Studieskulder?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nu är det ju såhär att det snart är dags att välja till högskola och allt vad det heter. Givetvis kommer det upp en massa funderingar så jag tänkte att ni kanske kunde svara på iaf en.

Jag vet att det är väldigt individuellt hur mycket pengar man gör av med men det skadar ju aldrig med en fingervisning. Så, hur mycket blir skulden om man studerar i låt oss säga tre år? Utan jobb vid sidan osv.

/fredrik

Nu är det ju såhär att det snart är dags att välja till högskola och allt vad det heter. Givetvis kommer det upp en massa funderingar så jag tänkte att ni kanske kunde svara på iaf en.

Jag vet att det är väldigt individuellt hur mycket pengar man gör av med men det skadar ju aldrig med en fingervisning. Så, hur mycket blir skulden om man studerar i låt oss säga tre år? Utan jobb vid sidan osv.

/fredrik

Finns en grej som heter bidrag & lån en simulering på csn, bara testa där.

/fredrik

Du kan räkna med mellan 200 000 och 250 000. Men det ska du inte lägga nån större vikt på! Du betalar under en lång tid till väldigt bra ränta! Är du sugen att läsa nått du finner intressant så gör det!

Annars kommer du garanterat ångra dig att du inte läste när du blir äldre ..

2876841 Finns en grej som heter bidrag & lån en simulering på csn, bara testa där.
Tackar, bra sida :tummenupp

2876863 Du kan räkna med mellan 200 000 och 250 000. Men det ska du inte lägga nån större vikt på! Du betalar under en lång tid till väldigt bra ränta! Är du sugen att läsa nått du finner intressant så gör det!

Annars kommer du garanterat ångra dig att du inte läste när du blir äldre ..
Det är så jag tänker också, var mest nyfiken på hur mycket det landar på :)

Last edited:
OT-tips: välj en KY-utbildning, låt Högskolorna ruttna i ensamhet i sina akademiska fantasi-världar :)

OT-tips: välj en KY-utbildning, låt Högskolorna ruttna i ensamhet i sina akademiska fantasi-världar :)

Jasså, det säger du? Tillåtmig småfnissa i oändlighet och du får gärna förklara vad du menar?

Kvalificerad yrksehögskola är bra till mycket, den kompletterar högskolorna och ökar kompetensen i allmänhet, så inget ont om den. Men vad är så dåligt med högskolorna?

Däremot kan "Folkhögskolorna" gärna få privatfinansieras av de som gillar kurser i träskodans och "bind in egen krans" och liknande.

Till svaret, du lånar idag ca 45-50 tusen per år, tre år på högskola/universitet ger alltså en skuld på ca 150 tusen. Kan du ersätta lånedelen på 5000 i månaden med något annat, tex två kvällar i veckan och en helg i månaden och på något vis klara en eller ett par terminer utan CSN så skulle jag med en skuld på ca 200+ rekomendera det när jag ser att det är styvt tusenlappen i månaden i 25 år som ska ut...

Tänk om det hade varit ett lån närmare hundra, då kanske man kunnat baka in det i framtida husköp och ändå varit lugn, lite högre ränta, men bara ett lån.

Jag lånar då max och får bostadsbidrag och jag får slut pengar efter en och en halv vecka. Sen är det nudlar utspädda med sågspån och blomjord tills det är dags igen.

Jag lånar då max och får bostadsbidrag och jag får slut pengar efter en och en halv vecka. Sen är det nudlar utspädda med sågspån och blomjord tills det är dags igen.
Du har inte lust att redovisa din ekonomi lite? Har så svårt att förstå var alla pengar tar vägen för vissa :va

Mvh

/fredrik

Fullt studielån 4 år..alltså 8 terminer, så kan du räkna med 194 000 kr avrundat och massa skit så ca 200 000 kr, det landade jag i alla fall på.... Räkna bort bidragsdelen så lånar du ca 25 000 per termin, i ditt fall skulle jag räkna med 150 000 kr om du planerar att plugga i 3 år..

