :mad: Byta bromsbelägg och olja+filter är väl det jag fixar ungefär :näsblod

Du är ju lite yngre än mig och kanske i ännu större behov av pengar (:gnissla ) så du kan ju få serva och fixa med min hoj framöver ifall du vill :D

Haha, tack för erbjudandet med jag är inte så säker på att du skulle uppskatta att ha hojen borta i en vecka för några småsaker. ;D

Nå'n variant av Aspergers Syndrom gränsande till autism?

När man läser sån't där är det skönt att vara en genuin slacker. Att kunna titta på nå't som inte är 100% och tänka "Äh vafan, det funkar ju hyffsat iallafall" för att sedan åka hem och lägga sig på soffan och käka godis istället. :D

Fy helvete vad avundsjuk jag blir! :P

Sen kanske jag bör nämna att även jag är ingenjör, eller ja, tekniker, studerar datornätverk, kommunikation och säkerhet på KTH och även där har det varit lite problem. T.ex. vid en tenta där man ska programmera mjukvara som genomför de och de uppgifterna på viss tid så kan jag inte låta bli att försöka förfina koden till det yttersta. Det går emot alla mina principer att använde en enkel, snabb, men ful lösning, istället måste jag använda mig av en lösning som är "korrekt" men som tar mycket mer tid.

Manualer, nej, det behövs inte, manualer är oftast totalt onödiga.:arsele :tungan

Fy helvete vad avundsjuk jag blir! :P

Sen kanske jag bör nämna att även jag är ingenjör, eller ja, tekniker, studerar datornätverk, kommunikation och säkerhet på KTH och även där har det varit lite problem. T.ex. vid en tenta där man ska programmera mjukvara som genomför de och de uppgifterna på viss tid så kan jag inte låta bli att försöka förfina koden till det yttersta. Det går emot alla mina principer att använde en enkel, snabb, men ful lösning, istället måste jag använda mig av en lösning som är "korrekt" men som tar mycket mer tid.

Manualer, nej, det behövs inte, manualer är oftast totalt onödiga.:arsele :tungan

Du kommer nog att slipa av dina kanter när du väl är färdig ingenjör och kommer ut i arbetslivet. Min fritid är det enda stället där jag kan tillåta mig att vara kompromisslös, vilket är skön avkoppling. I projekten på jobbet blir man tids- och ekonomistyrd vare sig man vill det eller inte.

/J

Du kommer nog att slipa av dina kanter när du väl är färdig ingenjör och kommer ut i arbetslivet. Min fritid är det enda stället där jag kan tillåta mig att vara kompromisslös, vilket är skön avkoppling. I projekten på jobbet blir man tids- och ekonomistyrd vare sig man vill det eller inte.

/J

Inte om man är den som styr! Ett bra exempel på en analpedant chef är ju Steve Jobs, och Apple går det bra för. :)

Inte om man är den som styr! Ett bra exempel på en analpedant chef är ju Steve Jobs, och Apple går det bra för. :)

Då får du väl börja med att söka ett VD-jobb...

Ja jag har ju redan skrivit att det är ett karaktärsdrag hos framgångsrika ingenjörer att vara pedanter...

Du presenterade dig inledningsvis som ingenjör, när jag nu läst att du är blott 20 (och därmed knappast annat än just börjat på KTH) så kan jag till din tröst säga att de tentor du kommer att möta kommer att tvinga dig att prioritera frågorna. KTH är som ett skithus brukade jag säga som teknolog: Där stönar även den starke. Iaf om du läser en 180-poängsutbildning. Jag tog min ingenjörsexamen på Farkost där.

/J

Då får du väl börja med att söka ett VD-jobb...

Ja jag har ju redan skrivit att det är ett karaktärsdrag hos framgångsrika ingenjörer att vara pedanter...

Du presenterade dig inledningsvis som ingenjör, när jag nu läst att du är blott 20 (och därmed knappast annat än just börjat på KTH) så kan jag till din tröst säga att de tentor du kommer att möta kommer att tvinga dig att prioritera frågorna. KTH är som ett skithus brukade jag säga som teknolog: Där stönar även den starke. Iaf om du läser en 180-poängsutbildning. Jag tog min ingenjörsexamen på Farkost där.

/J

Jo, VD-jobb är väl inte helt omöjligt egentligen, jag är ganska bra på att handskas med människor, inte den vanlige KTH-aren. Men visst kommer nog utbildningen ta och slipa ner en del kanter.:)

Lösningen är även om ej elegant, enkel - skaffa ett jobb du verkligen hatar så kommer du inte att vilja lägga ner onödigt med energi längre. Du kommer långsamt att knäckas tills du blir en forbollstittande soffslacker ;)

Jag har ett problem, jag kan aldrig låta saker vara som de är.

Säg att jag bestämmer mig för att byta bromsbelägg, detta tar mig tio gånger så lång tid som det egentligen skulle behövas, inte för att byta bromsbelägg är ett så stort arbete utan för att jag upptäcker att oken ser lite halvdassiga ut och så kan jag inte låta de vara. De måste fixas och när de ändå är av och jag ändå planerat att byta ett gaffelben så kan jag göra det direkt, och sen när det ändå är av så kan jag ju byta styrlager och sen kan jag... osv osv.:huvet

Såhär är det med allt jag gör, quick-and-dirty finns inte tillgängligt, för skulle jag dra en liten halvfuskis så kommer jag inte kunna sova på en vecka eller två och det kommer för alltid gnaga i huvudet ändå tills jag river skiten och gör om det ännu en gång.:gnissla

Detta medför också att jag blir otroligt frustrerad när jag upptäcker att andra gjort någon fullösning, speciellt när jag betalat dem.:mad:

Är det fler som känner igen sig? Hur "löser" ni detta?:va

"Så här" är två ord, inte ett, din slarver!!!!!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...