Ktm 950 sm

Från fabrik är det mineralolja i. Jag fortsätter med mineralolja fram till 100-mila då det ju byts till syntet.

MEN, i min manual står det fel ang. mängden olja. Det står att man skall slå i 2.5L medan det i själva verket går i typ 3.6. Jag mätte upp oljan jag fick ur och det blev ungefär 3.5 så.....

.

Var hos ktm handlaren och köpte olja idag och fick syntet olja, hoppas det inte spelar så stor roll, hojen har gått 25 mil och det var mycket skit på magneter och i silarna. Tömde en fyra liters flaska i och det är ju ändå inte riktigt fullt, så jag fattar inte heller varför det står 2,5 liter i manualen. Men oljan var ju svindyr, gick på 835 spänn för 4 liter och oljefilter. Man fattar varför 100 mila servicen är så dyr.
 
Last edited:
Var hos ktm handlaren och köpte olja idag och fick syntet olja, hoppas det inte spelar så stor roll, hojen har gått 25 mil och det var mycket skit på magneter och i silarna. Tömde en fyra liters flaska i och det är ju ändå inte riktigt fullt, så jag fattar inte heller varför det står 2,5 liter i manualen. Men oljan var ju svindyr, gick på 735 spänn för 4 liter och oljefilter. Man fattar varför 100 mila servicen är så dyr.


Är du tokig eller!!!!
Köp olja från någon Oljegrossist istället för hos mcbutik. Köpte 20L Q8 SBK Racing 15w/50 för 900:-
 
Är du tokig eller!!!!
Köp olja från någon Oljegrossist istället för hos mcbutik. Köpte 20L Q8 SBK Racing 15w/50 för 900:-

Ja, det var sista gången jag köpte så dyr olja.

En fråga om bänkning, har ju acraslipon och ska öppna upp luftburken också har tagit bort epc, om hojen då går bra, som jag tycker, är det värt att bänka den då, kan man få ut mer effekt då eller, eller får man bara ett kvitto på hästarna så man redan har, i och med att det är förgasare så känns det inte som man kan göra så mycket om den redan går bra. Eller? Någon som vet?
 
Ja, det var sista gången jag köpte så dyr olja.

En fråga om bänkning, har ju acraslipon och ska öppna upp luftburken också har tagit bort epc, om hojen då går bra, som jag tycker, är det värt att bänka den då, kan man få ut mer effekt då eller, eller får man bara ett kvitto på hästarna så man redan har, i och med att det är förgasare så känns det inte som man kan göra så mycket om den redan går bra. Eller? Någon som vet?

kan man inte göra dom modifieringar man vill sälv först, sen lämna in den o dynojetta? dom gör väll den ganska optimal då tror jag.. har jag fel så får jag nog säkert svar på denna frågan själv!

tog förresten också bort kontakterna idag, den största skillnaden tyckte jag va att den aldrig blev sådär orkeslös när man gav den havre.
 
Var hos ktm handlaren och köpte olja idag och fick syntet olja, hoppas det inte spelar så stor roll, hojen har gått 25 mil och det var mycket skit på magneter och i silarna. Tömde en fyra liters flaska i och det är ju ändå inte riktigt fullt, så jag fattar inte heller varför det står 2,5 liter i manualen. Men oljan var ju svindyr, gick på 835 spänn för 4 liter och oljefilter. Man fattar varför 100 mila servicen är så dyr.
MEN VA I H-E KÖPTE DU FÖR OLJA? Tillverkad av specket från utrotningshotade kvertsvinvalar (som lever i en insjö i Tibet) eller......? Känn dig skinnad. Säger rätt mycket om din handlare tycker jag.

Sen tycker jag nog att det är lite konstigt av honom att sälja syntetolja också när han borde veta att det ligger mineral i vid leverans. Och han borde ju dessutom veta att man byter till syntet vid 100-mila så.... SEN, om det har någon sexuell betydelse eller inte...... who knows. Jag kör ju som många vid det här laget vet stenhårt på MotoMan's teorier om inkörning och han ordinerar mineral under inkörningen -> jag lyder.

Men visst var det intressant att se vad som kom ut med oljan ? Och hur den luktade ? Och hur silarna såg ut ?

.
 
MEN VA I H-E KÖPTE DU FÖR OLJA? Tillverkad av specket från utrotningshotade kvertsvinvalar (som lever i en insjö i Tibet) eller......? Känn dig skinnad. Säger rätt mycket om din handlare tycker jag.

