TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.
ja. det är en tl1000s från -00. den har 2 spridare. jag har inte klippt så jätte mkt i kablarna än. tänkte jag skulle få igång den först så jag ser vad som behövs. jag bor i kristinehamn ( 4 mil från karlstad) ifall nån skulle va snäll och hjälpa mig.
 
2877238 ja. det är en tl1000s från -00. den har 2 spridare. jag har inte klippt så jätte mkt i kablarna än. tänkte jag skulle få igång den först så jag ser vad som behövs. jag bor i kristinehamn ( 4 mil från karlstad) ifall nån skulle va snäll och hjälpa mig.
När du slår på tändningen, startar bränslepumpen i ett par sekunder?
Har du ström till tändspolarna/gnista?

Det finns ju typ en miljon saker att kolla... Vore bra om du kunde sammanfatta lite vad du testat hittills. :tummenupp

Vad är det för ram du stoppat in den i? Eller är det en tls du bygger?
 
När du slår på tändningen, startar bränslepumpen i ett par sekunder?
Har ......

Vad är det för ram du stoppat in den i? Eller är det en tls du bygger?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=147559

Octo..... :gnissla TLS..... HA !

Välkommen till TL-tråden!
Jag gissade att du snart skulle hitta hit för lite hjälp!

Elen blir en tuff nöt att reda ut på hojen men med hjälp här
och kanske någon som kan komma förbi så kommer det lösa sig! :tummenupp

Jag har bara extra ECU till TLR och inte TLS... tyvärr!

Men som sagt.... VÄLKOMMEN!

R
 
Tja alla.

Jag tänkte sätta på ett elektronisktblinkersrelä i helgen för att förbereda för mina diod blinkare som är på väg. Problemet är att jag inte hitta något relä... är jag blind och retarderad eller finns det inget, dvs är det inbyggt i boxen eller något liknande?

Om så är fallet, är det någon som vet hur mycket motstånd man kommer behöva sätta dit på ett ungefär för att få det att blinka normalt om man satt diodblinkare både fram o bak.

:va
 

:pangihuve :Bugar

Ja, jäklar! Hoppas man får se/höra det där bygget live nån dag!

2877345 Tja alla.

Jag tänkte sätta på ett elektronisktblinkersrelä i helgen för att förbereda för mina diod blinkare som är på väg. Problemet är att jag inte hitta något relä... är jag blind och retarderad eller finns det inget, dvs är det inbyggt i boxen eller något liknande?

Om så är fallet, är det någon som vet hur mycket motstånd man kommer behöva sätta dit på ett ungefär för att få det att blinka normalt om man satt diodblinkare både fram o bak.

:va
En vanlig blinkers är väl på 21w så den motsvarar ca 7ohm. Du behöver alltså ett motstånd på ca 6-8ohm i serie med respektive blinkers...

Tänk på att använda effektmotstånd då motståndet kommer att käka all ström som en normal blinkerslampa annars hade använt, vilket egentligen gör diodlampor så oerhört meningslöst såvida man inte använder elektroniska relän anpassade för låga impedanser i lamporna...
 
Last edited:
Octo..... :gnissla TLS..... HA !

Välkommen till TL-tråden!
Jag gissade att du snart skulle hitta hit för lite hjälp!

Elen blir en tuff nöt att reda ut på hojen men med hjälp här
och kanske någon som kan komma förbi så kommer det lösa sig! :tummenupp

Jag har bara extra ECU till TLR och inte TLS... tyvärr!

Men som sagt.... VÄLKOMMEN!

R[/QUOTE]

Det damp ner ett brev igår, tackar så mycket.:tummenupp
Kan vara bra att ha när jag skall få rätt på kåpor, el och instrument igen.
Antar att alla småskruvar och fästen inte kommer att bli exakt som på originalet.:D

Ses på vägarna i sommar!
/R
 
:pangihuve :Bugar

Ja, jäklar! Hoppas man får se/höra det där bygget live nån dag!


En vanlig blinkers är väl på 21w så den motsvarar ca 7ohm. Du behöver alltså ett motstånd på ca 6-8ohm i serie med respektive blinkers...

Tänk på att använda effektmotstånd då motståndet kommer att käka all ström som en normal blinkerslampa annars hade använt, vilket egentligen gör diodlampor så oerhört meningslöst såvida man inte använder elektroniska relän anpassade för låga impedanser i lamporna...

Det är alltså så att blinkersreläet är inbyggt i boxen?

Vet du var man enklast och billigast får tag i sådana motstånd som du pratar om?
 
Det är alltså så att blinkersreläet är inbyggt i boxen?

Vet du var man enklast och billigast får tag i sådana motstånd som du pratar om?


Rickard... varsegod! :pannkyss

Nej, blinkersrelät sitter inte inbyggt i boxen!

Det är ett av reläna som sitter på bakramen, tror det är
på höger sida men har inte i huvudet vilket av dom det är.

( Sitter en massa svarta små lådor där bak..som är relä! ) :D

R
 
Nej, blinkersrelät sitter inte inbyggt i boxen!

Det är ett av reläna som sitter på bakramen, tror det är
på höger sida men har inte i huvudet vilket av dom det är.

( Sitter en massa svarta små lådor där bak..som är relä! ) :D

R

Tackar, då får jag leta noggrannare nästa helg. Det var nämligen så att jag försökte lyssna fram var det satt, men det lät typ ingenting... men då vet jag att det ska finnas där bak någonstans.

:tummenupp
 
Är det någon här som har eller vet hur man tar isär bakre frädringen så att man får fjädern lös i handen? Det ser ut som fjädringen är nitad från fabrik?! :va
 
2877528 Tackar, då får jag leta noggrannare nästa helg. Det var nämligen så att jag försökte lyssna fram var det satt, men det lät typ ingenting... men då vet jag att det ska finnas där bak någonstans.

:tummenupp
Jag tror relät är elektroniskt så det hörs inget. Här sitter det iaf:

turn_signal_relay_1.jpg


turn_signal_relay_4.jpg


Motstånd bör du hitta på en välsorterad elektronikaffär eller på nästan vilken hojbutik som helst som säljer diodblinkersar...

EDIT:
En liten tanke dock, nån som är lite elektrisk av sig kanske kan kommentera... Då TL'en använder ett blinkersrelä för samtliga blinkersar så borde man kunna montera ett motstånd i serie med relät istället för att montera fyra stycken (ett per blinkers). Relät funkar så att det är kopplat till plus och till blinkersreglaget. Blinkersreglaget kopplar sen bara in relät till den sida av blinkersar som ska blinka. Genom att sätta in ett enda motstånd på den ljusblå sladd som går från relät till blinkersreglaget borde man kunna lura relät att det sitter vanliga lampor inkopplade. Då lamporna är parallellkopplade borde ett motstånd på ca 3-4ohm funka...
 
Last edited:
När du slår på tändningen, startar bränslepumpen i ett par sekunder?
Har du ström till tändspolarna/gnista?

Det finns ju typ en miljon saker att kolla... Vore bra om du kunde sammanfatta lite vad du testat hittills. :tummenupp

Vad är det för ram du stoppat in den i? Eller är det en tls du bygger?

hej. pumpen går inte igång när jag sätter på tändningen. har kopplat förbi kopplingsbrytaren, stödet, dödarknappen vid styret. har tippreläet uppåt. har kopplat alla kablar som går till säkringar osv. så att dom får ström. får starmotorn och gå men annars är det död. tändspolarna får ström men ingen gnista. har kollat så pumpen är hel. vad jag har läst så ska motorn starta och gå på nödprogram även om det skulle fattas nån givare. men man måste ha . kamaxelgivaren, vevaxelgivaren och ström till allt som behövs. så därför börjar jag på och fundera om inte ecm är död.
det är en ram som från början är byggd för en harley motor men som nu är kraftigt modifierad. :D

















Välkommen till TL-tråden!
Jag gissade att du snart skulle hitta hit för lite hjälp!

Elen blir en tuff nöt att reda ut på hojen men med hjälp här
och kanske någon som kan komma förbi så kommer det lösa sig! :tummenupp

Jag har bara extra ECU till TLR och inte TLS... tyvärr!

Men som sagt.... VÄLKOMMEN!

tackar.. :tummenupp
 
Last edited:
Tja alla.

Jag tänkte sätta på ett elektronisktblinkersrelä i helgen för att förbereda för mina diod blinkare som är på väg. Problemet är att jag inte hitta något relä... är jag blind och retarderad eller finns det inget, dvs är det inbyggt i boxen eller något liknande?

Om så är fallet, är det någon som vet hur mycket motstånd man kommer behöva sätta dit på ett ungefär för att få det att blinka normalt om man satt diodblinkare både fram o bak.

:va

Motsånden ska parallell kopplas med lampan. Inte i serie!
Jag gjorde det lätt för mig. Klippte helt enkelt av kablarna och satte dit ett motsånden med en komplingsplint:tummenupp
 
Motsånden ska parallell kopplas med lampan. Inte i serie!
Jag gjorde det lätt för mig. Klippte helt enkelt av kablarna och satte dit ett motsånden med en komplingsplint:tummenupp

kopplingsplint a la sockerbit eller har du tips på någon bättre??

Vilken storlek på motstånden använde du?

:hej
 
En vanlig blinkers är väl på 21w så den motsvarar ca 7ohm. Du behöver alltså ett motstånd på ca 6-8ohm i serie med respektive blinkers...

Tänk på att använda effektmotstånd då motståndet kommer att käka all ström som en normal blinkerslampa annars hade använt, vilket egentligen gör diodlampor så oerhört meningslöst såvida man inte använder elektroniska relän anpassade för låga impedanser i lamporna...

Hur många Watt ska effektmotståndet vara på?
6-8 Ohm, och xx w??
 
2877940 Hur många Watt ska effektmotståndet vara på?
6-8 Ohm, och xx w??
Tjaa... 12V 6ohm blir ju 24W... 12V 8ohm blir 18W.
Formeln är P=U²/R.

Tanken är ju att motståndet ska käka ström motsvarande en lampa så att relät känner att det går ström igenom kretsen. En diod drar nästan ingen ström så att då tror relät att en lampa gått och blinkar snabbare. Motståndet ska alltså dra lampans ström/effekt och det är väl 1.75A/21W orginal på TL'n.

Jag ser ju att jag helt supit till i mina tidigare resonemang... :huvet
Dioder har HÖG impedans och LÅG strömförbrukning... Det var ju självaste fan... :näsblod Ska nog gå ut och tvätta motorcykeln istället för att sitta här å jiddra... :gnissla
 
Last edited:
hej. pumpen går inte igång när jag sätter på tändningen. har kopplat förbi kopplingsbrytaren, stödet, dödarknappen vid styret. har tippreläet uppåt. har kopplat alla kablar som går till säkringar osv. så att dom får ström. får starmotorn och gå men annars är det död. tändspolarna får ström men ingen gnista. har kollat så pumpen är hel. vad jag har läst så ska motorn starta och gå på nödprogram även om det skulle fattas nån givare. men man måste ha . kamaxelgivaren, vevaxelgivaren och ström till allt som behövs. så därför börjar jag på och fundera om inte ecm är död.
det är en ram som från början är byggd för en harley motor men som nu är kraftigt modifierad. :D

Måste slänga in en riktigt otäck fråga eftersom du har koll på det
mest med elen......

Har du motorn i neutral? :gnissla

Om du inte har det så går inte pumpen!

Ganska självklart men antagligen lätt att glömma med ett
halvfärdigt bygge utan drivlina.....

R
 
2878107 Måste slänga in en riktigt otäck fråga eftersom du har koll på det
mest med elen......

Har du motorn i neutral? :gnissla

Om du inte har det så går inte pumpen!

Ganska självklart men antagligen lätt att glömma med ett
halvfärdigt bygge utan drivlina.....

R
Den tanken hade ju jag oxå, men han har ju kopplings brytaren under kontroll, men frågan är ju, jag ska ut i garaget bara jag har duschat, om stödet är nere o det är växel i, då går det inte även om kopplingen är intryckt, eller hur är det?
 
Tjaa... 12V 6ohm blir ju 24W... 12V 8ohm blir 18W.
Formeln är P=U²/R.

Tanken är ju att motståndet ska käka ström motsvarande en lampa så att relät känner att det går ström igenom kretsen. En diod drar nästan ingen ström så att då tror relät att en lampa gått och blinkar snabbare. Motståndet ska alltså dra lampans ström/effekt och det är väl 1.75A/21W orginal på TL'n.

Jag ser ju att jag helt supit till i mina tidigare resonemang... :huvet
Dioder har HÖG impedans och LÅG strömförbrukning... Det var ju självaste fan... :näsblod Ska nog gå ut och tvätta motorcykeln istället för att sitta här å jiddra... :gnissla


err, satan, har ju glömt vad man lärde sig i grundskolan... :lol
Orginal blinkersen är ju 21w, så en 7ohms borde funka.
Annars funkar säker de andra lika bra, man har rätt stort spel att gå på hur mkt den får blinka extra.

Tackar, nu ska jag till kjell o kompany och köpa effektmotstånd :)
:hej
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top