Tempmätare

jajjaK1

JAJJA
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Kawa zx12r
Tja det är något skumt med tempmätaren på min hoj.Om jag kör normalt runt 100-110 så håller sig tempen runt 75 grader.Om ja kör 140 så ökar tempen till 85grader???Den borde inte öka ett dugg.Har fullt med vatten i kylaren och inga läkage.Nån som har nån aning va de kan va.

Tja det är något skumt med tempmätaren på min hoj.Om jag kör normalt runt 100-110 så håller sig tempen runt 75 grader.Om ja kör 140 så ökar tempen till 85grader???Den borde inte öka ett dugg.Har fullt med vatten i kylaren och inga läkage.Nån som har nån aning va de kan va.

Varför borde den inte det? 85 grader är ju f.ö ingen temperatur att oroa sig över.

Jag har 95 konstant på räcern i alla hastigheter 90 till 240 bara o åk.
Avsaknad utav fläkt o termostat e bra:tummenupp

ehh? Tycker det låter helt normalt i mina öron, tack vare det är mera "snurr" i motorn så ökar tempen lite. Ligger jag i 120-130 så har jag 82 grader, ligger jag i 90-100 knyck ca 76-78 grader.
Tror inte att vinden i kylaren vid den fartökningen hjälper till att kompensera upp värmeutvecklingen av snurret i motorn. Själv har jag trycksatt system och fläkt som går på vid ca 104-108 grader beroende omständigheter. Så länge du inte är över det så..

Du har en har en normal hoj(annars så har jag samma fel på min..) så simma lugnt:tummenupp

Last edited:
Jag tycker inte heller det låter som något problem... Men du kan ju testa att köra i 100 på säg 4:an och sen växla upp när du kommer till 140, så att varvtalet är ungefär detsamma. Då borde tempen också vara densamma.

Ja, motorn får jobba lite hårdare, luftmotståndet ökar, men det borde vara marginellt. Säger min magkänsla. Annars kan man fulkompensera genom att sitta mer upprätt i 100 km/h och krypa ihop vid 140 km/h.

Tempmätaren känner knappast av vilken hastighet du har :rolleyes: Så den är det ingen fara med...
Dessutom har väl just K1 lite underlig aerodynamik, så det är nog snarare den det beror på :hihi
bikepics-334716-full.jpg

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...