Sen tycker jag nog att det är lite konstigt av honom att sälja syntetolja också när han borde veta att det ligger mineral i vid leverans. Och han borde ju dessutom veta att man byter till syntet vid 100-mila så.... SEN, om det har någon sexuell betydelse eller inte...... who knows. Jag kör ju som många vid det här laget vet stenhårt på MotoMan's teorier om inkörning och han ordinerar mineral under inkörningen -> jag lyder.

Men visst var det intressant att se vad som kom ut med oljan ? Och hur den luktade ? Och hur silarna såg ut ?

.

Ja, det var sista gången man handlade där, oljan var Motul 300v 15W-50 fyra liter. Konstigt att dom inte visste att det skulle vara mineral i också.
 
alex skrev:
En fråga om bänkning, har ju acraslipon och ska öppna upp luftburken också har tagit bort epc, om hojen då går bra, som jag tycker, är det värt att bänka den då, kan man få ut mer effekt då eller, eller får man bara ett kvitto på hästarna så man redan har, i och med att det är förgasare så känns det inte som man kan göra så mycket om den redan går bra. Eller? Någon som vet?
Med tanke på oljan så verkar ju din handlare vara lite si och så.... Om han då har rekommenderat någonting, kan du lita på det då ? En bänkning inklusive synkning osv gör nog snarare att du med säkerhet vet att din hoj går som den skall. Jag tror inte du kommer att få ut mer en någon enstaka hästkraft extra. Det är nog vetskapen att allt är som det skall som du köper.

Viktigt att veta är att en Sumo från fabrik är otroligt snålt ställd och kräver alltså åtgärder så fort man börjar hänga på slipon etc. Sen läste jag dessutom i något tyskt forum att det där med att öppna luftburk, typ Sommes door, inte var att rekommendera alls. Tydligen, om man pressar/lyssnar med Sommer så finns det bättre vägar att gå än att öka luften. Tror t.o.m. att någon påstått att KTM starkt motsäger öppning av luftburk, luft finns så det räcker och en öppning bara förstör balansen. NB, detta är inga fakta utan vad folk skrivit i forum och som jag bara återger här.

Har även för mig att i samma tråd stod det något om ett förkasarkit from over there som tydligen var riktigt bra. Skall försöka hitta tråden och länk till kitet när.......

.
 
Tack för detta! Tar man bort "snorkeln" också?


Dremla bort ena gaveln på upphöjningen. Slakta filtret till din torktumlare
och limma fast på insidan av locket.Gör lika med det andra locket.Detta är
vad sommersdoor är för något.Filterväven kan man skita i om man vill.All
luft som passerar hålen i locken kommer att passera originalfiltret innan den
går in i motorn.
 
Tänkte bara säga hej till alla 950 ägare. Locken till luftburken som det pratats mycket om, finns ju att köpa som tillbehör hos lelles iallafall. Kommer inte ihåg vad dom kostade dock.
 
någon som varit med om detta mer än jag??

körde lugnt genom en korsning när hojje bara sten dör o låser sig fullständigt, olje lampa börjar lysa, stannar vid kanten o ser att både kylarvatten o olja är nästan helt tomt, (en halvtimme innan fyllde jag på kylarvatten, olja fanns det gott om) nu fanns en halv cm olja längst ner på röret bara, liknande med vattenbehållaren:va
provade starta igen, inga problem!!! körde hem till garaget.



edit: kan tillägga att hojjen bara gott 49 mil ännu....
 
Last edited:
det va igår det hände. ska byta lite olja o filter i helgen tänkte jag, vågar fan inte köra innan dess. ska ta upp det med dom på service den 18:e sen med.
(skulle det hända igen, då blir det släpkärra till återförsäljaren direkt)
 
det va igår det hände. ska byta lite olja o filter i helgen tänkte jag, vågar fan inte köra innan dess. ska ta upp det med dom på service den 18:e sen med.
(skulle det hända igen, då blir det släpkärra till återförsäljaren direkt)




Skumt:va Rapportera sedan hur filter och silar såg ut. Har du inte hittat några oljeläkage.
 
ja det kommer en rapport:tummenupp
kollade inte så noga efter läckage o så, ställde mest in den i garaget då.
ska granska noga på lördag......-.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top