Krockkudde utlöstes ej vid krock

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Tjaa!
Jag åker på en 70väg. Mitt på vägen står en bil av okänd anledning stilla, utan att använda varningsblinkers etc.
Jaha, tänker jag och kör om bilen. Men då påbörjar såklart föraren en U-sväng i samma ögonblick jag ska köra om, och det utan att blinka :censored . Maktlös som jag är så krockar vi. Jag körde i 80 mätarfart.

Och nu till frågan: Trots att fronten blev mosad, så utlöstes INTE krockkudden på varken förare- eller passagerarsidan!
Det ska väl de förfan göra eller hade jag bara ren otur alt. måste man köra i en viss hastighet :va :va :va ?
Bilen var en Audi A4 -99.

Last edited:
Tjaa!
Jag åker på en 70väg. Mitt på vägen står en bil av okänd anledning stilla, utan att använda varningsblinkers etc.
Jaha, tänker jag och kör om bilen. Men då påbörjar såklart föraren en U-sväng i samma ögonblick jag ska köra om, och det utan att blinka :censored. Maktlös som jag är så krockar vi. Jag körde i 80 mätarfart.

Och nu till frågan: Trots att fronten blev mosad, så utlöstes INTE krockkudden på varken förare- eller passagerarsidan!
Det ska väl de förfan göra eller hade jag bara ren otur alt. måste man köra i en viss hastighet :va :va :va?
Det låter givetvis underligt. Men sensorerna kan säkert spöka lite och bedömde att krockvåldet kanske inte var så extremt. Tänk på att fronten är som wellpapp och ska knycklas sönder för att absorbera kraften i den mån det går.

Mvh

Krocksensorn kanske gick sönder i krocken :näsblod

Nä men jag har hört det samma, många äldre bilar har det problemet.

Tjaa!
Jaha, tänker jag och kör om bilen. Men då påbörjar såklart föraren en U-sväng i samma ögonblick jag ska köra om, och det utan att blinka :censored . Maktlös som jag är så krockar vi. Jag körde i 80 mätarfart.

Det ska väl de förfan göra eller hade jag bara ren otur alt. måste man köra i en viss hastighet :va :va :va ?

Bilen reagerade exakt som den blivit konstruerad att göra.

Det finns efter vad jag förstår sensorer som känner av våldet i krockögonblicket och därefter styr vad som händer med just krockkuddar, bältesåtstramare, osv. just för att man ska slippa få en krockkudde i ansiktet när det inte är befogat.

Något som i sig kan göra mera skada än själva krocken.

Svaret har redan givits men troligen bedömde bilen att risken för att du skulle slå i ratten var obefintlig (en intressant fråga är ju om du fick några ansiktsskador?). Som kuriosa stämde en ryss Volvo på ca. 200 miljoner Sek. av samma anledning. Han förlorade, kanske beroende på att han körde i diket och inte krockade...

En liten smäll på nosen borde du iaf fått för att du var oaktsam i trafiken!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back