Käkat asfalt

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Håller på att ta kortet och skulle testa en hård inbromsning i 50 km/h. Fram- hjulet låste sig och jag drog i backen. Rätt bra smäll tur att de inte var i en korsning eller dylikt. Fint med schyssta skyddskläder också!

Nu till min fråga jag förstår att jag inte får trycka så hårt men om jag sen är ute och kör och en lite unge hoppar ut framför hojen som kommer jag ju reflex mässigt att nita. Så hur gör jag en panik inbromsning utan att hojen far åt helvete?:crash

ABS. pure and simple.

Vid en riktig panikbromsning låser man nästan garanterat framhjulet, tricket är att släppa efter lagom mycket innan man går omkull.

Med rätt körställning och mycket träning kan man utan problem reda upp en framhjulslåsning även i en paniksituation, problemet är att det tar ett antal tusen repetitioner för att lära sig göra rätt i skarpt läge.

Väldigt få motorcyklister tränar tillräckligt för att vara riktigt bra bromsare så min fråga till alla hojåkare är:
Om du är rädd för att få framhjulslåsning hur vågar du då köra en hoj utan ABS?

Last edited:
Håller på att ta kortet och skulle testa en hård inbromsning i 50 km/h. Fram- hjulet låste sig och jag drog i backen. Rätt bra smäll tur att de inte var i en korsning eller dylikt. Fint med schyssta skyddskläder också!

Nu till min fråga jag förstår att jag inte får trycka så hårt men om jag sen är ute och kör och en lite unge hoppar ut framför hojen som kommer jag ju reflex mässigt att nita. Så hur gör jag en panik inbromsning utan att hojen far åt helvete?:crash

Du övar dig på att släppa bromsen blixtsnabbt när framhjulet låser, då återfår du kontrollen på någon halvsek. och sedan bromsar du igen.
Ett bra sätt att öva är att köra på en grusväg och låsa framhjulet medvetet med jämna mellanrum och sedan snabbt släppa bromsen igen, alltså, bromsa till hårt, släpp snabbt, upprepa cirkus 50 ggr. så sitter det till slut:tummenupp
Det som är viktigt är också att du har en snabb ansättning på bromsen, dvs. trycker in bromshandtaget snabbt och hårt den första halvsekunden i bromsningen och sedan släpper efter. Risken för låsning är ju störst på slutet om du håller in bromsen lika hårt hela tiden.

Stora tricket måste vara att öva stoppis =)...

Hade själv övat stoppis på minfösta hoj lite grann. Kom i en paniksituation där det var full fram broms =) resultat blev följande...

Kom väl åkandes i kanske 140km/h ... upp på framhjulet... släppte åkte ner... var på upp på framhjulet igen... åkte ner sedan lite raka och en undan manöver åt vänster.. puls=max

:yoparty

Ingen bra bromsning egentligen. Idag 3 hojar senare, hade jag nog försökt använda mig av SMC: special bromssätt som man fick lära sig på BKK "sporthojskurs"

Den fungerar absolut bäst och bygger på att man får ner tyngdpunkten.

När jag övade på hinderbanan på körskolan låste jag upp framhjulet vid två tillfällen i 90km/h. Det enda man skall göra är att hålla huvudet kallt och släppa upp lite för att sedan känna efter hur hårt man kan bromsa.

Att sedan ha kroppen rätt gör mycket. För att cykeln skall gå omkull får du nog göra en rejält felaktig inbromsning. Tänk på att inte trycka 100%. Utan istället för att nästan trycka ihop den så klämmer du ihop den. Då känner du ganska fort om det låser sig - du hör det också väldigt lätt :)

Som Bikerwoman säger, grusväg är kanonbra.

Efter ett tag kommer det sitta i ryggmärgen hur det känns i hojen precis när det släpper både fram och bak.

Käka asfalt... Hmmz... När vi var på "studiebesök i skogen" i 7:an kanske, tog Biologiläraren upp nån klump o luktade o höll på... Efter en stunds noga analyser... :rolleyes: Deklarerade han stolt: "Här har ni avföring från en räv som ätit mycket blåbär" :D

Det visade sig sen vara en asfaltsklump... (Det gick en väg en bit ifrån...)

OT, men det var det första jag tänkte på när jag läste... Asfalt och käkat... ähhh... Jag kanske ÄR sjuk i huvudet... :confused:

Käka asfalt... Hmmz... När vi var på "studiebesök i skogen" i 7:an kanske, tog Biologiläraren upp nån klump o luktade o höll på... Efter en stunds noga analyser... :rolleyes: Deklarerade han stolt: "Här har ni avföring från en räv som ätit mycket blåbär" :D

Det visade sig sen vara en asfaltsklump... (Det gick en väg en bit ifrån...)

OT, men det var det första jag tänkte på när jag läste... Asfalt och käkat... ähhh... Jag kanske ÄR sjuk i huvudet... :confused:

svar JA !!

Får väl krama bromsen och va med me fotbromsen istället för att bara trycka den i botten. Frågan är hur det blir när man skall bromsa i 90 el. 100 har man lite längre tid på sig då dvs. hinner man släppa upp som med en bil?

Blir att öva på grusväg sen när man fått egen hoj. Fast jag skall nog ha krasch puckar första tiden.:D

Om man kör bil utan ABS kan man ju fusk "abs:a" ( är det ett ord ens?).:)
Alltså, snabbpumpa på bromsen..undrar om det funkar på hoj också?

2909217 Om man kör bil utan ABS kan man ju fusk "abs:a" ( är det ett ord ens?).:)
Nej det gör det inte!!!

Mjuka däck, mycket övning, blicken långt upp och lägg inte all vikt på styret utan knip ihop med benen om tanken..

Om man kör bil utan ABS kan man ju fusk "abs:a" ( är det ett ord ens?).:)

Absolut, det funkar lika dåligt på hoj som på bil.

Ett av de absolut sämsta sätten att snabbt få stopp på sitt fordon :tummenupp

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back