Bromsok tar i ekrarna?!?

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
-
Har stött på lite tråkiga problem.
Tänkte jag skulle få lite mer nytta av min supermotard så jag köpte en uppsätting endurofälgar.
Eftersom jag sällan kör annat än grus var min tanke att behålla fyrkolvsok och 320mm skiva för enklare och snabbare byte mellan gata/grusväg...

Problemet jag stötte på är att Brembo-oket är 3-4 millimeter för djupt, dvs det tar i ekrarna, det går att snurra hjulet med då trycks ekrarna in så att köra så är uteslutet.

Någon som har nån ide vad man skall hitta på?

Slipa ner oket?!?, är det gods nog i det för en sån drastisk operation?

Tillverka nya distanser?!?, då förskjuter jag däcket 5mm och hjulen linjerar inte riktigt gör 5 millimeter någon skillnad?, dessutom får jag väl problem med skivan som måste sättas på distanser så den linjerar med oket...

Eller missar jag nån möjlighet?...är brembos 2-kolvsok ett alternativ kanske? borde ju inte bygga så djupt, får ju sämre bromsverkan men det kanske det är värt...

Bifogat

• hjul.JPG
    hjul.JPG
    132.7 KB · Visningar: 110
  • ok.JPG
    ok.JPG
    112.3 KB · Visningar: 159
  • axel.JPG
    axel.JPG
    131.6 KB · Visningar: 89
Lämna in oket och be dem fräsa bort lite från oket så du har möjlighet att flytta ut oket utåt! Detta är en standard grej man får göra med 4-kolvsoket påKTM motardvarianter när man ska ha crosshjul på.

Lämna in oket och be dem fräsa bort lite från oket så du har möjlighet att flytta ut oket utåt! Detta är en standard grej man får göra med 4-kolvsoket påKTM motardvarianter när man ska ha crosshjul på.

Hur menar du med flytta utåt?
Flytta mot fälgbanan så mindre del av bromsklossarna tar i skivan eller?

Det jag menar är att du fräser bort från fästöronen på oket som sitter emot bromsokets fäste på gaffeln! Sen får du ev lägga en distans så du får ut skivan lite också!

Det jag menar är att du fräser bort från fästöronen på oket som sitter emot bromsokets fäste på gaffeln! Sen får du ev lägga en distans så du får ut skivan lite också!

Har testat lite och i princip kan jag lägga en bricka mellan gaffel och bromsoksadapter för att få ut bromsoket en 3 millimeter.
Jag måste dock göra detsamma med skivan, fungerar det att bara använda brickor mellan skiva och nav eller det är som gjort för problem?, bör jag kanske svarva en distans i aluminium?

Nästa grej är ju att allt har 1 mm tolerans...ekrarna är en millimeter från oket. Är det nån fara att hjulet flexar typ den millimetern vid färd, när man exempelvis svänger, så att ekrarna då tar i oket?
Vore ju tråkigt att krascha pga detta...

Skall göra ett test att förskjuta hjulet genom att lägga 4 millimeter distans på hjulaxeln samt 4 millimeter på bromskivan, det löser garanterat problemet utan att jag behöver börja slipa ner gods på gaffeln eller bromsoket...flyttar jag ok och skiva utåt med distanser så tar skruvarna för bromsskivan i gaffeln....men förskjuter jag hela hjulet mot andra gaffelbenet och distansar ut skivan så finns inget problem...

Det som händer är ju att hjulet hamnar 4 millimeter fel i förhållande till bakhjulet.
Men med grovmönstrade däck och dom relativt låga farter man kör i vid grusvägs och skogsstigsåka borde väl inte det göra så mycket för hojens egenskaper? Nån som vet?

Skall göra ett test att förskjuta hjulet genom att lägga 4 millimeter distans på hjulaxeln samt 4 millimeter på bromskivan, det löser garanterat problemet utan att jag behöver börja slipa ner gods på gaffeln eller bromsoket...flyttar jag ok och skiva utåt med distanser så tar skruvarna för bromsskivan i gaffeln....men förskjuter jag hela hjulet mot andra gaffelbenet och distansar ut skivan så finns inget problem...

Det som händer är ju att hjulet hamnar 4 millimeter fel i förhållande till bakhjulet.
Men med grovmönstrade däck och dom relativt låga farter man kör i vid grusvägs och skogsstigsåka borde väl inte det göra så mycket för hojens egenskaper? Nån som vet?

Ja du med att hjulen inte kommer spåra så kommer tendenserna när du svänger bli något snabbare åt ena hållet! Se bara till att fixa bra distanser för du flyttar ju ut skivan nästan en halv cm och ta inte skitskruvar för det blir lite belastning när du börjar bromsa!

Ja du med att hjulen inte kommer spåra så kommer tendenserna när du svänger bli något snabbare åt ena hållet! Se bara till att fixa bra distanser för du flyttar ju ut skivan nästan en halv cm och ta inte skitskruvar för det blir lite belastning när du börjar bromsa!

Flytta hjulet åt höger så ekrarna går fria från oket,sen flyttar du tillbaka skivan lika mycket med distanser mellan skiva och hjulnav.Jag har kört med hjulet shimsat 4,5mm till höger på en Husaberg motard med crosshjul.Märkte inte ett dugg att det skulle vara svårare eller lättare att svänga åt nåt håll.Jag använde lösa brickor,ca. 20mm dia. som shims för skivan.

Gör nya distanser till hjulbulten/axeln, sedan fixar du en distans till skivan som du lägger bakom skivan sedan skruvar du fast den...

Jag hade också detta problem på min GasGas 450SM och löste detta med hemma gjorda distanser samt flyttning av skivan några mm...

Funkade hur bra som helst på isdäcken utan att ekrarna tar i oket..

Tyvärr har jag ingen bild på hur distanserna alt mellanplattan till skivan såg ut :huvet

Lycka till...

Flytta hjulet åt höger så ekrarna går fria från oket,sen flyttar du tillbaka skivan lika mycket med distanser mellan skiva och hjulnav.Jag har kört med hjulet shimsat 4,5mm till höger på en Husaberg motard med crosshjul.Märkte inte ett dugg att det skulle vara svårare eller lättare att svänga åt nåt håll.Jag använde lösa brickor,ca. 20mm dia. som shims för skivan.

Nopp har inte sagt att det skulle vara svårare men vet inte om du kör enbart på crossbana. Märker själv skillnad när jag kör långa svepande grusvägar samt lite i skog/stigar men man vänjer sig!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg