Regler för polis kontroll????

Polisen stod gömd vid en busskur på järnvägsgatan i Linköping. det är 50 väg där och visst gasade jag på lite men inte så mycket så jag tvivlar inte på att jag är skyldig.. uppmätt 68km/h.

Du erkänner brott men vill inte ta ditt straff? Istället vill du slösa skattebetalarnas pengar och rättsväsendets resurser på dina fånerier?
Har jag uppfattat dig Dogge, korrekt?

jag är också rätt säker på att dom måste stå synliga med lasern,, dessutom SKA dom använda stativ för att få en korrekt hastighet på dig.

men kan ju ha fel jag med. man är ju mänsklig.

Det är väl alldeles ypperligt om dom gör det för att få ner hastigheten, och inte för att få in skattepengar som dom gör och alltid har gjort (men säger något annat :mad:). Har du inte tänkt på att folk kryper fram såfort en polisbil är i folks sikte? Skulle dom vara civila eller inte synas så skulle väl ingen "smyga" fram, p.g.a att dom inte har en susning om att en snut finns inom synhåll.

Men om du vänder på det hela å säger att alla polisbilar skulle vara målade och lasergubbarna välsynliga då skulle alla köra ännu fortare iom att man säkert tror sig hinna se ev. poliser och kontroller så dom "dolda" kontrolerna och civilbilarna skapar en osäkerhet som gör att rätt många drar sig för att köra mycket för fort dvs håller sig inom körkortsindragningsgränsen.

Att köra för fort är ett medvetet val ingen/inget tvingar någon till det och då ska man inte heller gnälla om man torskar är iaf min bestämda uppfattning.

"Don't do the crime if you can't do the time"

Last edited:
jag är också rätt säker på att dom måste stå synliga med lasern,, dessutom SKA dom använda stativ för att få en korrekt hastighet på dig.

men kan ju ha fel jag med. man är ju mänsklig.

Det stativ som du skriver om är ju bara en kolv som skall stöttas mot axeln.

Du erkänner brott men vill inte ta ditt straff? Istället vill du slösa skattebetalarnas pengar och rättsväsendets resurser på dina fånerier?
Har jag uppfattat dig Dogge, korrekt?

NÅGON HAR VAKNAT PÅ FEL SIDA IDAG....ELLER SÅ ÄR DET BRIST PÅ NÅGOT ANNAT:mad: :mad: :mad: :mad:

jag har då för mig att de måste stå synliga av en annan anledning, nämligen att det finns stor risk att lasern studsar mot något annat föremål vid vägkanten tex stolpar etc. läste iaf. om ett fall där den haffade personen hade överklagat och vunnit pga. det.
Det första som alltid ska kollas, är att det finns ett kontrollplatsprotokoll med riktigt ifyllda uppgifter. Har dom inte det kan du skratta åt dom och åka vidare.

Snälla människor, om ni inte med säkerhet vet hur det ligger till så kommentera inte som om det vore fakta. "Stativ" som vanliga människor uppfattar det behövs inte ("mätinstrumentet skall med hjälp av kroppsstödet hållas så stabilt som möjligt").

Ang. att gömma sig så nämns det inte mer än att "mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta sig för risker".

Värt att kolla upp om man blir stoppad är:
1) Platsprotokoll. I protokollet ska det förekomma:
* Mätkontrollantens placering med en lämplig referenspunkt eller
position.
* Tidpunkten för den dagliga kontrollen av instrumentet.
* Tidpunkten för sikteskontroll av instrumentet som skall utföras innan mätningarna inleds.
* Tidpunkten för manuell funktionskontroll som skall utföras innan mätningarna inleds.
2) Att instrumentet handhas av den polis som ansvarar för mätningen (mätkontrollanten).
3) Att instrumentet är verifierat (kalibrerat). Detta ske en gång inom loppet av 12 månader.

Hoppas detta var till någon hjälp! :)

kan man som "stoppad person" begära sådant där "Platsprotokoll" i efterhand?

Att "gömma" sig är en definitionsfråga. Så vitt jag vet så måste polisen vara synlig ifrån ett håll. Dvs de får med andra ord stå i ett buskage o "gömma" sig för dig när du kommer, men de är fortfarande synliga ifrån det hållet som dina mötande fordon kommer.

//KaliZ

1. Du vet att det var 50 km/h.

2. Du vet att du körde för fort.

3. Du vet att poliser gör hastighetsmätningar.

4. Du vet att du får böter om du "åker fast".

5. Vad i ovanstående text tycker du är fel?

Det finns EN enkel regel som vi alla måste följa, Lagar. Vi har full rätt att tycka och tänka vad vi vill om vissa lagar men ändå gäller dom. Följer vi alla lagar så slipper vi böter, svårare än så är det inte. Sen att det är mänskligt att "töja" lite på lagar är en annan sak. Alla har någon gång gjort fel i lagens mening, då får vi "bita i det sura äpplet" och ta straffet.

DU vill slippa ta ditt straff för det kostar 2.400:-, försöker hitta ett "kryphål".
Lagar är i första hand tänkt som ett rättesnöre, att vi ska veta vad vi får och
inte får göra. Vet vi vad straffet blir om vi ändå bryter mot lagen, kan vi avgöra lite till mans om vi tycker det är värt att göra det eller inte.
Kalkylerar vi att...det händer inte mig...jag har råd att ta straffet mm så
får vi skylla oss själva när straffet kommer...vi visste ju om att det var ett
lagbrott...eller hur?

Eftersom lagen inte fick dig att tänka till INNAN du bröt mot den så gör den det nu, du kommer garanterat att tänka dig för innan du kör för fort nästa
gång...alltså har lagen fyllt sin funktion, att hastigheten på platsen gäller.

1. Du vet att det var 50 km/h.

2. Du vet att du körde för fort.

3. Du vet att poliser gör hastighetsmätningar.

4. Du vet att du får böter om du "åker fast".

5. Vad i ovanstående text tycker du är fel?

Det finns EN enkel regel som vi alla måste följa, Lagar. Vi har full rätt att tycka och tänka vad vi vill om vissa lagar men ändå gäller dom. Följer vi alla lagar så slipper vi böter, svårare än så är det inte. Sen att det är mänskligt att "töja" lite på lagar är en annan sak. Alla har någon gång gjort fel i lagens mening, då får vi "bita i det sura äpplet" och ta straffet.

DU vill slippa ta ditt straff för det kostar 2.400:-, försöker hitta ett "kryphål".
Lagar är i första hand tänkt som ett rättesnöre, att vi ska veta vad vi får och
inte får göra. Vet vi vad straffet blir om vi ändå bryter mot lagen, kan vi avgöra lite till mans om vi tycker det är värt att göra det eller inte.
Kalkylerar vi att...det händer inte mig...jag har råd att ta straffet mm så
får vi skylla oss själva när straffet kommer...vi visste ju om att det var ett
lagbrott...eller hur?

Eftersom lagen inte fick dig att tänka till INNAN du bröt mot den så gör den det nu, du kommer garanterat att tänka dig för innan du kör för fort nästa
gång...alltså har lagen fyllt sin funktion, att hastigheten på platsen gäller.

SHIT DU ÄR ETT RIKTIGT FÖREDÖMME FÖR ALLA MORAL TANTER DU....TÄNK OM JAG HADE BLIVIT UPPFOSTRAD PÅ RÄTT SÄTT DVS SOM DU HAR BLIVIT DÅ HADE JAG JU ALDRIG GJORT NÅGOT FEL I HELA MITT LIV....DU ÄR MIN NYA FÖREBILD VILL BLI LIKA LAGLYDIG OCH SNÄLL SOM DIG...:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet .......NU SPYYYR JAG PÅ DETTA DET HAR JU SPÅRAT UR............................

Men om du vänder på det hela å säger att alla polisbilar skulle vara målade och lasergubbarna välsynliga då skulle alla köra ännu fortare iom att man säkert tror sig hinna se ev. poliser och kontroller så dom "dolda" kontrolerna och civilbilarna skapar en osäkerhet som gör att rätt många drar sig för att köra mycket för fort dvs håller sig inom körkortsindragningsgränsen.

Att folk skulle köra ännu fortare p.g.a att dom tror sig hinna se ev. poliser som dyker upp mitt i vägen p.g.a att dom skulle vara "väl" synliga kan jag inte köpa. Folk kör "för fort" av någon anledning. Jag tror att det har att göra med att vägarna tåls/är gjorda att köras fortare på. 30km/h på en stor, fin, bred väg känns ganska slött, och jag tror bestämt att många andra också tycker precis likadant. Och vise versa. Jag kör inte i 70 blås på en väg som har en 70 skylt om jag känner att det går för fort så att säga. Med det sagt så tror jag inte att folk skulle köra i 150 blås på en nu utsatt 50 sträcka bara för att man "får".

Att köra för fort är ett medvetet val ingen/inget tvingar någon till det och då ska man inte heller gnälla om man torskar är iaf min bestämda uppfattning.

"Don't do the crime if you can't do the time"

Klart att man inte är tvingad att "begå brott". Men hur kan man "begå brott" om man inte tycker att det är "korrekt" att göra det är min fråga då.? Ungefär som att man tycker det är fel att mörda någon, men ändå gör det och sen säga "näe men jag tar mitt straff". Varför "begå ett brott" om man tycker det är fel? Nånstans känns det väldigt konstigt och fel, inte sant?

Så här borde det vara:

Minst 500-1000 m innan kontroll skall stor skylt med texten "VARNING, POLISKONTROLL!!!" (ja, det är ett ord) finnas, väl upplyst.

250-500 m innan kontroll ska en första polisman stå och mäta med laser. Han ska vara klädd i gul-grön väst och med en blå blinkande lampa på huvudet. Hans uppgift är att mäta på samtliga bilar och varna dom som kör för fort att nu är det dags att sänka farten (med gul flagga).

Vid 0 meter står väl synlig polis som skjuter på fordon och faktiskt får bötfälla. Han ska vara väl synlig med upplys väst och 50-100 meter framför honom bör farthiner placeras ut för att tvinga ner fordon i icke bötfällningsbara hastigheter.

50 meter efter så viftar man med grön flagga och så är det race som gäller igen :yoparty

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!