Höja rumpan på en gammal Honda VFR (-89)?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
För ungefär ett år sedan hade jag planer på att sänka fronten på min gamla Honda VFR (-89), men jag fick lite kalla fötter, i slutändan lät jag det vara orginal (en sänkning på 2 cm fram kändes lite för lite för att ändra utseendet).

Nu funderar jag på att höja rumpan lite istället, är det ngn som har erfarenhet av det på en gammal VFR? Hur går man tillväga?

Precis som förra året så vill jag få lite sportigare egenskaper samt i den mån det går, sportigare utseende...

Helst skulle jag vilja sänka fram och höja bak, utan att ställa till det med väghållningen.

Egentligen borde jag köpa en annan sportigare mc och sluta försöka tuffa till den jag har, det är bara det att jag faktiskt är ganska nöjd med min hondas prestanda och motorkaraktär, plus att den kostar 1776 kr att halvförsäkra denna säsong (fick just AVIN). Det är fan gratis :)

Tacksam för tips!
/thelinski

För ungefär ett år sedan hade jag planer på att sänka fronten på min gamla Honda VFR (-89), men jag fick lite kalla fötter, i slutändan lät jag det vara orginal (en sänkning på 2 cm fram kändes lite för lite för att ändra utseendet).

Nu funderar jag på att höja rumpan lite istället, är det ngn som har erfarenhet av det på en gammal VFR? Hur går man tillväga?

Precis som förra året så vill jag få lite sportigare egenskaper samt i den mån det går, sportigare utseende...

Helst skulle jag vilja sänka fram och höja bak, utan att ställa till det med väghållningen.

Egentligen borde jag köpa en annan sportigare mc och sluta försöka tuffa till den jag har, det är bara det att jag faktiskt är ganska nöjd med min hondas prestanda och motorkaraktär, plus att den kostar 1776 kr att halvförsäkra denna säsong (fick just AVIN). Det är fan gratis :)

Tacksam för tips!
/thelinski

Jag vet inte exakt hur VFR'ens upphängning är konstruerad, men oftast så byter man ju "hundbenen" dvs. länkarna mellan nedre stötdämparfästet och svingen mot en kortare variant.
Som jag fattar det så vill du helst göra det utan att påverka väghållningen, vilket nog blir väldigt svårt, men håller du dig inom moderata gränser så borde det bara bli trevligare att köra hojen.

Själv håller jag just nu på att höja min blades bakdel genom att ändra bakramens utforming. Sportigare utseende och oförändrad styrgeomentri. Att hålla på o snickra i länkagen brukar inte ge nån höjning som syns nåt vidare... Lycka till hur du än gör :tummenupp

Just just, hundben, det var så det kallas. Om det är ngn som har erfarenhet av att ändra hundbenet på en gammal VFR, vänligen hör av er!
Rumpan på min VFR är löjligt låg, nu ska det höjjas! :)
/Thelinski

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...