Flygledare

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Jag har sökt utbildning till Flygledare/reservofficer. Det har blivit dags att åka och göra testerna. Finns det någon här som jobbar som flygledare och kan berätta lite hur verkligheten ser ut i jobbet? Svårt att få en ordentlig uppfattning bara genom att läsa om yrket, skulle vara bra att höra lite förstahandserfarenhet.

Jag har sökt utbildning till Flygledare/reservofficer. Det har blivit dags att åka och göra testerna. Finns det någon här som jobbar som flygledare och kan berätta lite hur verkligheten ser ut i jobbet? Svårt att få en ordentlig uppfattning bara genom att läsa om yrket, skulle vara bra att höra lite förstahandserfarenhet.

Personligen skulle jag inte satsa på en karriär som flygledare, kanske om du avser att jobba på Kallax sedan då deras vardag inte är så stressig som på vissa andra flygplatser. Är ju lite av trafikpolis över det hela och de om några är låsta vid verksamheten och det finns inget utrymme för egna initiativ utan allt skall ske enligt "boken". Flyger själv och skulle hellre satsa på en pilotutbildning som "busschaufför" åt SAS än jobba som flygtrafikledare åt den otroligt stela organisationen "luftis".

Inget ont sagt om de som jobbar som flygledare, det är ofta trevliga och mkt hjälpsamma personer men deras arbete är jag inte avundsjuk på direkt.

Bästa sättet att få en uppfattninmg är ju att lyssna på vad de gör genom att avlyssna deras frekvenser(Kallax ctrl: 125.45 och Tornet 128.20MHz) Nu har ju även Kallax bytt namn till Luleå airport (tror jag det var) men frekvenserna bör vara oförändrade.

En polares farsa är flygledare, och jag frågade hur han kom in på sin bana.

Då berättade han att han läste en annons i tidningen som ung som var något i stil med "Gå flygledarkursen - få jobb direkt!". Skitbra, tyckte han :P

Utbilda dig!! Bra betalt.. Just nu så har Arlandas flygledare bestämt sig för att ("strejka lite") gå ned på minimalt med rörelser under kvällstider.. Varför?? Jo!.. Dom vill ha enl hörsägen 63% enl löneökning på tre år!!..
Här sitter jag nu en fredags kväll, med en massa flighter som blir sena och en löneökning på ca 4,5% under samma tid. Tror jag skall hoppa på den däringa utbildningen!!:D :D :D

Utbilda dig!! Bra betalt.. Just nu så har Arlandas flygledare bestämt sig för att ("strejka lite") gå ned på minimalt med rörelser under kvällstider.. Varför?? Jo!.. Dom vill ha enl hörsägen 63% enl löneökning på tre år!!..
Här sitter jag nu en fredags kväll, med en massa flighter som blir sena och en löneökning på ca 4,5% under samma tid. Tror jag skall hoppa på den däringa utbildningen!!:D :D :D

Tyckte iofs jag lästa att dom tjäna kring 22k / månad och med det jobbet och stora ansvaret skulle jag också vilja ha en rejäl löne ökning!

Jag flyger en del och kan väl inte påstå att jag är avundsjuk på de stackars flygledarna. Jag blir lite stressad själv av att ge mig in i Göteborg ctrl, å jag har i princip enbart mig själv att hålla reda på då. Flygledarna måste ju hålla reda på mängder av flygplan.
Men visst, de har grym rutin på det och bra hjälpmedel.

Men du borde vara tjej om du ska gå utbildningen, tjejer är så mycket trevligare att prata med! :D Nästan alla låter riktigt sexiga..

Last edited:
:D
Tyckte iofs jag lästa att dom tjäna kring 22k / månad och med det jobbet och stora ansvaret skulle jag också vilja ha en rejäl löne ökning!

Nja..:va Inte dom jag vet om!!.. Snarare ut +30 efter skatt. Har ju ioförsig varit igång i branchen i några år! Sitter du som AFIS på ett litet fält så kanske, inte Arlanda! Kan aldrig tänka mig att dom har under 25 i ingångslön! Men det kan ju kanske vara olika från kommun till kommun. Vad vet lilla jag om de..:rodnar .. Tycket bara 63% va lite mycket..

Men du borde vara tjej om du ska gå utbildningen, tjejer är så mycket trevligare att prata med! :D Nästan alla låter riktigt sexiga..

Japp!! kan bara hålla med! Utom dom på ARN-Briefing.... Blääääää......

Last edited:

22k/mån, är det efter skatt så är det ju ok, själv tjänar jag ca 28k/mån före skatt med att vakta en maskinjäkel, 12-timmars-skift. (vill ha mer betalt) :D

And I quote

Sydsvenskan.se skrev:
Det skulle innebära en slutlöneökning från dagens 47 500 kronor till 72 500 kronor per månad för flygledarna och ökade kostnader på en halv miljard kronor för LFV. Något som verket avfärdar som helt orimliga nivåer.

Dags och söka nytt jobb alltså...

22k/mån, är det efter skatt så är det ju ok, själv tjänar jag ca 28k/mån före skatt med att vakta en maskinjäkel, 12-timmars-skift. (vill ha mer betalt) :D

tror det va före men bara någg jag läst i nån tidining ang detta...

Fick 160.-/timmen för att titta på när andra jobbade förut känndes lite skumt :gnissla

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back