Bränslepumps problem CBR600F

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Har lite problem med en CBR 600F 95:a som inte vill starta så smidigt.

När jag hämtade mitt renoveringsobjekt så hadde jag plockat bort luftfiltret o duttade i startgas o då startade hojen smidigt. men nu med allt på så vill den inte vara med i leken.

om jag känner på bränslepumpen så står den helt stilla när startmotorn går runt och bränsleslangen var kruttorr på tryck sidan vid förgasarna.

Plockar jag bort bränslapumps relät o byglar svart/vit och blå/svart så pummpar pumpen fint med bra flöde o har jag pumpen kopplad på förgasarna så pumpar den ett par sekunder och sen är det stopp. antar att trycket är i topp då.

Men min fråga är det en tryckvakt i pumpen eller inte?

relät hämtar signal i från tändspolen på pulls sidan och relät ser ut att vara av någon halvledar typ så jag var inne på att den kunde pulsa pumpen med olika hastighet efter olika varvtal. eller är jag helt ute o cyklar?
E ju ganska trött nu.

Om det är tryckvakt i pumpen kanske man kan ersätta relät med ett annat relä? någon som vet vad man får lasta styrtråden med? tänkte om den klarar av ett standard relä eller om jag måste ha ett halvledar relä

ja det är ju alltid ett alternativ men besiktningen är på tisdag :-)

Hur mycket kostade relät?

ja det är ju alltid ett alternativ men besiktningen är på tisdag :-)

Hur mycket kostade relät?

Hm, koppla bara förbi det med kablar så länge då? Så pumpen går konstant. Jag körde så ett tag, det funkar... Men man ska inte stå alltför länge på tomgång och sånt... :P

Relät låg på typ 700 kr, tror jag... Dyrt som satan, men när pumpen gick senare på året var det värre (cirka 2 000 pix) ! ;)

Du kan diretkoppla pumpen till Plus - tex från tändningen tills vidare.

Enda skillnaden är att pumpen inte stängs av efter motorn stannat och detta kan vara en nackdel om du vurpar tex oph hojen ligger i diket och pumpar soppa.

Reläet är en hysteres variant som fortsätter och pumpa trots att tändpulser saknas en liten stund.

Du kan diretkoppla pumpen till Plus - tex från tändningen tills vidare.

Enda skillnaden är att pumpen inte stängs av efter motorn stannat och detta kan vara en nackdel om du vurpar tex oph hojen ligger i diket och pumpar soppa.

Reläet är en hysteres variant som fortsätter och pumpa trots att tändpulser saknas en liten stund.

Visstfan, så var det ju. Jag slog jämt på dödaren när jag parkerade för att undvika ett pumpen fick spelet. Den kan ju gå sönder om den går torrt också...

Den där pumpen sitter på många hondabågar oh är ett gissel - vissa bågar håller dom länge på och på vissa sämre - beroende på om tankkonstruktionen medger luftsugning oh hysteriskt pumparbete.

Undvik att köra tills man måste slå på reserven - då har pumpen arbetat frenetiskt milena innan för att hålla flottörhuset fullt me soppa.

Tack för alla svar. Men tyvär så verkar det som om jag har lite fler fel än bara pumprelät. har varit o shoppat ny stift som skall i om gud och min dotter vill. (Tror nog mest på att min dotter har något o säga till om i detta fallet för den andre han har det varit tyst om i ett par tusen år nu.)

Nu skall barnvakten kopplas in

Edit:
Nu går hon igen. nya stift var vad som behövdes o lite kärlek o ett allmänt hot om avrättning:D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...