Hayabusa-tråden

Är det någon som upplevt problem med huggande koppling när man släpper upp försiktigt från stillastående? Har råkat ut för det några gånger nu, mycket obehagligt. Känns som lamellerna hakar upp sig och sedan släpper plötsligt eller nyper pga glapp? Är detta ett kännt förslitningsfenomen på Busan???:confused:
Finns det trix för att lösa eller gäller ny kopplingskorg och lameller/lager?

Sluta slira på kopplingen ! den är kass i konstruktionen och klarar inte av slirandet,,
garanterat att din koppling kommer att ge upp om du fortsätter med det.
 
Slirkopplingen! Den suger getpung, jag har svetsat min.

Är inte säker på om jag hänger med?:confused:
Är det en slirkoppling för att motverka för hård motorbroms som fuckar upp? :va Trodde det bara fanns på stora twinnar?
Det går väl inte att köra omkring utan väl fungerande koppling i normal trafik!
På bana kanske det funkar med LeMansstart eller rulla igång för att peta i ettan utan koppling men inte vid rödjuse och uppförslut!

Det låter som kopplingskorgens lagring är dålig för den skramlar rätt illa med kall motor i friläge, vilket sedan tystnar när kopplingen dras in. Varm motor smäller det istället lite när man håller inne kopplingen och låter jämnare och mindre när den är i ingrepp och friläge. Huggproblemen har jag ännu bara upplevt på varm motor. Kan det vara skada på lamellerna eller nåt med oljan, kanske föroreningar eller metallflis som kommer emellan???:confused: :va
Har sett slitna kopplingskorgar på andra hojar med tydliga spår i anläggningsytan för lamellernas ingrepp i korgen som kanske skulle gå att slipa ner om det är problemet?!:rolleyes:
 


Hade en Shoei XR-1000 och den satt allt annat än fast på huvudet över 280. Hjälmen är eller har blivit för stor köpte en ny AGV, en storlek mindre och se nu var det inga problem över 280.

Lutar du huvet och hjälmen framåt för att motverka att den trycks bakåt? Jag måste lyfta på huvet för att kunna se ut genom glasögonen så att nacken är böjd max bakåt när man kurar ner bakom kåpan med lite krökt rygg, vilket behövs om man är 1,83 över havet. Utan att se genom glasögonen blir framfarten lite väl suddig för att passera 300 vallen på ett säkert sätt!:rolleyes: Det verkar som det finns tre saker att prova - kontaktlinser, dubblebubble och/eller ny hjälm!:)
 
Är det någon som upplevt problem med huggande koppling när man släpper upp försiktigt från stillastående? Har råkat ut för det några gånger nu, mycket obehagligt. Känns som lamellerna hakar upp sig och sedan släpper plötsligt eller nyper pga glapp? Är detta ett kännt förslitningsfenomen på Busan???:confused:
Finns det trix för att lösa eller gäller ny kopplingskorg och lameller/lager?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128972
 
Starter clutch...

är det någon som har en starter clutch liggandes till en hayabusa -02;a? köper den gärna i så fall. ring 070-697 92 41
ser ut så här:
 

Bifogat

  • starter_clutch.jpg
    starter_clutch.jpg
    124.8 KB · Visningar: 109
Är det någon som upplevt problem med huggande koppling när man släpper upp försiktigt från stillastående? Har råkat ut för det några gånger nu, mycket obehagligt. Känns som lamellerna hakar upp sig och sedan släpper plötsligt eller nyper pga glapp? Är detta ett kännt förslitningsfenomen på Busan???:confused:
Finns det trix för att lösa eller gäller ny kopplingskorg och lameller/lager?

http://www.hayabusaclubbelgie.be/modificaties.htm
Det här behöver du ca: 500:-
 
Last edited:
Har inte Busa sprutet någon typ av inbyggd självjustering som moderna bilar ibland har (ref. SAAB 9000). Där man kan nollställa systemet genom att koppla av batteriet och därigenom anpassa sig något till nya förhållanden som öppnare system.
Provade du helsystem utan PCII och ger systemet en sådan skillnad i körbarhet att det är värt pengarna?

Har inte kört någon busa med orginalgrejer så jag vet inte, men hur som helst tycker jag min går hur bra som helst genom hela registret ända upp till varvstopp, köpte hojen färdig med 4-1,PCII å KN filter och vad det skulle kosta att köpa grejerna vet jag inte ,,,, nu används väl PCIII istället för den ålderdomliga 2:an, å fördelen med 3:an är att dom(bänkningsgubbarna) kan mappa maskinen samtidigt som den går som i bänken och därmed lättare hitta en exakt mappning.
Utvecklingen går ju framåt med stormsteg, tror att MP även kan mappa med trycksatt luftburk nuförtiden som är vanligt hos tex Kawan.
 
Har inte kört någon busa med orginalgrejer så jag vet inte, men hur som helst tycker jag min går hur bra som helst genom hela registret ända upp till varvstopp, köpte hojen färdig med 4-1,PCII å KN filter och vad det skulle kosta att köpa grejerna vet jag inte ,,,, nu används väl PCIII istället för den ålderdomliga 2:an, å fördelen med 3:an är att dom(bänkningsgubbarna) kan mappa maskinen samtidigt som den går som i bänken och därmed lättare hitta en exakt mappning.
Utvecklingen går ju framåt med stormsteg, tror att MP även kan mappa med trycksatt luftburk nuförtiden som är vanligt hos tex Kawan.

