IP telefon eller fast telefon?

IP telefon

• Antal röstningar
    0

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska snart flytta till ny lya i Sverige och funderar hur jag ska göra med telefon.

Läst att bredbandsbolaget har en lösning med ip telefon där man slipper abonemangsavgift så det är ju bra, men sen finns ju även skype´s telefon.

Någon som har erfarenhet?

Last edited:
Har hela skiten från BBB. Man har ju hört mkt skit om telefonin.. men ta i trä, det har funkat riktigt bra för min del. Hade en del små avbrott ibörjan o även lite då då som det inte ville funka, men sen jag fick deras nya modem så har det aldrig varit något avbrott.

Har hela skiten från BBB. Man har ju hört mkt skit om telefonin.. men ta i trä, det har funkat riktigt bra för min del. Hade en del små avbrott ibörjan o även lite då då som det inte ville funka, men sen jag fick deras nya modem så har det aldrig varit något avbrott.

Hur mycket sparar du på det då?

Det är en vanlig telefon ansluten till telefonuttaget och adslmodemet?

Har det någon betydelse om man har fiber eller inte?

Ska snart flytta till ny lya i Sverige och funderar hur jag ska göra med telefon.

Läst att bredbandsbolaget har en lösning med ip telefon där man slipper abonemangsavgift så det är ju bra, men sen finns ju även skype´s telefon.

Någon som har erfarenhet?

Jag har själv jobbat på bbbs kundsupport både för adsl och voip (ip telefoni).
Jag (personligen) skulle aldrig i hela livet ta ip telefoni om jag satt på adsl modem. Avbrott, brus och en jävla massa tjorv. Om jag skulle sitta på BBBs 10 eller 100mbit fiber, så skulle jag helt klart kunna tänka mig ip-telefoni.

Jag har haft BBB's telefoni via ADSL och har ett absolut råd.

Gör det inte

Jag tänker inte ens ge mig in på att motivera det. Ovanstående är allt du behöver veta. Det är inte ens telefoni.
Varför?
-Därför att det inte går att ringa med det.

kanske som komplement till din mobil, räkna med att det inte fungerar så ofta som vanlig telefoni, Skype funkar nog lika som de andra, är ditt bredband nere så har du ingen telefon, folk som är vana med telefon blir nog galna när de börjar med IP-telefoni

Jag kan väl vara motvikten dâ. Har haft BBB:s IP-telefoni nâgra mânader nu helt utan strul, brus eller nertid. Allt är faktiskt kanon. Och det är rent ut sagt skitbilligt. Däremot hade mor och far stoooora problem med sitt modem och det tog tre mânader innan BBB fixade nât - skitkass.

Jag säger det igen!
Ip-telefoni via modem = Näe
Ip-telefoni via fiber = :tummenupp

kanske som komplement till din mobil, räkna med att det inte fungerar så ofta som vanlig telefoni, Skype funkar nog lika som de andra, är ditt bredband nere så har du ingen telefon, folk som är vana med telefon blir nog galna när de börjar med IP-telefoni

Tjejen ringer min hemtelefon här i spanien från sin dator i Sverige och det fungerar helt utan problem. Kostar 16 öre / min, men tror bredbandsbolagets är nästan billigare. Har då sett att man kan köpa en telefon och ha skytelefon, men man borde ju bli utan hemnummer då. Så därför borde bredbandbolagets alternativ vara bättre tycker jag.

Jag har com hem, tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Jag kommer ha com hem och bredbandsbolaget i lägenheten stod det. Undra om jag kommer ha fiber eller inte alltså.

Men det kanske går att ta in telefon genom com hem också då.

Ska surfa deras sida

------------------------------------------------------------

Månadskostnad 49kr i stället för telias 125kr i månaden och något lägre minut taxa.

Fiber hade jag visst så det är lungt. Kunde få bredbandet första dagen jag flyttade in.

320kr / månad kostade brebandet för 100/100 och 230kr för 2/2 så det blir väll 100/100 utan instalations kostnad.

Låter ju prima:yoparty

Last edited:
Jag kommer ha com hem och bredbandsbolaget i lägenheten stod det. Undra om jag kommer ha fiber eller inte alltså.

