Utlandstjänst

Liberia

Ja de sista har väl kommit hem nu vad jag förstår men det är VÄL pga att de nu har fått en president ; Ellen Johnson-Sirleaf som tilsattes i Okt i fjol tror jag.
Jag var i Liberia Feb- slutet på Sep och Sveriges uppgift i Liberia var att hjälpa till under valet och närmaste tiden därefter.
Nu anses Liberia kunna styra sig självt.

DDoric skrev:
2678924 Ja de sista har väl kommit hem nu vad jag förstår men det är VÄL pga att de nu har fått en president ; Ellen Johnson-Sirleaf som tilsattes i Okt i fjol tror jag.
Jag var i Liberia Feb- slutet på Sep och Sveriges uppgift i Liberia var att hjälpa till under valet och närmaste tiden därefter.
Nu anses Liberia kunna styra sig självt.

Ellen tillsattes i Januari iår.

Sveriges uppgift i Liberia var att i enlighet med FN säkerhetsrådsresolution verka för fred och säkerhet i Liberia, detta med ett mycket starkt mandat (kapitel VII - peace enforcement). Det svenska skyttekompaniet ingick i UNMIL´s "brandkårsstyrka" (Quick Reaction Force) vars uppgift i huvudsak är att stå i beredskap och vara beredd att förstärka de FN trupper som finns ute i landet om så skulle behövas.

Sveriges urdragning är ett Svenskt beslut, som fö FN inte var speciellt nöjda med.
Målet för FN styrkan i Liberia är att under kommande år genomföra stegvisa neddragningar för att under 2009 ha en minimal närvaro, så att man kan fatta beslut om att avveckla den militära delen av missionen.

Anledningarna till att Sverigs drog sig ur var ekonomi (dyrt att underhålla eftersom det är långa underhållsvägar), förhållandevis lugn i missionsområdet, samt skapa handlingfrihet (möjlighet att skicka trupp till andra oroshärdar).

Jepp Jepp...menade faktiskt att valet hölls i Okt...men men.
Hursom. vad jag förstått verkar Liberia fungera bättre nu med Ellen som President.

Det är så att bästa polaren ska ner till Afghanistan

Hoppas han inte hamnar här, det lär bli blodigt:näsblod

I helgen sade gerillaledaren mulla Hayatullah Khan att 2007 kommer att bli "utlandsstyrkornas blodigaste år" och att 2.000 självmordsbombare bara väntar på att på sättas in i den offensiv som kan börja när snön snart börjar smälta.

Självmordsbombningar var tidigare ett nästan okänt begrepp i Afghanistan tills talibanerna i fjol började ta efter de attentat som längre förekommit i Irak.

- Det finns nu stor entusiasm för självmordsattacker bland talibanerna och den typen av angrepp kommer att öka, sade Khan.

Fjolåret var det hittills blodigaste i Afghanistan sedan USA-ledda styrkor störtade talibanregimen i Kabul 2001. Över 4.000 människor dödades, bland dem 170 utländska soldater och ett tusental vanliga civila afghaner.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=613970

inte dåligt va de bränner pengar på Irak och afghanistan, de där krigen kommer väl alla rekord i kostnader :näsblod

Bush ber kongressen om motsvarande ca 990 miljarder svenska kr för USA:s "krig mot terrorismen". Han kommer dessutom att begära ytterligare ca 680 miljarder kr för krigen i Irak och Afghanistan.

Får Bush som han vill anslås sammanlagt 1.160 miljarder kr till de båda krigen. I går tog USA över kommandot för den Nato-ledda säkerhetstyrkan Isaf på 35.460 man i Afghanistan.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=753486&lid=senasteNytt_275227&lpos=rubrik_753486

Man är inte värnpliktig när man åker iväg, då är man yrkessoldat, viss skillnad...

där ser man, SVT kanske menar att värnpliktiga senare kommer att som yrkessoldater(?) ev. utsättas för blodiga strider som de inte räknat med, en vågad satsning från staten där Sverige ska vara ledande, kan hoppas att man inte får Al-queda och andra på halsen....

Last edited:
där ser man, SVT kanske menar att värnpliktiga senare kommer att som yrkessoldater(?) ev. utsättas för blodiga strider som de inte räknat med, en vågad satsning från staten där Sverige ska vara ledande, kan hoppas att man inte får Al-queda och andra på halsen....

