Ökad tomgång efter gaspådrag.

Berger

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
YZF 450
Tjena!

Sitter här med ett irriterande problem med min YZF450 - 04.

Det är så att när jag ger gas och sedan släpper gasen, så ligger den på ganska höga varv i ~5 sek innan den sedan går ner på tomgång igen. Om jag lättar lite försiktigt på kopplingen när jag står stilla med växel i, och på så sätt bromsar ner motorn så lägger sig tomgången normalt igen. Så jag antar att det inte är gaswierna som bråkar.

Någon som kan hjälpa mig?

//MVH Robin

Min tomgång var likadan för jag skruvat upp tomgången för mkt och hade för litet lågfartsmunstycke i.
Jag gick upp 2 steg i LF-munstycke så löste allt sig plus att inte hojen dog plötsligt när den stod på tomgång, kan va samma fel men inte säkert..

Okej, så det skulle alltså kunna hjälpa om jag helt enkelt skruvade ner tomgången? Värt att pröva iaf:)

Fler tips välkomnas, tack för svaret!:)

Okej, så det skulle alltså kunna hjälpa om jag helt enkelt skruvade ner tomgången? Värt att pröva iaf:)

Fler tips välkomnas, tack för svaret!:)

tomgången ska lägga sig på stabil nivå med en gång, även om den är för högt/lågt ställd. Du har som sagt för litet tomgångs/lågfartsmunstycke, byt det.

tomgången ska lägga sig på stabil nivå med en gång, även om den är för högt/lågt ställd. Du har som sagt för litet tomgångs/lågfartsmunstycke, byt det.

Okej, då får jag köpa ett lite större munstycke då, kanske rentav har fastnat skräp i det.
//Robin

kan va så att luftskruven är fel monterad.

Hade det fenomenet på min 250f och på den hade jag satt pakningen fel

Har varit nere i garaget å plockat ur lite munstycken nu, ska blåsa ur dem i plugget imorrn så får vi se om de behövs ett nytt eller ej.

Tack för svaren änsålänge!

//Robin

Kolla även efter läckor på insugnings röret(gummit) mellan fuggen och cylindern. Det kan även ge detta fenomen. Alltså att den får tjuvluft. Spricka i insugsgummit är ganska vanligt på vibrerande stånkor.

Kolla även efter läckor på insugnings röret(gummit) mellan fuggen och cylindern. Det kan även ge detta fenomen. Alltså att den får tjuvluft. Spricka i insugsgummit är ganska vanligt på vibrerande stånkor.

Jo det har jag oxo tänkt på, men eftersom att den går ner på normal tomgång igen, så tyckte jag inte att det borde vara de, men det ska kollas imorrn.

//Robin

Enklaste sättet att kolla läcka i insuget är att spruta lite startgas runt insuget och se om motorn reagerar på det.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda