Installera quickshifter (Cordona)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har en Cordona quickshifter liggandes och tänkte installera den.

Manualen säger inte vilka 2 kablar av 3 som ska in i adaptern som pluggas in i powercommandern. Säger bara att 2 st ska in i top vänstra och topp högra hörnet.

Någon med erfarenhet?

Sedan så behöver man kanske aktivera något i PCIIIan oxå för att tillåta Quickshifter?
 
Har en Cordona quickshifter liggandes och tänkte installera den.

Manualen säger inte vilka 2 kablar av 3 som ska in i adaptern som pluggas in i powercommandern. Säger bara att 2 st ska in i top vänstra och topp högra hörnet.

Någon med erfarenhet?

Sedan så behöver man kanske aktivera något i PCIIIan oxå för att tillåta Quickshifter?

Skaffa fram mjukvaran först.......den kommer på skiva från DynoJet men på något märkligt sätt så kan man få den med mail från Cordona.....:tummenupp .

Sedan måste du fixa ett nytt stag mellan växelpedal och växelaxeln på hojen. Höger och vänstergänga....kan bli helt fel om man inte tänker sig för.

Ang kablarna så kollar du enkelt med en multimeter vilken som ska vart, de ska ju bara bryta strömmen så att säga.

Jag har en DynoJet QS på min Aprilia och min polare kör med Cordona, enda skillnaden var installationen. Jag tyckte inställning var lite svårare/känsligare på Cordonan men annars funkar de lika bra när de väl sitter där. Fast jag valde QS för att slippa få en "mjuk" växelspak pga Cordonan tar ju lite flex innan du för axeln framåt eller bakåt. DynoJet'n är ju inte "i" kedjan utan känner bara av den vid sidan av så att säga.

/J
 

Bifogat

  • DSC_0012 liten.JPG
    DSC_0012 liten.JPG
    81.2 KB · Visningar: 324
Last edited:
Har en Cordona quickshifter liggandes och tänkte installera den.

Manualen säger inte vilka 2 kablar av 3 som ska in i adaptern som pluggas in i powercommandern. Säger bara att 2 st ska in i top vänstra och topp högra hörnet.

Någon med erfarenhet?

Sedan så behöver man kanske aktivera något i PCIIIan oxå för att tillåta Quickshifter?

Vill minnas att vilka av trådarna du ska använda dig av är beroende på om du ha tryck- eller dragbrytning. Bara att mäta och se vilka som sluts vid önskad funktion.

En sak som kan vara viktigt att du tänker på när du monterar sakerna är att du får kraften riktad rakt genom brytaren så att du slipper få brytkrafter i pinnen. Macke kan nog ge dig en del tips, han körde med Cordona förra året.

Är du lat, eller inte har möjlighet att fixa pinnen så hör av dig till Mattias på cordona så kan han nog skaka fram en färdig i rätt längd. ;)

Filen du behöver till PCIII kan jag skicka över till dig, skicka ett pm om hur bara. :tummenupp

//Calle
 
Tack! Hade en pinne jag använde men borrade inte direkt rakt, samt högergängade den... ska se om jag kan hitta någon annan växelpinne och vänstergänga.

Skulle dock vara nice med rätt växelpinne från början.. färdiggjord.

Ingen som vet (utan att jag ska behöva mäta) vilken färg på kabeln som gäller?
Och som sagt så är det 3 st kablar. Inte 2 st att välja på...
 
Uppdaterar då jag tänkt ge mig på det här igen.

Vem kan tillverka en sådan här växelpinne?

Vart kan man köpa en vänstergängad gängningstapp?
 
Kolla med Rotool dom har säkert M6 vänstergängad tapp. Annars kan du ju slakta en standard pinne, då har du ju en vänstergänga...

/J

Uppdaterar då jag tänkt ge mig på det här igen.

Vem kan tillverka en sådan här växelpinne?

Vart kan man köpa en vänstergängad gängningstapp?
 
2901117 Kolla med Rotool dom har säkert M6 vänstergängad tapp. Annars kan du ju slakta en standard pinne, då har du ju en vänstergänga...

/J
japp, hittade en pinne jag kan använda.

problem nu är ju bara att borra rakt... ughh. Inte lätt att göra i ett skruvstäd med en elborrmaskin.

en fråga, i vilka hål till powercommandern ska kablarna kopplas in i?

jag ska ha raceväxling.
 
Har installerat nu och jag hoppas det blev rätt.

Tog den gröna och den blåa och satte i topp vänster och topp höger på kontakten.

När man trycker in quickshiftern så bryts signalen. Det är väl så det ska vara?

Den är på defaultinställningen just nu. Börjar först quickshifta vid 4000 varv (av 11000 på rsvn) och har den dötid på 65 millisekunder. Kommer ms-tiden funka?
 
Har installerat nu och jag hoppas det blev rätt.

Tog den gröna och den blåa och satte i topp vänster och topp höger på kontakten.

När man trycker in quickshiftern så bryts signalen. Det är väl så det ska vara?

Den är på defaultinställningen just nu. Börjar först quickshifta vid 4000 varv (av 11000 på rsvn) och har den dötid på 65 millisekunder. Kommer ms-tiden funka?

Jag provade med 65 ms men tycker det klipper lite för kort. Ska prova 75. Vad kör ni andra för bryttider?
 
Uppar tråden lite...

Har installerat Cordona på R1'an med kit-ECU nu.

Det är ju rätt att strömmen ska bryta när man trycker (mätinstrumentet slutar pipa vix växling alltså :)) men det verkar som iaf när jag står på stöden o låter tomgången driva bakhjulet att "tomgången" (utan gas) går upp till 2250-2500 varv när jag växlar.

Notera: Den växlar ytterst mjukt både upp och ner, vilket får mig fundersam om det är rättkopplat? Att hojen står på stödet och inget tryck på bakhjulet kan ju oxå göra att det växlar så snällt.

Sedan när jag gått tillbaka till neutral så tar det 2 sekunder innan tomgången återgår till runt 1200 varv.

Någon som vet om det är rätt eller fel?
 
2007-03-06

Installera quickshifter (Cordona)
Har en Cordona quickshifter liggandes och tänkte installera den.

Manualen säger inte vilka 2 kablar av 3 som ska in i adaptern som pluggas in i powercommandern. Säger bara att 2 st ska in i top vänstra och topp högra hörnet.

Någon med erfarenhet?

Sedan så behöver man kanske aktivera något i PCIIIan oxå för att tillåta Quickshifter?

Hej
Jag skulle behöva en sån manual, om du nu har den liggande någonstans,
kan inte du maila den till mig.
Tackar för svar
Mvh
Daniel Fahlgren
fahlgren74@hotmail.se
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top