Det är ju helt i linje med det nya försvaret. NBG består ju av kontrakterat folk och det sker ingen tvångsrekrytering. Jag är förvånad över att det inte gapades mer när de svenska soldaterna i SSG sprängdes i bitar för nåt år sedan.

Det är ju helt i linje med det nya försvaret.

?
enligt programmet:

så vet man inte vad man ska försvaret till, insatsen Kongo och senare NBG är till för att göra reklam för Sverige, Anna Lindh drev hårt på att Sverige skulle delta i Kongo som reklam för Sverige, Sverige har blivit krigförande för första gången i modern tid.

Har du sett programmet?

?
enligt programmet:

så vet man inte vad man ska försvaret till
, insatsen Kongo och senare NBG är till för att göra reklam för Sverige, Anna Lindh drev hårt på att Sverige skulle delta i Kongo som reklam för Sverige, Sverige har blivit krigförande för första gången i modern tid.

Har du sett programmet?

Nej, vad ska vi med Försvaret till egentligen? Det är så avvecklat och nedrustat att det inte duger till och försvara landet, och våra utlandsmissioner verkar inte göra så mycket nytta, om man ser till vad som har skrivits och vad man har läst, finns en hel del negativa åsikter, (och som jag har hört från folk som har varit iväg på missioner, både i Kosvo och Afghanistan..).

Det verkar som att folk tror att freden och den obefintliga hotbilden som vi har idag, kommer vara förevigt. Vi kan ju hoppas att det blir så också, om inte så lär det gå illa.

inte dåligt va de bränner pengar på Irak och afghanistan, de där krigen kommer väl alla rekord i kostnader :näsblod

Bush ber kongressen om motsvarande ca 990 miljarder svenska kr för USA:s "krig mot terrorismen". Han kommer dessutom att begära ytterligare ca 680 miljarder kr för krigen i Irak och Afghanistan.

Får Bush som han vill anslås sammanlagt 1.160 miljarder kr till de båda krigen. I går tog USA över kommandot för den Nato-ledda säkerhetstyrkan Isaf på 35.460 man i Afghanistan.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=753486&lid=senasteNytt_275227&lpos=rubrik_753486

Och så finns det folk som hävdar att dom invaderade Irak för oljan. :hihi

Last edited:
?
enligt programmet:

så vet man inte vad man ska försvaret till, insatsen Kongo och senare NBG är till för att göra reklam för Sverige, Anna Lindh drev hårt på att Sverige skulle delta i Kongo som reklam för Sverige, Sverige har blivit krigförande för första gången i modern tid.

Som sagt, helt i linje med det nya "försvaret". Möta en invasion är obsolet, det är dessutom svårt med de där 7 mekaniserade bataljonerna eller vad det är fältarmén nu består av, om den där stridsgruppen verkligen är "först på plats mitt i brinnande krig" någon gång så ska jag äta upp min gitarr.

Som sagt, helt i linje med det nya
"försvaret". Möta en invasion är obsolet, det är dessutom svårt med de där 7 mekaniserade bataljonerna eller vad det är fältarmén nu består av, om den där stridsgruppen verkligen är "först på plats mitt i brinnande krig" någon gång så ska jag äta upp min gitarr.

OK, först lär de kanske inte vara men uppdraget kommer nog bli blodigare än de tänkt sig.

Svenska soldater har hittills aldrig skickat utan att det funnits ett FN-mandat.

- I Afganistan finns det en resolution från säkerhetsrådet som säger att ISAF (NATO-ledd) har ansvaret för fred och säkerhet i landet.

Är väl därför som stödet för svenska insatser i Afghanistan är lågt bland den svenska befolkningen.

Höll på gå riktigt illa nyligt, godnatt ifall de hade träffat.

Svenska soldater i Afghanistan var nära att dödas vid en ny typ av attack tidigare i november. Överfallet utfördes med farligare vapen än vad försvaret har sagt. För första gången angreps truppen med raketvapen som de svenska fordonen saknar skydd emot.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2084837.svd

om den där stridsgruppen verkligen är "först på plats mitt i brinnande krig" någon gång så ska jag äta upp min gitarr.

Hoppas din gitarr inte är alltför svårtsmält :rolleyes:

Afghanistan befinner sig i en nedåtgående spiral, skriver amerikanska underrättelsetjänster i en kommande rapport. 2008 kan bli det svåraste året hittills för de utländska styrkorna i Afghanistan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=840213

Last edited:
Är väl därför som stödet för svenska insatser i Afghanistan är lågt bland den svenska befolkningen.

