Köpa Speed 3..2003, lite tips tack!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs!

Nu får nog Bladen lämna plats i garaget för en silverfärgad Triumph Speed Triple 2003.

Har läst så mycket jag hittat under flera år om denna vackra udda skapelse, men lite sista minuten tips skadar ju inte. :tummenupp

Har jag uppfattat korrekt att det kom en del uppdateringar 2002, detta är en 2003:a & har enligt tidigare ägare aldrig haft några problem.

Då man går från "skottsäkra" Honda till Trajja är man ju lite på sin vakt, men efter en provtur förra helgen så blev jag helt såld! :D

Seså! lite tips om denna fina hoj! (& kanske några varningar..?)

Det jag vet om just denna är att den är neddrevad ett kugg på framdrevet & den har Triumphs original kolfiber high pipe...annars original.

Jag har en Sprint ST -03, och har kört 2500 mil utan ett enda problem, så jag har inte nåt att tillägga förutom grattis :)

(Hojarna är näst intill identiska)

Det jag har gjort är K&N filter, Scorpionpipa och mappat om till Triumphs racemap, det gör rätt stor skillnad faktiskt.

Last edited:
Köpte nyligen själv en triple och fick lite svar på div frågor i denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=144766

Angående årsmodeller, fick jag följande svar:
"Uppdateringen kom 2002 och uppdaterades igen 2005. Den nya triplen som kom 2002 är bland annat bantad med ~10-14 kg (nånting) jämfört med den gamla (-01) modellen och har 10 hk mer."

Dessutom lite ändringar visuellt 02 samt 05, speciellt baken...

Sedan finns ju triple tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119340&highlight=triple

Vad jag själv kom fram till innan köp var att göra en ordentlig generell kontroll på objektet man ska köpa. Inget modellspecifikt vad jag kan komma på (om det inte är uppenbara fel som tändstiftsfel etc som verkar vanligt men det lär man märka vid provtur).

Lycka till! :)

Det enda jag kan komma på sådär på rak arm är styrlagret. F.ö vill jag nästan påstå att dom är problemfria.

Tack pöjkar!

Har läst mig till att vatten i tändstiftsbrunnarna är vanligt (kasst tycker jag..)
men annars verkar dom ganska problemfria.

Ok, får väl ta en ordentlig funderare på om man ska släppa Hondan till förmån för denna...

Bifogat

• inladdade 011.jpg
    inladdade 011.jpg
    70.6 KB · Visningar: 84
Tack pöjkar!

Har läst mig till att vatten i tändstiftsbrunnarna är vanligt (kasst tycker jag..)
men annars verkar dom ganska problemfria.

Ok, får väl ta en ordentlig funderare på om man ska släppa Hondan till förmån för denna...

Det kan man lösa med en silikonsträng runt stiften.
Annars är det kalashojar!

På 675:an ser det ju betryggande ut, kan tändhattarna passa på stortrippeln ?

Kass mobilbild.:rolleyes:

Tändhattarna ser identiska ut som på 955i-motorn.
Frågan är väl hur bra packningarna på dom sluter mot toppen och hur kamaxellocket är designat för avrinning av vatten.

Om den finns kvar efter att jag har varit inne på Förenade Bil i Malmö:tungan .
Har varit inne och tittat på den en gång och åker nog in i slutet av veckan igen för att kolla en sista gång innan jag bestämmer mej....:D

Tändhattarna ser identiska ut som på 955i-motorn.
Frågan är väl hur bra packningarna på dom sluter mot toppen och hur kamaxellocket är designat för avrinning av vatten.

Det såg ut som kåpan på 675'an var betydligt mer genomtänkt.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back