Tips och hjälp byta packboxar på gsxr 1000

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
skall byta packboxar i min framgaffel då den ena helt plöttsligt börja läcka... aldrig gjort de innan. benen ligger på golvet nu men hur byter man lättast packboxen. hur mycket olja går de åt och vad behöver man tänka på?

krävs de några special verkty?

skall byta packboxar i min framgaffel då den ena helt plöttsligt börja läcka... aldrig gjort de innan. benen ligger på golvet nu men hur byter man lättast packboxen. hur mycket olja går de åt och vad behöver man tänka på?

krävs de några special verkty?

Får se om jag minns detta...
Ja det behövs specialverktyg för att få loss fjädern inuti.
Men först skruvar du av locket uppe på benet och tömmer ut oljan.
Sen är det som en hylsa med öppningar i på båda sidor som behöver pressas ner för att samtidigt lossa 2 st muttrar. När man fått bort dem så kan man plocka bort fjädern och ytterbenet för att byta packboxarna. Kommer inte ihåg exakt hur mycket olja men det går att kolla med en suzukihandlare. Får se om det är till någon hjälp!

Nu har jag bara plockat isär gaffeln på min -03a men jag antar att det är samma princip. Specialverktyget för att pressa ner fjädern ser ut såhär. Jag tillverkade ett själv av en rörbit som jag borrade 2 hål i och gjorde en gänga i varje hål. Sen skruvade jag i en gängad stång (i varje hål) som jag hade smalnat av lite i ena änden. Sen behöver man en gaffel att låsa fjädern med annars blir det jobbigt, har tyvärr ingen bild på den men det är en plåtbit som är ursågad som ett kilformat u. Ladda ner servicemanual till din hoj så finns det bilder på verktygen där. Sen måste man vara två, en som pressar ner fjädern och en som sätter dit plåtgaffeln för att låsa fjädern.

Bifogat

• front fork spacer-resized.jpg
    front fork spacer-resized.jpg
    47.3 KB · Visningar: 243
det är inget jätte enkelt jobb det där, men här får du en bild på det "specialverktyget" jag tillverkade när jag gjorde samma jobb på min förra gixxer
när du skruvat ur toppmuttern och tömt oljan så ska "pinnarna" in i hylsan som täcker själva muttern som håller fast toppmuttern, sedan trycker du ner hylsan och lossar toppmuttern från stötdämparstången sedan ramlar allt på som vanligt.
Det går inte att dra ner hulsan för hand och komma åt muttern utan specialare, glöm det direkt

EDIT: jag var visst för slö här:D men jag gjorde detta ingrepp alldeles själv och utan gaffel, fjädern går bra att plocka bort och sätta dit igen ett par spännband gjorde jobbet lika bra som kompis+gaffel

Bifogat

• DSC00644.JPG
    DSC00644.JPG
    42.2 KB · Visningar: 316
Last edited:
hur du bytter packboxar på 15min.
du behöver mutter maskin och en lång insexhylsa 10mm...
1-vänd benet uppochner släpp skruven i botten med muttermaskin.
2-dra ur inner röret
3-peta ur skrapring
4-peta bortlåsringen och packboxen
5-töm benet på olja och fyll i ny 517ml
6-trä på nya skrap och packboxen på innerbenet
7-sätt i benet igen dra botten skruven
8-knacka försiktigt ner packboxen. och sätt dit låsringen..obs kolla noga att den går i spåret ordentligt
9-knacka tillbaka skrapringen
10-klart:D
mvh peter

2-dra ur inner röret
3-peta ur skrapring
8-knacka försiktigt ner packboxen. och sätt dit låsringen..obs kolla noga att den går i spåret ordentligt
mvh peter

visst går det att ta benet nerifrån men det sitter en tätning där och snurrar skruven när du drar på med mutterhackan så blir det probs, gör det hellre från rätt håll

Får se om jag minns detta...
Ja det behövs specialverktyg för att få loss fjädern inuti.
Men först skruvar du av locket uppe på benet och tömmer ut oljan.
Sen är det som en hylsa med öppningar i på båda sidor som behöver pressas ner för att samtidigt lossa 2 st muttrar. När man fått bort dem så kan man plocka bort fjädern och ytterbenet för att byta packboxarna. Kommer inte ihåg exakt hur mycket olja men det går att kolla med en suzukihandlare. Får se om det är till någon hjälp!

NEJ

Fjädern behöver inte plockas isär (99% säker) resten stämmer någorlunda.
Som du säger skruva av toppen töm olja sedan med tryckluft lossa skruven undertill i benet då kan du dra ut hela fjädern osv. Ta av dammtätningar försiktigt med tex skruvmejsel, Ta loss vad det nu heter säkerhetsfjädern/zegern/lilla tråden :va som håller packningen på plats. dra benen isär försiktigt till packningen ploppar ut. Sedan omvänd ordning (shit jag e inte pedagogiskt had du bott närmare lundahållet had jag gärna hjälp dig)!

Yepp jag var sen men så här har jag alltid gjort :tummenupp

2-dra ur inner röret
3-peta ur skrapring
mvh peter

Last edited:
visst går det att ta benet nerifrån men det sitter en tätning där och snurrar skruven när du drar på med mutterhackan så blir det probs, gör det hellre från rätt håll
det är rätt det sitter en kopparbricka där.jag tror du menar att det inre fjäderpaketet kan snura med så skruven inte gängas ur. det avhjälps med att man trycker ihop fjädrigen samtidigt som man släpper med muttermaskin..
man ska också vara noga med att gänga i skruven så långt man kan för hand när man monterar ihop,sen dra med muttermaskin..så man inte drar gängpaj.
mvh peter

grymt bra tipps. hur mycket grejer behöver man byta. finns de kompletta sattser att köpa? lika bra å byta båda skrapring å packbox.

måste få ihop skiten innan fredag, ska ju bli 17-18 grader i helgen....

de tippset ajg fick av p-nutz har jag fått av andra me,, verkar enklast. men blir problem antar ajg om skruven snurrar. vågar man chansa? om de går på de sättet finns de då någon anledning att göra de den långa vägen istället?

Last edited:
grymt bra tipps. hur mycket grejer behöver man byta. finns de kompletta sattser att köpa? lika bra å byta båda skrapring å packbox.

måste få ihop skiten innan fredag, ska ju bli 17-18 grader i helgen....

de tippset ajg fick av p-nutz har jag fått av andra me,, verkar enklast. men blir problem antar ajg om skruven snurrar. vågar man chansa? om de går på de sättet finns de då någon anledning att göra de den långa vägen istället?

Om du följer min beskrivning så går INGET på tok och det tar inte lång tid att göra jobbet heller.

Övriga förslag funkar oxså men det som inte framgår där är hur du luftar gaffeln!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...