Men det kanske går att ta in telefon genom com hem också då.

Ska surfa deras sida

Ja, det är det jag har. Fungerar som sagt bra, till skilllnad från digital-tv som jag också har från det där skitföretaget. :mad:
Annars så får du ju telefonin på köpet om du tar allt från dem, jag har tele, bredband och digital-tv och då får man telefonin afgiftsfritt.

Jag har haft BBB's telefoni via ADSL och har ett absolut råd.

Gör det inte

Jag tänker inte ens ge mig in på att motivera det. Ovanstående är allt du behöver veta. Det är inte ens telefoni.
Varför?
-Därför att det inte går att ringa med det.

Men det ska tydligen fungera bra med fiber? , det kommer jag ju tydligen att ha.

Hur var det, var det någon som visste något om trådlösa telefoner som fungerar med Skype? Hur, varför, modeller?

Ja, det är det jag har. Fungerar som sagt bra, till skilllnad från digital-tv som jag också har från det där skitföretaget. :mad:
Annars så får du ju telefonin på köpet om du tar allt från dem, jag har tele, bredband och digital-tv och då får man telefonin afgiftsfritt.

370kr i månaden för jag 100/100 och telefon för då. Vad betalar du och vilken lina har du?

Hur var det, var det någon som visste något om trådlösa telefoner som fungerar med Skype? Hur, varför, modeller?

http://www.skypeshop.se/

Beskrivning

Avancerad USB-telefon med LCD-skärm, en massa funktioner och väldigt integrerad med Skype.

Köp även ett passande Plantronics MX100 2,5 mm headset.

Funktioner:

Sekretess-knapp och handsfree funktion
Inbyggd ringsignal, även möjlighet att ändra ringsignalen
Stödjer flera språk
Kontaktlista och vilka som är online visas på display
Du kan skrolla upp/ner i kontaktlistan
Displayen visar Missade samtal, mottagna samtal, ringda samtal och samtalstid.
Statistik över icke svarade samtal
Namn på den som ringer visas på displayen
Ring Skype/SkypeOut nummer direkt från telefonen
Återuppringning, ring-igen funktion
Volym-justering under samtal
"SkypeOut balance" visas på display (alltså hur mycket SkypeOut pengar du har att ringa för)
Inbyggt ljudkort - inget ljudkort behövs i datorn
Kan användas som ljudkort+högtalare när du har "hands free" läget igång
Uttag för 2.5mm headset
Hårdvara:

MCU: 4MHz
Standard USB1.1 kontakt
Inbyggt 16 bitars ljudkort
Inbyggt 20KHz bandvidd högtalare
LCD bakgrundsbelysning för rad-display

Operativ system:

Windows 2000/XP/ME/SE
Storlek:

130mm x 47mm x 20mm
Paketet innehåller:

1 USB telefon
CD med installationsprogram och manual

Last edited:
Jag betalar 458 för 8mb bredband, "Medium" digital-tv och "Medium" telefoni.

Blir mycket pengar per år det. (5496kr)

Tar jag 2/2 och ip telefon så kostar det 3360kr / år
Tar jag 100/100 och ip telefon så kostar det 4400kr / år

Plus rörlig kostnad för telefonen.

Såna kostnader man inte direkt tänker på

Jag tycker du ska vänta ett tag med att bestämma dig för telefonen.
Kör internet i någon vecka för att se hur stabilt det är, funkar det bra så är ip-telefoni kanon! Är internet ostabilt, går ner ibland, eller bara fuckar sig lite allmänt, ja då kan du ju räkna ut hur bra telefonen över internet kommer bli också...

/Oscar

Ska kanske tilläggas att jag har telefonin via ADSL och mamma o pappa (som hade sjuka problem) hade det via fiber.

Blir mycket pengar per år det. (5496kr)

Tar jag 2/2 och ip telefon så kostar det 3360kr / år
Tar jag 100/100 och ip telefon så kostar det 4400kr / år

Plus rörlig kostnad för telefonen.

Såna kostnader man inte direkt tänker på

Oj då. :brynad
Men vad är det där 2/2 och 100/100 du skriver om?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg