Urflippade mätare + fladdrigt ljus...

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
1.
Ikväll när jag skulle åka hem från jobbet så fick varv och hastighetsmätarna spelet!
När jag gasade så hoppade de från noll -> rätt varv/hastighet hela tiden. Efter ett tag så slutade de och verkade funka normalt igen. (Fladdrade i kanske 5min...)

Vad fan kan detta bero på? Kan det bero på att hojjen var kall, var ju lite kyligt ute ikväll.

2.
Jag tycker ljuset på hojjen fladdrar ganska mycket när man gasar. Menar allt från bakljus och framlykta till mätarbelysning.
Är det normalt? Vet inte riktigt hur mycket fladder som är normal... Antar att det kan fladdra en del iom. att spänningen ändras lite när man gasar, men hur mkt?

:confused:

1.
Ikväll när jag skulle åka hem från jobbet så fick varv och hastighetsmätarna spelet!
När jag gasade så hoppade de från noll -> rätt varv/hastighet hela tiden. Efter ett tag så slutade de och verkade funka normalt igen. (Fladdrade i kanske 5min...)

Vad fan kan detta bero på? Kan det bero på att hojjen var kall, var ju lite kyligt ute ikväll.

2.
Jag tycker ljuset på hojjen fladdrar ganska mycket när man gasar. Menar allt från bakljus och framlykta till mätarbelysning.
Är det normalt? Vet inte riktigt hur mycket fladder som är normal... Antar att det kan fladdra en del iom. att spänningen ändras lite när man gasar, men hur mkt?

:confused:
Om spänningen är för låg så brukar mätarna få spel ,du kanske har dålig kontakt nånstans eller så kanske laddningsregulatorn har ballat ur :confused:

Du kan se på ljuset om du inte har multimeter hur laddnisngregualtorn beter sig.

På låg tomgång kanske 1k rpm så fladdrar det lite , vid 1,5k rpm slutar fladdret och ljuset är som starkast sen när varvena ökar lite mer minskar ljusstyrkan ytterst lite men synbart.

Viss elektronik är skyddad mot överspänningar och slår av - vid skadliga spänningar kanske runt 20V.
Kolla upp det där me multimeter - ellektronik som stängs av och ett ljus som ökar linjärt med varvtalet kan bli dyrt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg