packboxar jepp jag med

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
höger fram har börjat läcka... tror inte den gillar mina "feta" wheelis med lika mjuka landningar

ringde bilprovingen: han sa att skiten aldrig skulle gå igenom, och den ska ju besiktias i vår:huvet

packningen kostade 99kr och oljan skulle gå på 100kr.. och efter att ha hittat en guide så får jag försöka själv (vill inte lägga ett öre för mycket på skiten)

så nu undrar jag:
antar att det finns olika oljor ? isåfall vilken ska jag ha ?

hur mycket ska jag hälla i ? stämmer 3-4dl ?

hojjen är en stekig rd125 från 80talet

Bifogat

• PICT0669.JPG
    PICT0669.JPG
    133.7 KB · Visningar: 117
Jag har precis bytt på min hoj, inte speciellt lurigt. Fick dock svarva till en liten ring att ha o lägga ovanpå packboxen när jag knackade ner den på plats. det bästa är som du har ett järnrör i lagom dimension som du kan använda som en glidhammare. på min cbr -600 gick det stax över 4 dl i varje ben, du mäter oljenivån från toppen av innebenet o sen så står det i din manual/servicebok hur mycket det ska vara.

hoppas de hjälper

Jag har precis bytt på min hoj, inte speciellt lurigt. Fick dock svarva till en liten ring att ha o lägga ovanpå packboxen när jag knackade ner den på plats. det bästa är som du har ett järnrör i lagom dimension som du kan använda som en glidhammare. på min cbr -600 gick det stax över 4 dl i varje ben, du mäter oljenivån från toppen av innebenet o sen så står det i din manual/servicebok hur mycket det ska vara.

hoppas de hjälper

tog den gamle packboxen och slog på

var och köpte delarna idag, och böjade skruva när jag kom hem

skruvade ur skruven där pilen är.. tappade ur oljan och bytte packboxen. satte gafflen upponer och hällde i olja, försäljaren sa 2,35dl så jag hällde i 2,5

nu suger stötdämparna mer än innan :huvet nu är dom skit slappa och det blev inga sköna landningar när man wheelar...:gnissla

vad har jag gjort för fel ? kan det stämma med 2,35dl ??

Bifogat

• gaffel.JPG
    gaffel.JPG
    94.8 KB · Visningar: 89
  • gaffel (1).JPG
    gaffel (1).JPG
    132.9 KB · Visningar: 80
  • gaffel (5).JPG
    gaffel (5).JPG
    97.3 KB · Visningar: 138
dämparna "fjädrar " bara ner 40mm sen är det helstopp :gnissla på fiddyn "fjädrar " den dubbelt så mycket....

kan jag ha hällt i för mycket olja ? mätte inte innan hur mycket dom "fjädrar " men det måste väll vara mer än 40mm:va

dämparna "fjädrar " bara ner 40mm sen är det helstopp :gnissla på fiddyn "fjädrar " den dubbelt så mycket....

kan jag ha hällt i för mycket olja ? mätte inte innan hur mycket dom "fjädrar " men det måste väll vara mer än 40mm:va

efter att ha wheelat lite så såg jag att den vänsta boxen läckte lite :huvet

va kan jag ha gjort för fel ? mycket/lite olja ?

Desto mer olja desto mindre luftvolym är det som komprimeras när gaffeln närmar sig botten. Desto mer olja desto mer slutstyv gaffel alltså. Dämpningen påverkas däremot inte nämnvärt av lite för mycket olja.

Jag tycker mao att du ska prova att hälla i den rekommenderade mängden. Försök att hitta i boken om det anges vilken nivå det ska vara i gaffeln istället, det är mer exakt än att bara mäta mängden. Man brukar mäta nivån med gaffelröret vertikalt och helt komprimerat men utan fjäder i. Men det kan skilja mellan olika gafflar.

Om du har progressiva fjädrar är det viktigt att vända dem lika och åt rätt håll ty annars skiljer nivån när man monterar ihop gafflen eftersom den succesivt tätnande lindningen av en progressiv fjäder deplacerar olika i oljan om fjädern kommer i uppochned.

Mvh
J

Last edited:
ok

har hällt i rätt med olja kanske några centiliter för mycket, har ingen service bok till den :gnissla och har inte hittat något på internet men yamaha försäljaren sa 2,38 dl

jag vet ingenting om gafflar och stötdämare har jag progresiv ?

fjädern sitter i 1an och därifrån sticker det ut en "arm" som fästes i 3an med en skruv undertill

jag satte ihop gafflen och öppnade skruven (3an), gjorde en tratt och hällde i in i dämparen är detta fel ? kom inte på något annat sätt att göra....

Bifogat

• gaffel.JPG
    gaffel.JPG
    96 KB · Visningar: 71
Du borde skaffa en verkstadshandbok, där står det hur du ska göra. Det blir för mycket att skriva här.

Nej den nedre skruven vid trean är en avtappning, man häller i oljan uppifrån, efter att man lossat på locket och tagit ur fjädern samt komprimerat gaffelröret helt.

Försök få tag på en mekhandbok eller PDF och följ den precis!

Angånde läckan, vände du de nya packboxarna rätt? De ska ju vara vända så att den sidan med fjädern är vänd inåt, mot oljan.

/J
ok

har hällt i rätt med olja kanske några centiliter för mycket, har ingen service bok till den :gnissla och har inte hittat något på internet men yamaha försäljaren sa 2,38 dl

jag vet ingenting om gafflar och stötdämare har jag progresiv ?

fjädern sitter i 1an och därifrån sticker det ut en "arm" som fästes i 3an med en skruv undertill

jag satte ihop gafflen och öppnade skruven (3an), gjorde en tratt och hällde i in i dämparen är detta fel ? kom inte på något annat sätt att göra....

Last edited:

DU HAR GJORT MASSOR MED FEL.

Garanterat så har du INTE putsat av gaffelbenet, så du har en liten grad som skaft sönder din nya p-box.

Eller så knackade du dit en skada när du slog dit den nya p-boxen.

När du ska fylla olja så ska du sätta tillbaks benen i styrkronorna å plocka ihop allt annat åxa med hjul ,bromsar osv.
Nu skruvar du av toppmutter som håller gaffelfjädern på plats, oooops, där fick du en smäll när du inte höll emot.:D :D :D

Nu fyller du i den mängd olja som är rekomenderad. Skruva ihop toppmutter med gaffelben.jamen vafan, är du en spenig lättvikatre orkar du inte skruva å hänga på med kroppsvikten. jah, blev det snegänga, synd...:näsblod
Lika med den andra gaffelbenet. utan snegänga denna gång...:tummenupp
Sen på med styre osv som annars skulle varit i vägen..

Nu, stå still, bromsa, gunga gaffeln ett 30 tal ggr upp å ner.
Då får du ur luften ur ventilhuset i botten..

Allt frid å fröjd, wheela med en 125 å dess spagettistrån till gaffelben. tja, ett tag håller det väl.

DU HAR GJORT MASSOR MED FEL.

Garanterat så har du INTE putsat av gaffelbenet, så du har en liten grad som skaft sönder din nya p-box.

Eller så knackade du dit en skada när du slog dit den nya p-boxen.

När du ska fylla olja så ska du sätta tillbaks benen i styrkronorna å plocka ihop allt annat åxa med hjul ,bromsar osv.
Nu skruvar du av toppmutter som håller gaffelfjädern på plats, oooops, där fick du en smäll när du inte höll emot.:D :D :D

Nu fyller du i den mängd olja som är rekomenderad. Skruva ihop toppmutter med gaffelben.jamen vafan, är du en spenig lättvikatre orkar du inte skruva å hänga på med kroppsvikten. jah, blev det snegänga, synd...:näsblod
Lika med den andra gaffelbenet. utan snegänga denna gång...:tummenupp
Sen på med styre osv som annars skulle varit i vägen..

Nu, stå still, bromsa, gunga gaffeln ett 30 tal ggr upp å ner.
Då får du ur luften ur ventilhuset i botten..

Allt frid å fröjd, wheela med en 125 å dess spagettistrån till gaffelben. tja, ett tag håller det väl.

puttsa gaffelbenet :va tog den gamle packningen och la ovanpå den nya och slog på.. så den ska nog vara hel

där finns ingen toppmutter :confused: den är bara helt jävla platt

har ingen manual, vill inte lägga pengar på någon heller

spagettistrån:D :D

är detta världens enda skithoj som inte har fått några "toppskruvar" :confused: oljan pissar ju ner på min bromskiva nu :huvet 100-0 på några km

är detta världens enda skithoj som inte har fått några "toppskruvar" :confused: oljan pissar ju ner på min bromskiva nu :huvet 100-0 på några km

ingen ? :gråta frambromsen är helkass nu.. vågar knappt köra med skiten :gnissla vill ju verkligen inte lämna in möget på verkstad (känns som det kommer kosta lite mycket som hojjen:huvet )

ingen ? :gråta frambromsen är helkass nu.. vågar knappt köra med skiten :gnissla vill ju verkligen inte lämna in möget på verkstad (känns som det kommer kosta lite mycket som hojjen:huvet )

låna en mekhandbok. annars är det att fylla olja genom botten skruven som håller fast innerbenet om du inte har toppmutter. vänd upp å ner å ta en liten tratt. samma funktion.

Kolla dina inre gaffelben, varför sliter den sönder p-boxen ? slår vad om att du har ett skadat ben som trasar p-boxen.

När det är fixat, tvätta v bromskivan med fettfri rengöring aceton eller sånt som sista tvätt.

låna en mekhandbok. annars är det att fylla olja genom botten skruven som håller fast innerbenet om du inte har toppmutter. vänd upp å ner å ta en liten tratt. samma funktion.

Kolla dina inre gaffelben, varför sliter den sönder p-boxen ? slår vad om att du har ett skadat ben som trasar p-boxen.

När det är fixat, tvätta v bromskivan med fettfri rengöring aceton eller sånt som sista tvätt.

hittar ingen meckbok:gnissla

gjorde så på skitgafflel och hällde i oljan... men tycker jag gjorde rätt men dämparen rör ju sig bara 5cm (och snabbt)

får skruva sönder skiten i helgen och kolla efter repor/hål..... om det är som ett tänskicks huve är det dåligt eller ?

var ut och meckade ikväll inga repor på gaffelbenen... tog isär skiten och kollade packningen, den såg skit fin ut

trodde det skulle funka nu så jag körde ut och wheelade lite..... läcker lika illa som innan :huvet nu säljer jag skiten istället

hojjen är till salu

var ut och meckade ikväll inga repor på gaffelbenen... tog isär skiten och kollade packningen, den såg skit fin ut

trodde det skulle funka nu så jag körde ut och wheelade lite..... läcker lika illa som innan :huvet nu säljer jag skiten istället

hojjen är till salu

Du har garanterat en skada, eller fel storlek på p-boxen, annars läcker det inte

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg