Rasad XR650

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Jahapp...
så var det dags då. någon gång ska man ju råka ut för det.

XR´n har troligen nöpit.

Bytte olja idag efter konstens alla regler. pillat lite med fuggen och gjort diverse andra nödvändiga ändringar före våren..

hursomhelst så tog jag en testrepa... allt funkade.

drog på mig skinnstället och skulle starta igen... svår som fan att få igång.
kanske för att jag ombestyckat förgasaren och ännu inte ställt in allt.
men kicken kändes ändå helt riktig.

kör 500 meter nerför gatan när den väl startat.
sjuvdär vid 1:a rödljuset..

sen stod man där.
gick misstänkt trögt i kicken trots kompressionsdumpen..

ställde hojen hämtade den senare med kompisens lastbil.

nu står den i garaget och imorgon ska jag aningen bakfull krypa ut och börja luska i vad som hänt med den.

troligen skickar jag i Högkompskolv och steg 1 eller steg 2 kammar samt portar toppen när jag ändå har skiten nerriven... något jag hade tänkt vänta med tills i vinter.
nu har jag något att pilla med i påsk... det ska tydligen bli snö säger dom.

fortsättning följer...
//Droopfy

Någon som kanske har en Verkstadshandbok till XR650R -03???

den lär väl behövas om det ska totalrenoveras.

intressant är också om någon har tips på andra gafflar och annan bakdämpare som passar bättre till motardkörning... men som inte kostar multum.

//Droopfy

Jahapp..
nu har jag haft lite tid att skruva... har kommit fram till at kammen och kolve nog klarat sig..
det som skurit är alltså vevstakslagret. vilket inte är så himla roligt..

någon som har tips på vars man kan köpa delar?

funderar även på att smäcka i högkompskolv och andra kammar i den..
såg att det finns ett HRC kitt till salu på blocket.

http://www.blocket.se/vi/11569794.htm?ca=16_s

men också hört att det finns grejer som ger mer.

vad rekomenderar de kunniga herrarna?

//droopfy

Kan tyvärr ej tipsa om HRC kitt,men då XR ryktesvis "ska" vara skottsäker undrar jag hur du behandlat den och hur långt den gått? Nyfiken då jag är sugen på en.

hejsan ! det där kitten är att rekomendera, du får ett beprövat kit som honda själv har tagit fram och är nog det optimala som steg 1 eller vad man ska säga ! men det känns som att det kommer att behövas en värre förgasare för att mata det där kittet, kanske en tm-40 ? och självklart måste den få andas bättre.

med det där kitten, värre förgasare och öppnare avgas inställt i bänk kommer den att röra på sig betyderligt bättre än original !

hejsan ! det där kitten är att rekomendera, du får ett beprövat kit som honda själv har tagit fram och är nog det optimala som steg 1 eller vad man ska säga ! men det känns som att det kommer att behövas en värre förgasare för att mata det där kittet, kanske en tm-40 ? och självklart måste den få andas bättre.

med det där kitten, värre förgasare och öppnare avgas inställt i bänk kommer den att röra på sig betyderligt bättre än original !

TM40 fugge sitter på.
Big Gun helsystem likaså.
öppnad luftburk med K&N filter sitter där också.
så visst andas den =)
mycke vill ha mer.

jag klurar lite på en steg 2 kam från hotcam. eventuellt en portning av toppen samt titanventiler och hårdare fjädrar också... men jäklar va de kostar såfort man vill ha lite skoj.

Kan tyvärr ej tipsa om HRC kitt,men då XR ryktesvis "ska" vara skottsäker undrar jag hur du behandlat den och hur långt den gått? Nyfiken då jag är sugen på en.

den har gått 1600 mil. vilket faktiskt är en rättså bra bit.

jag har kört den 350-400 mil nu.

alla servicar är gjorda enligt boken.
dock inte av hondaverkstad.

hojen har gått mestadels som motard på gata vilket förmodligen är boven i dramat då den får ligga och varva betydligt mer och under längre tider än vad som är tänkt.
så långt jag haft den har den gått som en klocka. jag kan verkligen rekomendera den.

exakt vad som hänt med vevstakslagret vet jag inte.. jag ska riva lite till i det och ringa honda och raportera. dom skulle ta ställning till det iom att det finns garranti kvar på den.
dock är den ju somsagt inte servad på auktoriserad verkstad alla gånger så¨då faller egentligen garrantin. men dom ville veta vad som hade hänt och skulle se om dom kunde lösa det på något fint vis.
vi får väl se hur det går.

//droopfy

Last edited:
Ok,kan ligga nått i att den gått som motard,sen har den ju gått en bit förstås men ändå inte sååå långt.

Hur är den att meka med?

Tack för svaret mvh/Morgan

Du måste självklart porta toppen på XR'en --> Dr.Bike
Man får mecka XR ibland, även om jag verkligen gillade min XR så har jag sålt den nu : (
Mer går att läsa på --> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=83804

Min hade tm40, hrc insatts i dämparen och portad topp, gick väldigt fint!

fick du stor föränding när du portade toppen.?
jag pratade med herr brink om detta inna jul... dock fanns inte tiden eller peningarna då¨... kanske blir nu istället.

Ok,kan ligga nått i att den gått som motard,sen har den ju gått en bit förstås men ändå inte sååå långt.

Hur är den att meka med?

Tack för svaret mvh/Morgan

jag snackade med stans bäste mekaniker idag =)
han tyckte det var konstigt att den rasat på veven... då han menade att detta borde vara det sista som rasar. nu var det istället det enda som rasade.

en teori är att den kan ha spikat och därmed sabbat veven... men jag har inte upplevt att den skulle gjort det.

måndagsexemplar kanske? det som talar emot den teorin är att den gått 1600 mil.

svårmekad vill jag inte direkt kalla den. laddar ner en servicemanual just nu som ska hjälpa mig lite med det knepigaste.
det mesta är skapligt lätt att komma åt.

avgasventilerna kan vara lite knepiga att komma åt vid justering men helt klart genomförbart.

jag ska ta å lägga upp lite bilder så småningom men jag behöver en minneskortsläsare först. får se när den kommer upp.

Last edited:
jag snackade med stans bäste mekaniker idag =)
han tyckte det var konstigt att den rasat på veven... då han menade att detta borde vara det sista som rasar. nu var det istället det enda som rasade.
Vevlagret är den svagaste länken i den motorn. Om det beror på dålig smörjning eller om lagret är för klent vet jag tyvär inte.

SÅ. en liten uppdatering.

Jag har idag rivit isär vevstakslagret. det rasade ur.

har pratat med honda angående garanti och dom är faktiskt jättesnälla mot mig och jag får halva priset på ett nytt vevparti. tack.

Men... hur göra.
lägga 5000:- på ett nytt vevparti och smäcka ihop grejorna.
ELLER. köpa en ny vev och låta en firma smäcka ihop och rikta veven.
min hondamek här i stan menar att det är svårt att rikta vevhalvorna efter ipressning av ny stake. jag skulle gissa att det kommer gå på runt 3000:- med den nya vevstaken ipressad och klar.

lurigt detta då ekonomin inte är helt obegränsad.
några råd?

//Droopfy

Ja det skulle vara roligt att veta hur det har gått??!:confused:

Jag har sett att han ska sälja sin XR650.. han kanske bara vill bli av med den..

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage