Byta hjullager?

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jag har funderat lite över det här med hjullager på mc. Tror aldrig jag har bytt något hjullager på något tvåhjuligt fordon jag har haft. Vet heller ingen som har gjort det hur gamla hojarna än varit. Ingår väl inte heller i någon service vad jag vet.

När bör man byta även om det inte finns något missljud eller annan misstanke om fel? Det kan väl inte fungera hur länge som helst.
 
Jag har funderat lite över det här med hjullager på mc. Tror aldrig jag har bytt något hjullager på något tvåhjuligt fordon jag har haft. Vet heller ingen som har gjort det hur gamla hojarna än varit. Ingår väl inte heller i någon service vad jag vet.

När bör man byta även om det inte finns något missljud eller annan misstanke om fel? Det kan väl inte fungera hur länge som helst.

På moderna hojar är det oftast vanliga kapslade spårkullager. Där är det enkelt. Om man känner ngt glapp när man ruckar på hjulet så är det dags. Det är dumt att byta i onödan ty varje gång man pressar ut och in lager i lagerhuset av aluminium så försvinner det material. Så att presspassningen en vacker dag kan bli för liten. Men då har det förvisso gått måånga lagerbyten.

Hjullager kan hålla mycket länge, säkert längre hela motorns tekniska livslängd flera ggr om. Däremot pajjar de direkt om tätningen gått och/eller man trycktvättat dem fulla med vatten.

Så känn på hjulet såsom du fick lära dig på körskolan.

HD mfl har (tills för bara några år sedan) koniska lager i hjulen. I dessa ska det vara ett litet axialglapp, ca 0.15-0,45 mm axiellt. Sådana lager justerar man å andra sidan med shims och olika längder på distansröret, (som kallas sleeve på HD-språk).

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Ok, tack. Lite lärdom där. Kan det vara vettigt att spinna hjulen och lyssna lite också? Tänkte göra det på en bilverkstad där en polare jobbar.



På moderna hojar är det oftast vanliga kapslade spårkullager. Där är det enkelt. Om man känner ngt glapp när man ruckar på hjulet så är det dags. Det är dumt att byta i onödan ty varje gång man pressar ut och in lager i lagerhuset av aluminium så försvinner det material. Så att presspassningen en vacker dag kan bli för liten. Men då har det förvisso gått måånga lagerbyten.

Hjullager kan hålla mycket länge, säkert längre hela motorns tekniska livslängd flera ggr om. Däremot pajjar de direkt om tätningen gått och/eller man trycktvättat dem fulla med vatten.

Så känn på hjulet såsom du fick lära dig på körskolan.

HD mfl har (tills för bara några år sedan) koniska lager i hjulen. I dessa ska det vara ett litet axialglapp, ca 0.15-0,45 mm axiellt. Sådana lager justerar man å andra sidan med shims och olika längder på distansröret, (som kallas sleeve på HD-språk).

Mvh
Jörgen
 
Ok, tack. Lite lärdom där. Kan det vara vettigt att spinna hjulen och lyssna lite också? Tänkte göra det på en bilverkstad där en polare jobbar.

Ja det är bra. Det är ofta så den vanlige knutten får redan på att lagrena är på fallrepet: att ngn vaken kille eller tjej på däcksverkstan märker det vid balanseringen och ringer kunden.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top