Flygledare

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Jag har sökt utbildning till Flygledare/reservofficer. Det har blivit dags att åka och göra testerna. Finns det någon här som jobbar som flygledare och kan berätta lite hur verkligheten ser ut i jobbet? Svårt att få en ordentlig uppfattning bara genom att läsa om yrket, skulle vara bra att höra lite förstahandserfarenhet.

Jag har sökt utbildning till Flygledare/reservofficer. Det har blivit dags att åka och göra testerna. Finns det någon här som jobbar som flygledare och kan berätta lite hur verkligheten ser ut i jobbet? Svårt att få en ordentlig uppfattning bara genom att läsa om yrket, skulle vara bra att höra lite förstahandserfarenhet.

Personligen skulle jag inte satsa på en karriär som flygledare, kanske om du avser att jobba på Kallax sedan då deras vardag inte är så stressig som på vissa andra flygplatser. Är ju lite av trafikpolis över det hela och de om några är låsta vid verksamheten och det finns inget utrymme för egna initiativ utan allt skall ske enligt "boken". Flyger själv och skulle hellre satsa på en pilotutbildning som "busschaufför" åt SAS än jobba som flygtrafikledare åt den otroligt stela organisationen "luftis".

Inget ont sagt om de som jobbar som flygledare, det är ofta trevliga och mkt hjälpsamma personer men deras arbete är jag inte avundsjuk på direkt.

Bästa sättet att få en uppfattninmg är ju att lyssna på vad de gör genom att avlyssna deras frekvenser(Kallax ctrl: 125.45 och Tornet 128.20MHz) Nu har ju även Kallax bytt namn till Luleå airport (tror jag det var) men frekvenserna bör vara oförändrade.

En polares farsa är flygledare, och jag frågade hur han kom in på sin bana.

Då berättade han att han läste en annons i tidningen som ung som var något i stil med "Gå flygledarkursen - få jobb direkt!". Skitbra, tyckte han :P