Lycka till

///Sturigast

Du har inte lust att redovisa din ekonomi lite? Har så svårt att förstå var alla pengar tar vägen för vissa :va

Mvh

Jag vet inte själv faktiskt, jag köper ju inte så hemskt mycket öl och kött får jag hemifrån. Helt sjukt. Jag börjar misstänka att banken blåser mig.

Man betalar tillbaka 4% av den årsinkomsten man hade för 2 år sedan om jag minns rätt. Eller mera, förstås. :)

Har jag fel när jag säger att räntan låg på 2.1% förra året för CSN-skuldsatta? Men tanke på att inflationen på kronans värde ligger någonstans 1-1.5% ser kan man med gott samvete säga att det är ett fördelaktigt lån man får/tar via CSN.

Man betalar tillbaka 4% av den årsinkomsten man hade för 2 år sedan om jag minns rätt. Eller mera, förstås. :)

Har jag fel när jag säger att räntan låg på 2.1% förra året för CSN-skuldsatta? Men tanke på att inflationen på kronans värde ligger någonstans 1-1.5% ser kan man med gott samvete säga att det är ett fördelaktigt lån man får/tar via CSN.

Det var länge sedan du var med i matchen va?

Det där gäller lån tagna före tvåtusenettnågongång... Nu för tiden gäller att man får 6 månaders "karens" på återbetalning från det halvårsskifte som ligger närmast efter den termin man sist hade CSN. Därefter gäller att man ska betala tillbaka sitt lån på 25 år och det i stigande takt, som det ser ut nu så ska jag betala ungefär 10000 kronor det första året och ca 30000 det sista året om jag inte missminner mig. Gott om skattade kronor det...

Det var länge sedan du var med i matchen va?

Det där gäller lån tagna före tvåtusenettnågongång... Nu för tiden gäller att man får 6 månaders "karens" på återbetalning från det halvårsskifte som ligger närmast efter den termin man sist hade CSN. Därefter gäller att man ska betala tillbaka sitt lån på 25 år och det i stigande takt, som det ser ut nu så ska jag betala ungefär 10000 kronor det första året och ca 30000 det sista året om jag inte missminner mig. Gott om skattade kronor det...

Ahh. Just det, jag har ju betalat av mitt lån för perioden 2001->. :cool:

Fortsätt.

Jag är kanske gubbig men speciellt med de nya reglerna så är det inte oviktigt att låna så lite som möjligt.
Det många missar i sammanhanget är att en högre utbildning inte automatiskt innebär högre lön. Framför allt ingångslönen är en ganska sorglig historia och då är det inte så roligt att ha extrakostnader....

Har du vant dig med pengar? = Låna fullt för att orka leva så i tre år.

Är 1000kr mycket för dig? = Låna så lite som möjligt....

Lyssna på Chrille och på mig! ;)

Det gäller att betala tillbaka på 25 år. Dessutom tänker många inte på att det är tre år utan heltidsjobb = förlust av inkomst på ca 200-250 tusen per år, sedan lånet på ca 150-200 tusen, givetvis fiktiva siffror.

En god vän räknade ut att för varje år man studerar måste man tjäna 1000 kronor mer i månaden än sin 19-åriga polare som direktjobbar för att det ekonomiskt ska gå ihop att studera. Alltså för att ta ifatt pensionssparande och köpkraft.

Lyckligtvis kanske det finns fler faktorer i att studera, man kan förhoppningsvis få ett utvecklande jobb och slippa köra truck resten av sitt liv :gnissla (Behöver jag utveckla att jag inte på något vis tycker truckförare är ett dåligt arbete utan att jag får myrkryp av enkelformighet?)

Det är alltså att rekomendera att orsaka sig själv ett jobb som ica/konsumkassörska och i stor utsträckning klara sig på enbart bidraget. Men det är många som klarar av lånet också, framtiden bestämmer hur sugen du är att vara skuldsatt eller kunna leva i lite bättre lyx dagen efter examen när du har jobb! Lycka till!

Lyssna på Chrille och på mig! ;)

Det gäller att betala tillbaka på 25 år. Dessutom tänker många inte på att det är tre år utan heltidsjobb = förlust av inkomst på ca 200-250 tusen per år, sedan lånet på ca 150-200 tusen, givetvis fiktiva siffror.

Visst men det förutsätter ju att man utan vidare kan skaffa sig ett heltidsjobb som ger uppåt 20 000 i månaden när man är 19 år och precis gått ut gymnasiet, i många fall på en icke-yrkesförberedandeutbildning, många, för att inte säga de allra flesta kan inte det.

Dessutom är det ganska vanligt med studenter som har inkomst genom både det ena och det andra, företag vid sidan av, extrajobb, sommarjobb osv. Finns också sådana som jag som inte tagit en krona i studielån.

Sen har vi de välbetalda jobben som inte kräver någon utbildning utöver gymnasienivå, som tex byggnadsarbetare. Vad är det? De går i pension vid i snitt 55 års ålder eller något, räkna på den förlusten gentemot tex en civilingenjör, läkare eller jurist som jobbar mellan 55-65 och tjänar som allra mest.

Sen skiljer såklart lönerna oerhört mellan olika akademikeryrken. Jag skulle inte rekommendera någon att läsa konsthistoria om framtida ekonomi var det primära.

Primärt pluggade jag för att jag tyckte det var kul, och det var det, en fantastisk period i mitt liv. Men jag har dessutom ganska bra förutsättningar att få det bättre ekonomiskt än de flesta som inte pluggade vidare efter gymnasiet. Tycker det är lite väl mycekt skrämselpropaganda att hela tiden dra upp "värsta utfallet" när det gäller att plugga.

Visst men det förutsätter ju att man utan vidare kan skaffa sig ett heltidsjobb som ger uppåt 20 000 i månaden när man är 19 år och precis gått ut gymnasiet, i många fall på en icke-yrkesförberedandeutbildning, många, för att inte säga de allra flesta kan inte det.

Nja, det är ju inte helt ovanligt att folk skyfflas in i fabriker eller liknande med helgjobb, 2-, 3-, 4- eller 5-skift där man kommer upp i bra mycket mer än 20k brutto. Snarare 25-30k med extra ledighet osv.

Men om vi pratar Maxi-kassörskor och bilverkstäder så visst.

Nja, det är ju inte helt ovanligt att folk skyfflas in i fabriker eller liknande med helgjobb, 2-, 3-, 4- eller 5-skift där man kommer upp i bra mycket mer än 20k brutto. Snarare 25-30k med extra ledighet osv.

Men om vi pratar Maxi-kassörskor och bilverkstäder så visst.

Det har du visserligen rätt i, accepterar/kan man jobba helger och nätter så kan man så klart tjäna rätt bra även på lågkvalificerade arbeten. Hur vanliga dessa jobb är vet jag inte, upplever att de trots allt är ganska ovanliga, framförallt bland unga tjejer.

Det har du visserligen rätt i, accepterar/kan man jobba helger och nätter så kan man så klart tjäna rätt bra även på lågkvalificerade arbeten. Hur vanliga dessa jobb är vet jag inte, upplever att de trots allt är ganska ovanliga, framförallt bland unga tjejer.

Jo. Min poäng (som inte framgick) var att man _kan_ tjäna hyfsade stålar redan som ung om man offrar kväller och helger.

Sen om det är vanligt eller ovanligt låter jag vara osagt men maskinskötare, truckförare, lagerarbetare, lastbilschaffisar osv osv är ju inga ovanliga yrken. Särskilt när man kommer ut en bit från storstaden där den lokala fabriken drar alla de som inte ger sig på en akademisk karriär. How som helst.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back