Styrlagerfråga.

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Nu har man varit smart igen :rolleyes:

Satte i nya lager igår osv osv men insåg när jag läste lite i boken efter jag monterat ihop allt att man ska spänna sen släppa på den lite.

Haynes boken säger så här.

Initial 39Nm
Final 5Nm

Kan man tänkas få något problem med de nya fina lagrena(koniska) när den är för spänd som den är nu. Tänker inte köra me den men orkar inte mecka något mer på någon dag nu. :gnissla

Man skall aldrig spänna styrlager med moment.............

Styrlager spännes tills de inte glappar samt styret fortfarande faller åt sidan av sin egenvikt, (tänk på att koppla bort ev styrdämpare när du justerar in)

Boris JR har en poäng i att man inte ska ansätta ett lager för hårt då risk för intryckning finns så jag brukar göra som Boris.

I detta fallet så rekommenderar dock Yamaha (R1) att man ska ha ett högre initialmoment, lossa och sedan dra med ett lättare moment, detta för att lagerbanorna ska sätta sej ordentligt.
När det gäller Nål/rullager så är risken för intryckningar mindre då rullar har större kontaktyta än kulor.

När man har slutdragit så ska/(kan) man prova trögheten med en fjädervåg.

När du monterat nya lager så kolla gärna spelet första gången du varit ute och kört, det kan sätta sej lite efter det.

jag höftar.. har inte misslyckats hittills :rolleyes:

Nu har man varit smart igen :rolleyes:

Satte i nya lager igår osv osv men insåg när jag läste lite i boken efter jag monterat ihop allt att man ska spänna sen släppa på den lite.

Haynes boken säger så här.

Initial 39Nm
Final 5Nm

Kan man tänkas få något problem med de nya fina lagrena(koniska) när den är för spänd som den är nu. Tänker inte köra me den men orkar inte mecka något mer på någon dag nu. :gnissla

Man ska alltid spänna åt koniska-rulllager med ett moment för att sedan släppa på det. Ett lagomt förspänt lager ökar livslängden mångfallt.
Ett glappt lager slit väldigt fort. Dock får det inte vara för spännt heller.
Drar man inte åt "för hårt" först, blir lagret glappt i alla fall, för att det inte sätter sig ordentligt. Gör om, gör rätt.
Lagret tar ingen skada av att stå så en kortare tid.
Instruktionen i din bok låter väldigt rimlig.

Man ska alltid spänna åt koniska-rulllager med ett moment för att sedan släppa på det. Ett lagomt förspänt lager ökar livslängden mångfallt.
Ett glappt lager slit väldigt fort. Dock får det inte vara för spännt heller.
Drar man inte åt "för hårt" först, blir lagret glappt i alla fall, för att det inte sätter sig ordentligt. Gör om, gör rätt.
Lagret tar ingen skada av att stå så en kortare tid.
Instruktionen i din bok låter väldigt rimlig.

Ja precis så det blivit nu

Drog ju åt hårt först packade undan hojjen läste i boken insåg att man ska släppa på spänningen.. Gjorde det och voila hojen känns som ny i styrningen! :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg