Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
sweet jeeeezzuuz !!

Tog första svängen med min 1000RR -05 igår.... bara kört VTR1000F tidigare...
Satan i gatan vad det bär iväg när man passerar 7000rpm
Men det verkar behövas lite tid för att nå till 299.....

Och då är den högt drevad... Sätt på ett 15 fram oxå! Sen är det bara att hålla stumt och luta sig framåt!

Fan vilken bra hoj vi har!
 
Tja!

Är det någon som kan tipsa om var jag kan få tag på bromsskivor i fram till en Fireblade 04:a till ett vettigt pris och med bra kvalisort??

Tjena... jag har en vänsterskiva liggandes... köper du den får du även skev höger på köpet :-)

Ligger i annons på köp och sälj...

//Tobbe
 
jag ska serva hojen och söker därför en verkstadshandbok till cbr600rr 2004. gärna pdf eller annat digital form. PM:a gärna om det känns bättre ;)
 
Nån som kört med dunlop qualifier på sin 1000rr?
Tänkte sätta på pilot power men furstenhoff verkar snacka väldigt gott om qualifier ..

Vad tror ni? Kör inspirerad gata..
 
Nån som kört med dunlop qualifier på sin 1000rr?
Tänkte sätta på pilot power men furstenhoff verkar snacka väldigt gott om qualifier ..

Vad tror ni? Kör inspirerad gata..

Jag kör med Pilot Power 2CT.
gillar dom skarp med tanke på den vinkel det är på däcket, så man få mycket gummi i marken vid nerlägg.

Dock har jag bara kört 60mil med 2CT och har tagit det lite lungt på våren.
Ingen antydan till släpp eller liknande...... samt att jag är allergisk emot dunlop efter att testat ett par sådana på förra hojen som blev trasor efter 120mil på norska vägar...... men det va inga qualifier.....

Tror inte att det är något fel på varken det ena eller det andra.... kolla däckets form istället. där ser du ju lättare om det är spetsigt eller lite mera platt.... iofs blir ju alla platta med tiden :-)

Men jag kan rekomendera Pilot Power 2CT dock vet jag inget om dunlop däcket furstenhof pratar om

Och då är den högt drevad... Sätt på ett 15 fram oxå! Sen är det bara att hålla stumt och luta sig framåt!

Fan vilken bra hoj vi har!

om man sätter ett 15 fram blir inte hastighetsmätaren helt fel då ?
 
Last edited:
furstenhoff verkar snacka väldigt gott om qualifier ..

Vad tror ni? Kör inspirerad gata..


Jag gissar att han har bäst marginal på dessa...




Edit: Michelin & Metzeler är bra. Köper du nått av dessa blir det som du tänkt dig. Jag har kört en del på Bridgestone också och har väl inget att gnälla på där heller, men då jag inte tävlar så kan jag inte lovorda nått för det bruket..
 
Last edited:


Kanske är så, därför jag frågade efter andras erfarenheter :-)

Beror väl en del på vad du vill ha ut av däcket också iofs.
Vill du att det ska hålla länge eller vara bäst grepp ?
(Ha kakan, och äta den funkar inte så bra här... )
Skulle jag sätta på ett par nya ostar idag, för gatbruk, skulle det förmodligen bli Metzeler M3. Ett bra och prisvärt allrounddäck i sportklassen (enl. mig)

Hoppas du får till en bra uppsättning som du är nöjd med.

/
M
 
Någon som vet om fälgar med bromsskivor och distanser från en -07 1000RR passar på en 04a eller måste man modifiera mycket?
MVH/Björn
 
Beror väl en del på vad du vill ha ut av däcket också iofs.
Vill du att det ska hålla länge eller vara bäst grepp ?
(Ha kakan, och äta den funkar inte så bra här... )
Skulle jag sätta på ett par nya ostar idag, för gatbruk, skulle det förmodligen bli Metzeler M3. Ett bra och prisvärt allrounddäck i sportklassen (enl. mig)

Hoppas du får till en bra uppsättning som du är nöjd med.

/
M

Jag har kört med michelin pilot power och varit nöjd med dom, så kommer antagligen att köra på dom iår igen.

Men om nån har erfarenheter av både pilot power och dunlop qualifier så får dom gärna dela med sig! :)
 
Tjena RR-ägare, vilket jag sj oxå är ;) Hel nöjd med min hoj, förutom att det är lite dålig kvalla på packboxar fram på rr1000 06'an fick nyligen byta och då hade min bara gått 600mil, tycker dom borde hålla lite längre iallafall..
Hade tidigare en 954 02'a och där gick det aldrig några packboxar ävan fast jag använde gaffeln mycket väl, men förutom packboxarna så är jag supernöjd med min hoj..borde vara fler som väljer honda än vad det är...
 
Tjena RR-ägare, vilket jag sj oxå är ;) Hel nöjd med min hoj, förutom att det är lite dålig kvalla på packboxar fram på rr1000 06'an fick nyligen byta och då hade min bara gått 600mil, tycker dom borde hålla lite längre iallafall..
Hade tidigare en 954 02'a och där gick det aldrig några packboxar ävan fast jag använde gaffeln mycket väl, men förutom packboxarna så är jag supernöjd med min hoj..borde vara fler som väljer honda än vad det är...

Repor i benen ? brukar förkorta packboxarnas livslängd.
 
Tjena RR-ägare, vilket jag sj oxå är ;) Hel nöjd med min hoj, förutom att det är lite dålig kvalla på packboxar fram på rr1000 06'an fick nyligen byta och då hade min bara gått 600mil, tycker dom borde hålla lite längre iallafall..
Hade tidigare en 954 02'a och där gick det aldrig några packboxar ävan fast jag använde gaffeln mycket väl, men förutom packboxarna så är jag supernöjd med min hoj..borde vara fler som väljer honda än vad det är...


Du får inte släppa ner den så hårt efter bakhjuls körningarna.. :tummenupp
 
Vad tycker ni om 1000 RR o bakhjulskörning?

Jag upplever att den jämfört med 929/954 är helt hopplöst tung i framändan. Både att få upp den (visst det är väl inga problem) men mer tungt än jämförelsevis på 929/954. Dessutom när man tar ner den så faller den även riktigt tungt där. Blir en jeifla smäll varje gång så man känner verkligen att man måste ta ner den lugnt vilket inte alltid är så lätt när man står upp.

Vilka är era reflektioner?
 
Repor i benen ? brukar förkorta packboxarnas livslängd.

Nej inga repor alls i benen...mekanikern sa att det blir så för många när hojen har stått övervintern...men min 954 stod likadant och det blev ej så, plus att jag har hört andra som har samma problem med sina 1000rr, en som fick byta 2 gånger under samma sommar...

Min teori..

Honda pressar sina underleverantörer på priserna och underleverantörerna gör allt för att kunna trycka ner priserna, genom att hitta billigare material (packboxarna t.e.x) till grejerna dom tillverkar åt honda...och packboxar förr var bättre än dagens, dom häver i mer plast i dagens...
 
Last edited:
Nej inga repor alls i benen...mekanikern sa att det blir så för många när hojen har stått övervintern...men min 954 stod likadant och det blev ej så, plus att jag har hört andra som har samma problem med sina 1000rr, en som fick byta 2 gånger under samma sommar...

Min teori..

Honda pressar sina underleverantörer på priserna och underleverantörerna gör allt för att kunna trycka ner priserna, genom att hitta billigare material (packboxarna t.e.x) till grejerna dom tillverkar åt honda...och packboxar förr var bättre än dagens, dom häver i mer plast i dagens...

Det sitter samma packboxar i massa Honda modeller, tex:

CB1300 alla 03-07
CB900 Hornet 03-07
CBR1000RR 04-07
CBR600F 05-06
XL1000V 04-07

Och det är inget problem med någon av modellerna över lag, det hade märkts på försäljningen, vilket Honda hade gjort något åt.
 
Det sitter samma packboxar i massa Honda modeller, tex:

CB1300 alla 03-07
CB900 Hornet 03-07
CBR1000RR 04-07
CBR600F 05-06
XL1000V 04-07

Och det är inget problem med någon av modellerna över lag, det hade märkts på försäljningen, vilket Honda hade gjort något åt.

Jo du har säkert rätt med att det sitter samma packboxar i dom cyklarna du skrivit, men måste även tillägga att dom cyklarna körs (oftast) mycket lugnare än vad en cbr1000rr gör, och påfrestas inte lika mycket...men jag tycker iallafall att det är lite dåligt att redan efter 600mil så ska dom paja, plus att jag inte hade kört speciellt hårt med hojen under dom milena, och min 954 körde jag hårt i 3år utan problem..
 
Nej inga repor alls i benen...mekanikern sa att det blir så för många när hojen har stått övervintern...men min 954 stod likadant och det blev ej så, plus att jag har hört andra som har samma problem med sina 1000rr, en som fick byta 2 gånger under samma sommar...

Min teori..

Honda pressar sina underleverantörer på priserna och underleverantörerna gör allt för att kunna trycka ner priserna, genom att hitta billigare material (packboxarna t.e.x) till grejerna dom tillverkar åt honda...och packboxar förr var bättre än dagens, dom häver i mer plast i dagens...

Tror på mekanikerns teori i så fall och Öhlinare läcker också olja om man inte använder dom eller regn eller grus.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top