Ducati S2R 1000 vs KTM Superduke

SuperDuke är den coolaste hojen på marknaden. Designen är inte snygg eller vacker för fem öre, snarare brutal med tillhörande attityden "Vafan glor du på?Kom lite närmare så ska du få dig en käftsmäll!" Med den svarta färgen påminner den också om Darth Vader:tummenupp Den väcker garanterat uppmärksamhet, designen följer ju inte trenden, den sätter den snarare.
Sen av allt positivt man har hört om Dukens köregenskaper så kan det inte gå fel. Isåfall om man tourar då. Bike hade ju ett streetfighter test förra året har jag för mig, och det var inga dåliga hojar som var med. Duken vann, trea kom Ducce S4rs

Troligen inte mer än för KTM iaf. I min lilla sfär bland hojkompisar så har Duccarna varit tillförlitligare än KTMerna. Det roliga i sammanhanget är väl att KTM förarna än mer verkar acceptera att det går sönder, mer kompromisslöst "race" antagligen.

Frågan är ju då om nån av dem är KTM:s stor-twinnar (990 Adventure, 950 SM, 990 SuperDuke) eller om du även räknar in stånkorna (alla andra) i KTM-förarna för det är en rätt rejäl skillnad på dem. Stånkorna (som t.ex. min 625:a) ska servas oftare, de vibrerar mer - mycket mer - och skakar sönder saker, det hör till men jag tror inte stortwinnarna gör sånt i nån vidare utsträckning.

F.ö. kan ju tilläggas att mitt Monster vibrerade lika mycket som min 625:a gör, skakade bort skruvar ur förgasaren och sånt, mycket intressanta fel man råkade ut för på vägarna... :hihi

Ang. försäkringar

Kollade på BilsportMc idag mest för skojs skull vad en SD eller S4R skulle kosta mig och landade på 6600:-hel/hel..... bara 3000:- mer än vad jag ger för min s2r 800......

Snart är det roadshows i Götet också !!!!!!

Nu har man testat båda hojarna och det är väl bara att konstatera att Superduken är en bättre hoj att köra.
Det här ställer till det då jag hade tänkt att köpa en Ducati, men då hade jag bara gått på utseendet. Gillar inte riktigt Superdukens utseende.
Superdukens stora fördel är motorn som spinner fint och mycket bättre drag och inte alls lika mycket vibrationer som Monster.
Nackdelar är träsmak i baken (hård och smal sadel) sämre vindskydd och lite konstig körställning då man sitter högt men ändå ganska skarp benvinkel och den kändes lite tyngre att bryta ner i kurvorna.

Nu har man testat båda hojarna och det är väl bara att konstatera att Superduken är en bättre hoj att köra.
Det här ställer till det då jag hade tänkt att köpa en Ducati, men då hade jag bara gått på utseendet. Gillar inte riktigt Superdukens utseende.
Superdukens stora fördel är motorn som spinner fint och mycket bättre drag och inte alls lika mycket vibrationer som Monster.
Nackdelar är träsmak i baken (hård och smal sadel) sämre vindskydd och lite konstig körställning då man sitter högt men ändå ganska skarp benvinkel och den kändes lite tyngre att bryta ner i kurvorna.

Jag hade också en fundering på att byta ut monstret mot en SD men jag var o provade i tisdags och duccen vinner i längden.
Duccen är bekvämare, bättre vägkänsla, bättre kåpa, goare ljud.
Dock hade SD`n rappare motor och mer attityd.
Vibrationerna på duccen är inget problem tycker jag, föredrar kraftiga vibrationer framför mer högfrekventa som gör att mina händer domnar.

Har inte kört Ducce men jag tycker SD´n är lite "nervös" över 150 km/t.. Men det är klart.. då jämför jag med min supertraktor!

Dags att lyfta tråden.

Jag har på sista tiden blivit förälskad i Superduken, men S2R 800/1000 och Traja S3 05+ är också riktigt fina. Svingen i S2R och ramen i S3 iz naiiss. Katalysatorn i S2R suger getröv dock.

Jag undrar dock hur dessa parametrar är för hojarna i fråga:
-andrahandsvärde (fördel Duccen?)
-lättsålda? (Ducce?)
-servicekostnader (nackdel Ducce dyr service vart 1000:e mil, SD vart 750 mil, traja vart <hurmycket?>)
-försäkring, ganska lika?

SD i helsvart eller en SD R är otroligt porriga. Ska provköra asap.

Jag bytte till min Duke från en Monster 1000 04a förra året. Är otroligt nöjd med duken då den känns bättre på allt. Så i mina ögon är valet enkelt. Angående hur lättsålda dom är så vet jag inte med duken, men jag fick till slut byta in min ducce då jag inte fick den såld. Böt in den för samma peng som sista privatbudet låg på. Tror dock båda borde gå rätt lätt att sälja

Har de inte ökat serviceintervallerna för S2R till 1200 mil som på de andra duccarna?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!