imma på visiret ?

Bara att mäta ut avståndet på ditt nya visir & borra hål, sedan trycker du i de extra plupparna som brukar följa med ett PinLock.

Måste man inte borra _väldigt_ exakt för att det ska fungera? Hur lätt är det att borra i ett visir? Hur påverkar det säkerheten? Man vill ju inte att hållfastheten ska förloras. Även visiret är ju ett skydd.

Kan jag köpa ett universal-PinLock och limma på istället?

Ja diskmedel har jag alltid använt på mina hjälmar i alla fall innan (o det har funkat ), köpte ny hjälm nu (AGV Airtech) men det lär nog inte vara nån större skillnad tror jag...möjligtvis att den inte immar igen lika lätt då i så fall. Tycker det är rätt högt vindbrus i den, i alla fall gämfört med dom andra billiga hjälmarna jag har haft.....någon som upplever detsamma?

Ska kolla!

Har du " rätt " Pinlockskiva monterad? bKolla www.allright-sweden.eu för rätt skiva till just din hjälm. Det finns olika, en del visir har en annan välvning än andra. Universal-kittet som skall borras kräver extrem noggrannhet för att fungera klockrent.

Annars blir det till att hålla andan eller smeta på t.ex RainX AntiFog. Varför inte gå till en optiker/jaktbutik och köpa AntiFog-gucka till t.ex kikarsikten.

Micke / Event-MC

Pinnlocket föjde med hjälmen så det bör vara rätt, ska kolla att allt sitter som det ska då:gnissla

Tacka alla för alla tips:tummenupp

Jag köpte ett typ av transparant "klistermärke" som man sätter på insidan av visiret på Motorhuset i Nyköping och det funkar klockrent!

Måste man inte borra _väldigt_ exakt för att det ska fungera? Hur lätt är det att borra i ett visir? Hur påverkar det säkerheten? Man vill ju inte att hållfastheten ska förloras. Även visiret är ju ett skydd.

Kan jag köpa ett universal-PinLock och limma på istället?

Inga problem alls! Jag borrade hål i ett av mina ARAI-visir. Enklast är om du tar ett visir med hål för PinLock och lägger utanför det andra visiret. Alltså på varandra. Då kan du markera vart hålen skall sitta med en tusch-penna.

Placera visiret mot ett hårt underlag (med ngt mjukt mellan som skydd för repor) borra sedan från insidan av visiret. Inga sprickor eller defekter.

Vet du om att du kan böja ihop ett ARAI-visir helt åt fel håll utan att det går sönder eller försämras? Förevisas ibland av deras säljare.

Ja diskmedel har jag alltid använt på mina hjälmar i alla fall innan (o det har funkat ), köpte ny hjälm nu (AGV Airtech) men det lär nog inte vara nån större skillnad tror jag...möjligtvis att den inte immar igen lika lätt då i så fall. Tycker det är rätt högt vindbrus i den, i alla fall gämfört med dom andra billiga hjälmarna jag har haft.....någon som upplever detsamma?

Det kostar på att ligga på topp!
Enligt vad en hjälmförsäljare berättade för mig, så blir det alltid mer brus i en rejsig hjälm, eftersom man har mer venilation i dem. Nya hjälmar har ju oftast mer av dessa finesser även om det inte är en racehjälm, spec de som är lite dyrare.

Inga problem alls! Jag borrade hål i ett av mina ARAI-visir. Enklast är om du tar ett visir med hål för PinLock och lägger utanför det andra visiret. Alltså på varandra. Då kan du markera vart hålen skall sitta med en tusch-penna.

Placera visiret mot ett hårt underlag (med ngt mjukt mellan som skydd för repor) borra sedan från insidan av visiret. Inga sprickor eller defekter.

Tack!! :tummenupp Ska undersöka saken närmare. Fast nu har ju sommaren kommit så nu kanske det är något överflödigt att lägga på PinLock. Å andra sidan stör ju inte PinLock sikten iaf. Hm.

Vet du om att du kan böja ihop ett ARAI-visir helt åt fel håll utan att det går sönder eller försämras? Förevisas ibland av deras säljare.

I did not know that. Jag inbillade mig för ett ögonblick att visiret är hårt och bräckligt, men det verkar dumt vid närmare eftertanke. Bättre med "mjuk" böjlig plast som håller bättre vi klotning. Därför borde ett par hål i visiret inte påverka hållfastheten nämnvärt.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025