Hondadelar som är kompatibla?

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
xt660z
Har precis införskaffat en honda cbr 600 f 2002'a som ska byggas om till stunthoj men först måste den repas upp lite. Framgaffel och fälgar är det som frågan gäller främst.

Min fråga är hur tar man reda på vilka delar som är kompatibla mellan modellerna och årsmodellerna?
Lokala hondasäljaren kunde inte hjälpa mig då dom inte hade mått på sakerna så som om en framgaffel från en 600 f41 03 passar fint på mitt objekt.

iofs så kan man ju alltid mäta de skadade delarna som sitter på hojen just nu och sen fråga säljaren vad han har för mått men det skulle vara trevligt att sitta på kunskapen från första stund.

(Kom hem med hojen i morse och har inte ens lastat av den från släpvagnen än så jag har inte hunnit mäta något än) :rolleyes:

bruka ju gå o trycka dit vad gaffel som helst..
olika mycket jobb bara..
måste de va en honda?
såg nån superduke usd (wp) gaffel på blocket för 2500 spänn men den lär ju va borta :va

Ett hett tips är att vara grundlig när du kollar om sakerna passar mellan modeller och årsmodeller. Jag gick på en nit när jag köpte fotpinneplattor från en 954 till min 929. Jag och säljaren mätte alla mått vi kom på och konstaterade att de skulle passa perfa, allt var identiskt. Allt såg bra ut tills jag monterade dom. Det visade sig att avfasningen på fotpinnen var förskjuten ett antal grader så leden böjde sig bakåt istället för uppåt :huvet Inget som inte gick att fixa men ändå irriterande då det var så uppenbart utfört bara för att det inte ska passa mellan modellerna...

bruka ju gå o trycka dit vad gaffel som helst..
olika mycket jobb bara..
måste de va en honda?
såg nån superduke usd (wp) gaffel på blocket för 2500 spänn men den lär ju va borta :va

Mjo.. Tänkte försöka få till det så smidigt som möjligt för att slippa göra eventuell distanser för bromsoken och sånt. :)
Det måste inte vara en hondadel men det underlättar förmodligen massor med tanke på att skivor, lager och ok är perfekta och inte behöver bytas.

Ett hett tips är att vara grundlig när du kollar om sakerna passar mellan modeller och årsmodeller. Jag gick på en nit när jag köpte fotpinneplattor från en 954 till min 929. Jag och säljaren mätte alla mått vi kom på och konstaterade att de skulle passa perfa, allt var identiskt. Allt såg bra ut tills jag monterade dom. Det visade sig att avfasningen på fotpinnen var förskjuten ett antal grader så leden böjde sig bakåt istället för uppåt :huvet Inget som inte gick att fixa men ändå irriterande då det var så uppenbart utfört bara för att det inte ska passa mellan modellerna...

Tack för tipset!
Det är noggrann jag försöker vara.. vi får se hur det går. :rolleyes:

Last edited:
Nu är jag lite ställd här. Är inte direkt van vid hondas modellnamn osv.

Cbr 600f heter min hoj.
På ronayers finns fiches till 600f men bara fram till 1990
Det finns också:
cbr 600 f2 1991,1992,1993,1994
cbr 600 f3 1995,1996,1997,1998
cbr 600 f4 1999 - 2005
cbr 600rr 2003 - 2005

Jag hade fått för mig att cbr 600 f4 var en helt egen modell.. Alltså att det fanns en cbr 600 f 2002 och en cbr 600 f4 2002.
Men enligt fichesena så är min hoj alltså en s.k. "f4"?

Någon som är lite insatt och kan säga om jag har rätt eller fel? :)

Jo F, F2, F3, F4 och F4i är olika beteckningar på årgångarna på 600an. Beteckningen ändrades när honda tyckte att modellen uppdaterats tillräckligt för att göra sig förtjänt av ett nytt namn

Jo F, F2, F3, F4 och F4i är olika beteckningar på årgångarna på 600an. Beteckningen ändrades när honda tyckte att modellen uppdaterats tillräckligt för att göra sig förtjänt av ett nytt namn

Fint!

Det blir så mycket lättare att hitta delar nu. :näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!