Hjälp mig förstå hur detta relä fungerar...

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
CBR 900, XR600
Tja!

Skulle behöva få klart för mig hur ljusreläet fungerar.

Jag har spänning på röd/svart samt vit. Vit/svart går vidare till lampan fram. I nuläget fungerar inte lampan fram men om jag byglar med matning direkt till vit/svart så tänds lampan och reläet börjar surra (beror det på dålig kontakt att det surrar, ska det surra eller håller jag på och förstör någonting :rolleyes:? ).

Om man tittar på kontakterna i reläet ser man att rödsvart matar samt är byglad till den andra av de två nedre kontakterna. Till de övre två kontakterna har vit spänning med sig och svart/vit är död.

Antar att reläet borde skicka spänningen från de röd/svarta kablarna alternativt den vita till den svart/vita, eller?

Mest logiskt vore väl om röd/svart var matningen som sedan skickade spänningen vidare till vit alternativt vit/svart...?

Kan man felsöka ett relä på något listigt sätt?

Saknar totalt kunskaper inom ellära så jag förstår om ovanstående låter rörigt...

Förklara, please :tungan

Bifogat

• Ljusrela.JPG
    Ljusrela.JPG
    39.4 KB · Visningar: 208
Last edited:
Det elschema jag utgår ifrån ser ut så här...

Enligt elschemat går det ju en jäkla massa kablar in i reläet men hos mig är det endast 3?

Bifogat

• Elschema.JPG
    Elschema.JPG
    33.1 KB · Visningar: 195
Jorda den vita, då borde reläet dra och skicka ut spänning på den Vit/Svarta tampen.

Det elschema jag utgår ifrån ser ut så här...

Enligt elschemat går det ju en jäkla massa kablar in i reläet men hos mig är det endast 3?

Färgerna på ritningen och bilden i första posten stämmer inte. Om man ändå skulle våga sig på en gissning så kopplas spänning till lyset fram när du jordar den vita kabeln, då matas spänning från röd/svart ut på vit/grå via reläkontakten. Det ser ut som kopplingen på din hoj är ändrad så att ena sidan på reläspolen matas med +12 V via den byglade svart/röda som har spänning hela tiden, därför är det bara tre kablar istället för fyra som i ritningen och det bör fungerar lika bra.

Jorda den vita, då borde reläet dra och skicka ut spänning på den Vit/Svarta tampen.

Vi måste ha svarat på samma millisekund, bra då har han två att skylla på om det går fel:hihi

Last edited:
Nu har jag testat. När jag jordade vit tändes lyset precis som ni sa.

Problemet som då uppstod var att lampan inte längre var kopplad till ljusomkopplaren uppe på styret med resultatet att lampan hela tiden lyste. Testade vidare lite helt på måfå :näsblod, brände en säkring men upptäckte sedan att om jag istället jordar röd/svart så tänds lampan och den kan styras från ljusomkopplaren. Lyset dör dock helt om jag väljer någonting annat än halvljus, :gnissla

Vad betyder det när ett relä surrar? Låter ungefär som en kortslutning...

- med mina kopplingskunskaper är det förmodligen det också.

Börjar fan bli yr i huvudet av att försöka följa små äckliga regnbågsfärgade kablar. Tror jag måste köpa en bok som behandlar grundläggande ellära annars får jag nog inte ihop skiten i besiktningsdugligt skick. (Om någon känner sig manad att styra upp härket så utgår naturligtvis ersättning, står i sollentuna)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back