Min hade original eftersom den högg på det sättet. Man känner det tydligt vid start från stillastående med varv pådrag, sedan "stallar" den ett tag och känns som en evighet innan den "släpper" - nu är det fixat iaf och funkar klockers. Din var nog gjord innan du köpte den´annars skulle du märkt det.//R
 
PCIII å KN-filter installerat

Halloj!
Diskuterade mitt problem med ojämn gång med Speedparts på Bikedagarna i Trollhättan vilka påpekade att jag alldrig skulle få den att gå riktigt utan PCIII vilket av en händelse gick att beställa på Bike med 10% rabatt just då, så det gjorde jag!:tummenupp Passade också på att uppgradera med KN-filter, vita diodblinkers, rejshandskar och Arai RX7 kruka, vilket blev lite dyrt...:gnissla
Nu till min fråga till alla busaexperter här på nätet: Vid montering av PCIII och val av programvara upptäckte jag att mitt slipon (IXIL) inte fans med till PCIII (på PC:s hemsida bara till PCII) och tillråga på allt så fanns bara tre olika varianter till Europamodell varav två (yoshimura och acropovic) var helsystem och det tredje slipon med bara en burk!? Går det att lägga in ett PCII programm i PCIII? Är det någon som fått tag på eller fått ett nytt uppmappat PCIII program liknande det jag skulle behöva som vill dela med sig så vore jag evigt tacksam!?!:)
 
Du skall nog göra modden snarast - varje gång det hugger blir det ett märke i korgen - när du fixar allt kommer du att se det. Efter svetsningen har det funkat klockrent och gasa från rödljusen :tummenupp .//R

Körde bana på Kullen 1:a maj med SMC instruktörerna. Lite förnedrande att bli omkörd i kurva av ettrig 600 som kunde lägga ner mera men skönt när det blir raksträcka och 8000 varv räcker för att köra om samma hoj ylandes på 17000 varv!:yoparty Nu till min notering: Jag har ännu inte gjort den nödvändiga modden på kopplingen men lärde mej uppskatta vid banåkningen att bakändan inte sladdar ut vid kraftiga nedväxlingar, om det nu berodde på att jag fegade eller om back torque limiter grunkan funkade som den skulle när man ligger med full motorbroms över 8000 varv på 3:an in i en kurva utan katastrofsladdar!?:rolleyes: Om jag nu svetsar ihop grunkorna som modden innebär, hur kommer den då uppföra sig vid hård nedbromsning och brutal nedväxling???:va Tacksam för iaktagelser av uppförandet efter modd, innan jag ger mej på min egen!:)
 
spelar säkert ingen roll till vilket slipon du tar programet, alla är likadana invändigt.

:va mellangasa så slipper du sladdarna :tummenupp
 
spelar säkert ingen roll till vilket slipon du tar programet, alla är likadana invändigt.

:va mellangasa så slipper du sladdarna :tummenupp

Även om man mellangasar så motorbromsar 1300cc brutalmycket och har man full broms fram så finns det inte mycket tryck kvar på bakhjulet!!!:rolleyes:

Har kollat igenom de medföljande mapparna och det verkar skilja rätt mycket mellan olika slipon så det känns för osäkert att chansa. Man skulle kunna kopiera ut mapparna från olika tillverkare till excel listor och räkna ut medelvärde för varje ruta varvtal/trottelpos så kanske man får ett program som funkar halvbra (eller halvdåligt?) till alla övriga system?:va
Nån som provat???:)
 
Är det någon som upplevt problem med huggande koppling när man släpper upp försiktigt från stillastående? Har råkat ut för det några gånger nu, mycket obehagligt. Känns som lamellerna hakar upp sig och sedan släpper plötsligt eller nyper pga glapp? Är detta ett kännt förslitningsfenomen på Busan???:confused:
Finns det trix för att lösa eller gäller ny kopplingskorg och lameller/lager?
klassiskt busaproblem, slirkopplingen/lockupen ska svetsas samman till en del
och sen shimsar man upp fjädertrycket eller monterar 3 orginalfjädrar och 3 mcxpress turbofjädrar(lagom för standardmotorn)

denna slirkoppling ger också upphov till missljud när hojen gått ett tag.

Gjorde denna modd på min förra busa,(-01a)men hann inte prova den efter det, då den blev stulen när den stod i garaget.

Nu har jag en -03a, men har inget missljud (skrammel)än från kopplingen(900mil har den gått). Men jag kommer att göra denna modd igen, också
pga att du får en bättre koppling, speciellt för dragracing

Finns Mycket trådar här om detta.
eftersom du har en -00a så uppgradera kopplingen till 02ans.
Det är några lameller som skiljer, kostar 500 kr.
Sen gör du denna modd dessutom.
 
Last edited:
Även om man mellangasar så motorbromsar 1300cc brutalmycket och har man full broms fram så finns det inte mycket tryck kvar på bakhjulet!!!:rolleyes:

Har kollat igenom de medföljande mapparna och det verkar skilja rätt mycket mellan olika slipon så det känns för osäkert att chansa. Man skulle kunna kopiera ut mapparna från olika tillverkare till excel listor och räkna ut medelvärde för varje ruta varvtal/trottelpos så kanske man får ett program som funkar halvbra (eller halvdåligt?) till alla övriga system?:va
Nån som provat???:)

Jag har just bänkkört min -01,så jag har en map med PCIIIusb,DNA-Filter och Viper slip-on(2 st burkar).Nu vet inte jag om det är samma förutsättningar till din -00 som till min -01,det är olika bestnr.-99-00 och -01 samt -02 och framåt.Kanske bara något kontaktstycke som skiljer?

//Fredrik
 
16 bits ECU 99-00,24 bits ECU 01 och framåt
Bromsat hos McX.press 175.28hp på slangen, 153.76 nm
HMF helsystem 2 burkar
Moddad luftburk
Moddad insprutsystem
3-mod
Kn-filter
bort pairvalve
Utan powercommander
 
Last edited:
Back
Top