Tvätta stället i maskin?!

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Var nere på Mitonga nyss och kollade på stövlar där. När jag snackade med killen där tyckte han inte jag skulle köpa blå eftersom de så lätt blir smutsiga och pekade på mitt ställ... Frågade då om han hade nått rengöringsmedel mm eftersom det är lite smutsigt men då kom han med påståendet "det är bara att köra i tvättmaskinen". Han menade att så länge man bara körde med sköljningar och hällde i tvättmedlet själv så skulle stället inte ta skada. Det berodde på att vattnet inte hade stora temperaturskillnader enligt honom.

Någon mer som har fått detta tips? Är det någon som har testat detta? Hur blev resultatet?

Är det nån annan som har tips på skötsel av skinnställ? Man bör väl smörja in det? Funkar det på handskarna också eller blir det halt?

Var nere på Mitonga nyss och kollade på stövlar där. När jag snackade med killen där tyckte han inte jag skulle köpa blå eftersom de så lätt blir smutsiga och pekade på mitt ställ... Frågade då om han hade nått rengöringsmedel mm eftersom det är lite smutsigt men då kom han med påståendet "det är bara att köra i tvättmaskinen". Han menade att så länge man bara körde med sköljningar och hällde i tvättmedlet själv så skulle stället inte ta skada. Det berodde på att vattnet inte hade stora temperaturskillnader enligt honom.

Någon mer som har fått detta tips? Är det någon som har testat detta? Hur blev resultatet?

Är det nån annan som har tips på skötsel av skinnställ? Man bör väl smörja in det? Funkar det på handskarna också eller blir det halt?

Eh. Fungerar säkert, men jag håller mig till hederlig hand-tvätt av skinnstället.

Alltså, lite ljummet vatten i en hink med lite grön-såpa i. Sedan en mjuk svamp som man kan tvätta av smutsen med.

Därefter en mjuk torr trasa som man kan torka av stället med och slutligen smörja in hela stället & sömmarna med läderfett. Handskar & stövlar likadant, men var noga med att torka av överflödiga rester från handflatorna på handskarna.

Jag gör också som ovanstående.

Tvätta skinnställ i maskin låter helt galet. Massa mekanisk nötning och allt blir ju ihoptryckt och tappar formen.

Grönsåpa & vatten här också.
Sen smörjer jag det med sadelfett, går att hitta i hästbutiker.:tummenupp

Skitmycke text..QUOTE]

Jag körde mitt ställ i maskinen.. funkade finfint.. hällde i grönsåpa istället för tvättmedel bara.. satte maskinen på 30 grader/handtvätt
sen fick stället hänga o torka o så drog ja det på mig när det var lite fuktigt o tänjde ut det till att passa mig perfa. blev av med all äcklig svettlukt o dessutom sitter det lite bättre.
sen smorde jag in det med läderbalsam.
det med att det skulle vara någon mekanisk nötning ger ja inte mycket för, det låg ganska stilla i maskinen, när man väl fått in stället var där ju inte direkt plats för så mycket mer i maskinen...

Jag gör också som ovanstående.

Tvätta skinnställ i maskin låter helt galet. Massa mekanisk nötning och allt blir ju ihoptryckt och tappar formen.

Men om man använder sig av "handtvätt" funktionen på tvättmaskinen borde det funka minst lika bra?

Eftersom skinnet i moderna skinnställ bara är ytfärgat och inte genomfärgat, och därigenom är rätt känsligt för mekanisk nötning, så skulle jag aldrig stoppa in mitt ställ i tvättmaskinen.
Jag brukar svabba av insekter efter (nästan) varje körning med ljummet vatten och tvättsvamp, och fetta in stället varje år. Behövs det en rejäl invärtes tvätt så gör jag det med ljummet vatten och mild tvättmedelslösning i duschen, sen får det självtorka i rumstemperatur innan infettning.

Grönsåpa är att föredra framför andra tvättmedel av det skälet att det är bakteriedödande.

Man slipper tvätta bort alla organiska rester och därmed utsätta skinnet för slitage - och ändå få bort sniffet.

Eftersom skinnet i moderna skinnställ bara är ytfärgat och inte genomfärgat, och därigenom är rätt känsligt för mekanisk nötning, så skulle jag aldrig stoppa in mitt ställ i tvättmaskinen.

Hmm, jag har ännu aldrig sett ett modernt skinnställ som är sprutmålat,
men om Lidl sålde ställ skulle dom kanske vara det.

Jag har tvättat i tvättmaskin utan problem, men se till att fetta in ordentligt.
En skinnjacka som jag tvättade som gått 6000mil visade sig ha ett mönster
på insidan, som jag glömt bort, så maskintvätten var nog nödvändig.:D

Jag brukar köra mitt på 60 grader, sen e de bara att ta fram strykjärnet o stryka de så de blir slätt o fint...NEMAS PROBLEMAS! :yoparty

Klart som fan att stället inte dör av en 30 graders tvätt i maskinen, skiten e gjord för att klota me i 200km/h utan att de ska gå sönder, tror ni de dör av en maskintvätt då eller?!?

tvätta... ahh de e ju bara jag som ska känna min egen lukt.. de kan man ju ta :)

Börjar bli dags att tvätta stället, främst pga doften.
En fiffig grej jag brukar göra med löparskor för att ta bort lukt/döda bakterier, är att stoppa dom i en påse i frysen över natten. Därefter kör jag dom i tvättmaskinen (skontvätt/30-gradersprogram), dojorna blir som nya + luktfria & fräscha. Kanske man ska prova att frysa skinnstället före tvätt också.

Skinställ ska lukta!
Man kan ju inte lukta sköljmedel vid macken!
LoL, va fjolligt! Olja går bra, fett går också bra, men sköljmedel går bort!

Skynda dig över på en doftsession innan jag tvättar stället då, annars kan du testa att stoppa ner näsan i en flaska koncentrerad amoniak & ta en djup sniff (ungefär samma upplevelse):tungan

Skynda dig över på en doftsession innan jag tvättar stället då, annars kan du testa att stoppa ner näsan i en flaska koncentrerad amoniak & ta en djup sniff (ungefär samma upplevelse):tungan

Vissa av de mindre manliga på denhär siten har inte riktigt dendär doften som vi riktiga män har, så de förstår inte att ett ställ faktiskt måste tvättas när vi riktiga män har svettats :D..

Hmm, jag har ännu aldrig sett ett modernt skinnställ som är sprutmålat,
men om Lidl sålde ställ skulle dom kanske vara det.

Läs om läs rätt......

De flesta ställ idag är just ytfärgade, testa att klota och skav bort lite så ser du att där inte är någon färg under.....

Sen vettefan om jag hade velat köra stället i tvättmaskinen, ta ur fodret och tvätta det istället, stället rengöres bäst i duschen, ljummet vatten,såpa ,disksvamp och en flickvän som tycker om att duscha tillsammans så är saken biff....

Läs om läs rätt......

De flesta ställ idag är just ytfärgade, testa att klota och skav bort lite så ser du att där inte är någon färg under.....

Skulle det vara så att skinnet är ytfärgat så är infettning helt onödig,
då fettet bara lägger sig ovanpå färgen, och inte tränger in.
Färgen är påmålad, oftast med spruta, har själv pysslat med det.

Min erfarenhet gäller iof skinninredningar i bilar, men där gäller:
ytfärgat= inget fett, genomfärgat= fettas in.

Kollade mina egna ställ, som iof är mest svarta, men alla är genomfärgade,
dvs samma färg på insidan som utsidan.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back