Ramlager-fråga CRF

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tjena!

Håller på & renoverar motorn & behöver byta vevstakslager & ramlager.
Men det är ju lite speciell lösning ang. det vänstra ramlagret vars innerbana är pressad på vevaxeln.
Hur gör man? Bytar allt utom innerbanan? En liten fågelviskade om att det (anmärkningvärt nog) inte går köpa bara lagret!?
Någon som bytt ramlager på en CRF 450 som kan bekräfta/dementera?

Last edited:
Tjena!

Men det är ju lite speciell lösning ang. det vänstra ramlagret vars innerbana är pressad på vevaxeln.
Hur gör man? Bytar allt utom innerbanan? En liten fågelviskade om att det (anmärkningvärt nog) inte går köpa bara lagret!?
Någon som bytt ramlager som kan bekräfta/dementera?

Jag har bytt ramlager + vevstakslager + vevstake på min 525a.. Jag lämnade in veven till en gubbe här i Uppsala Han tog 500:- för tabort gamla lager och pressa på nya.. :tummenupp

/R

Bifogat

• Ktm 525 2.JPG
    Ktm 525 2.JPG
    132.8 KB · Visningar: 227
  • Ktm 525 1.JPG
    Ktm 525 1.JPG
    133.1 KB · Visningar: 186
Last edited:

Vänstra ramlagret är inte en del, utan innerbanan är en lös del som är pressad på vevaxel. Problemet ska vara att det inte ska gå köpa löst :va , inte att byta det i sig.'

Edit: Jo lagret ser ju visst liknande ut iaf :) Men som sagt, det i sig är inte problemet.

Last edited:

Vänstra ramlagret är inte en del, utan innerbanan är en lös del som är pressad på vevaxel.

Japp, så är det på båda sidorna på 525an.. Därför lämnade jag in det, för jag har ingen sån avdragare som man behöver till dom..

När du köper nytt lager så följer ju innerbanan med, den som skall pressas på veven alltså..

/R

Last edited:
Tjena!

Någon som bytt ramlager på en CRF 450 som kan bekräfta/dementera?

Det här har jag nyss krånglat mig igenom på min egen hoj....

Såhär: Vänster innerbana ligger innanför drevet som driver kamaxeln, drevet är pressat på veven, inget finns att köpa som reservdel(Förutom som komplett vevaxel). Innerbanan ska kunna snurra fritt på veven, fråga mig inte varför, den är alltså inte pressad.

Om man beställer vänster ramlager får man inte med någon innerbana, båda lagren verkade vara ritningslager, kollade detta med garagepolaren som säljer lager, och gick således inte att få fram på omvägar.

Försök låt bli att ta av drevet på veven, det är dåligt med referenspunkter när det ska tillbaka, mecken som pressade veven åt mig tänkte inte riktigt så långt vilket medförde en del merjobb...men om du är tvungen att ta av det märk noga med körnslag e.d. så du hittar rätt vid återmontering.

Drevet ska förövrigt på så långt det går mot innerbanan, ingen schimsning eller något sånt, utan det blir rätt ändå. Drevet sitter som satan, vi pressade med tio ton och värmde friskt innan det segade sig av.

Kom även ihåg att vara rädd om vänster vevaxelände, då den tätar i generator/filterkåpa, läcker det här blir det risig smörjning till storändan på veven. Den är även känslig för muttermaskin och går lätt av, i och med att den är ihålig.

Hoppas det klarnat något!

Last edited:
Tack!

Just det, innerbanan är inte pressad. My bad!
Men vad gör man då? Bytar vad som går av vänster ramlager?
Jag va helt inställd på att få byta hela vevaxeln då det va vad fågeldjäveln viskat till mig. Men nu tändes ett litet hopp...

Tack!

Jag va helt inställd på att få byta hela vevaxeln då det va vad fågeldjäveln viskat till mig. Men nu tändes ett litet hopp...

Om inte innerbanan är märkbart glapp på veven så äre bara att byta det som går, dvs ytterdelen av lagret, åka och se glad ut!:)

Om inte innerbanan är märkbart glapp på veven så äre bara att byta det som går, dvs ytterdelen av lagret, åka och se glad ut!:)

Det är ju nästan värt en chansning. Går köpa nya vevparti kompletta i Staterna sjuuuukt billigt (jämnför med här).

Det är ju nästan värt en chansning. Går köpa nya vevparti kompletta i Staterna sjuuuukt billigt (jämnför med här).

Ja, det är väl inget att tveka på? Har du inget glapp så kör. Det blir ju liksom både livrem och hängslen på den sidan eftersom det både är glid- och rullagring.

Jag har också noterat priserna på hondas orginaldelar i staterna:näsblod där kostar ju grejerna kaffepengar...

Tack!

En så korkad konstruktion att man inte kan byta ramlagret kan inte ens honda ha kommit på, det är nämligen totalt värdelöst att byta allt utom innerbanan i ett lager då detta ofebart kommer at lida till att det nya lagret slits ut i förtid.

Det måste vara möjligt att pressa isär veven och byta det alla hondaägare kan ju inte slänga veven när det är dags att byta ramlager.

En så korkad konstruktion att man inte kan byta ramlagret kan inte ens honda ha kommit på, det är nämligen totalt värdelöst att byta allt utom innerbanan i ett lager då detta ofebart kommer at lida till att det nya lagret slits ut i förtid.

Det måste vara möjligt att pressa isär veven och byta det alla hondaägare kan ju inte slänga veven när det är dags att byta ramlager.

Säg det till Honda.
Innerbanan till vänstra lagret är en del av veven. Inga reservdelar säljs orginal till veven, utan säljs enbart komplett. Så djävla dumt är det!
Hade jag bara har tid att vänta så hade jag beställt en komplett piratvev från staterna. Orginal kostar ca. 8500:- i sverige inkl. lager, pirat över där 280$

Samma konstruktion finns det på xr650r.

Säg det till Honda.
Innerbanan till vänstra lagret är en del av veven. Inga reservdelar säljs orginal till veven, utan säljs enbart komplett. Så djävla dumt är det!
Hade jag bara har tid att vänta så hade jag beställt en komplett piratvev från staterna. Orginal kostar ca. 8500:- i sverige inkl. lager, pirat över där 280$

Jag har sett orginalvev för 220:- www.servicehonda.com

Tyvärr skickar de inte till sverige, har kollat.

Last edited:
Säg det till Honda.

AHA det är därför ingen amerikan har brytt sig om att tillverka renoveringskit om en komplett vev kostar 280USD.
Innerbanan är väl lös och snurrar på veven då är den ju ditsatt och allting som är monterat går att demontera och renovera med lite vilja.

EDIT: Hur fan kan man sälja en komplet vev för 220USD det är ju löjligt billigt nästan så man blir arg när man inser vilka överpriser det är på andra märken.

AHA det är därför ingen amerikan har brytt sig om att tillverka renoveringskit om en komplett vev kostar 280USD.
Innerbanan är väl lös och snurrar på veven då är den ju ditsatt och allting som är monterat går att demontera och renovera med lite vilja.

Klart det går demontera. Men vart ska jag köpa en ny innerbana att sätta dit? Honda säljer inga iaf & pirat verkar inte finnas heller.

Jag har sett orginalvev för 220:- www.servicehonda.com

Tyvärr skickar de inte till sverige, har kollat.

Nej, men min syster gör :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!