Höll på gå riktigt illa nyligt, godnatt ifall de hade träffat.

Svenska soldater i Afghanistan var nära att dödas vid en ny typ av attack tidigare i november. Överfallet utfördes med farligare vapen än vad försvaret har sagt. För första gången angreps truppen med raketvapen som de svenska fordonen saknar skydd emot.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2084837.svd
Jag förstår inte vad du syftar på riktigt då ISAF-insatsen är grundat på ett FN-mandat precis som insatsen i Kosovo är, den i Bosnien var etc.
Hoppas din gitarr inte är alltför svårtsmält :rolleyes:

Afghanistan befinner sig i en nedåtgående spiral, skriver amerikanska underrättelsetjänster i en kommande rapport. 2008 kan bli det svåraste året hittills för de utländska styrkorna i Afghanistan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=840213
Ingen gitarr behöver ätas då NBG:t har muckat och nästa kommer inte förrän 2011.

Sen verkar det i artikeln som att de har lite svårt att hålla isär de två olika styrkorna som finns i Afghanistan. ISAF som leds av NATO men grundar sig på ett FN-mandat, och Operation Enduring Freedom som är USA med allierade som bedriver talibanjakt på eget initiativ.

Jag förstår inte vad du syftar på riktigt då ISAF-insatsen är grundat på ett FN-mandat precis som insatsen i Kosovo är, den i Bosnien var etc.

Då har jag tolkat fel både Figge och diskussioner i media som talade om att stödet för svenska insatser i Afghanistan var lågt bland den svenska befolkningen, där menade man att svenskarna ansåg att man borde ägna sig åt FN-insatser istället, även svenska militärer var med inslaget som ansåg att det var fel och att de var anställda för andra saker, skillnaden låg kanske i FN-mandat och FN-insatser.

Ingen gitarr behöver ätas då NBG:t har muckat och nästa kommer inte förrän 2011.

Ah, han visste alltså att det inte skulle finnas någon chans att han skulle behöva äta gitarren :D

Last edited:
Jaha ja, de ska vara där nere men säkrare fordon ska de inte ha, kunde väl lika gärna skicka dit dom än att dom står här och rostar, de är ju i försvarsmaktens tjänst, kanske agera.....:näsblod

Ge soldaterna bättre skydd och sänd ner Stridsfordon 90 till Afghanistan. Det kräver folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman – men moderaterna går emot.

Men moderaterna, det största partiet i den borgerliga alliansregeringen, är kallsinniga.

– Vi har ställt frågan: har vi tillräckligt bra fordon på plats? Och svaret är: ja. När försvarsmakten säger att det är okej - då är det kungsord för mig. Jag litar hundra procent på de beskeden, säger moderaten Rolf Gunnarsson, vice ordförande i försvarsutskottet.

Men han tillägger också:

– Skulle jag få besked om att vi inte har tillräcklig fordonspark då skulle jag reagera och kanske agera.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2087033.svd

Jaha ja, de ska vara där nere men säkrare fordon ska de inte ha, kunde väl lika gärna skicka dit dom än att dom står här och rostar, de är ju i försvarsmaktens tjänst, kanske agera.....:näsblod

Ge soldaterna bättre skydd och sänd ner Stridsfordon 90 till Afghanistan. Det kräver folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman – men moderaterna går emot.

Men moderaterna, det största partiet i den borgerliga alliansregeringen, är kallsinniga.

– Vi har ställt frågan: har vi tillräckligt bra fordon på plats? Och svaret är: ja. När försvarsmakten säger att det är okej - då är det kungsord för mig. Jag litar hundra procent på de beskeden, säger moderaten Rolf Gunnarsson, vice ordförande i försvarsutskottet.

Men han tillägger också:

– Skulle jag få besked om att vi inte har tillräcklig fordonspark då skulle jag reagera och kanske agera.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2087033.svd
Såhär står det på mil.se ;)

Låter ju lite bättre, i artikeln i SVD så får man ju uppfattningen att det är försvarsutskottet som bestämmer vilken utrustning som ska användas.

Mja, jag kan inte riktigt säga vem som bestämmer vad men det är nog någon politiker med svag till ingen verklighetsuppfattning som tyvärr har sista ordet. Dock hittade jag detta på mil.se just precis nu så... Your wish has been granted, typ :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg